Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Pratgladas tråd

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Börje Rudenstål [2336]
Thu 24 September 2015, 14:36
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Att fuska är utan tvekan bland det absolut lägsta du kan göra.
Till framsidan hör: Du tjänar pengar, titlar, falsk respekt.
Till baksidan hör (om du blir avslöjad): Ingen kommer nånsin längre att lita på dig i hela ditt liv och du kommer att tappa alla dina vänner.
Uppenbarligen anser en del att det är värt detta. Jag anser att det gränsar till psykopati.
Men jag erkänner här att jag fuskat vid ett tillfälle.
Jag och ett kompisgäng, bla bankis, Mårten G, Ola S, m fl brukar åka ut med båt över en helg nånstans och spela bridge, dricka öl och må bra.
Om vi är fler än 4, går förlorarna ur robban och översittarna hoppar in för nästa robbavarv. Detta år var vi 5.
Vi bestämde oss för en liten toapaus innan vi påbörjade en ny robba, och jag kom på den lysande iden att tillsammans med min blivande partner Håkan Löfgren (huvet) bjuda färgen under den färg vi hade första budvarvet, under hela robban. Dvs med t ex Axx, Qxxxx, AKx, xx så öppnar man med 1 ru. Pd med KQxxx, xx, QJxxx, A svarar då 1hj, osv.
Jag minns att de första givarna hände inte så mycket, Mårten G och bankis skakade några gånger på huvet, men inget sas och pengarna cashades in efter budgivningar som:
1kl - 1hj - 2sp - 4sp. Men efter ett par givar, hade vi lyckats stanna på 3läget och stackars Mårten hade räknat ut vad vi hade och kunde balansera med ett segervisst leende och ramlade rakt in i getingboet (i min färg) och betalade ut nåt som 6 dubblade bet.
Jag minns ännu hur han satt och försökte räkna ut vad som gått snett. Vi lät honom hållas i ett par minuter innan vi inte kunde hålla oss längre utan berättade vad som hänt.
Jaja, markerna betalades tillbaka..


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Peter Swensson [15345]
Thu 24 September 2015, 19:11
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]

Men jag erkänner här att jag fuskat vid ett tillfälle.
Jag och ett kompisgäng, bla bankis, Mårten G, Ola S, m fl brukar åka ut med båt över en helg nånstans och spela bridge, dricka öl och må bra.



Boye sa något som jag uppfattade som: - att bridge var ett väldigt logiskt spel för dom bästa. Skönt att jag inte var ensam om att inte förstå riktigt
Tillbaka till toppen
Magnus Wegestål [91149]
Fri 25 September 2015, 15:50
Registrerad medlem #91149
inlägg: 26
Av vilken anledning har USA med två lag i vm?

Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Fri 25 September 2015, 15:57
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Tror det brukar försvaras med att de har så många medlemmar. Det finns också en specialregel att om båda USA-lagen går vidare till semifinal ska dessa två mötas då.
Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Fri 25 September 2015, 19:17
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
USA har c:a 150 000 medlemmar, Europa har drygt 400 000 medlemmar, varav Frankrike har drygt 100 000.
Hur man gjort upp om lagtilldelningen kan man undra över, men Storbrittanien har ju varje del representerad: England, Skottland och Wales. Nordirland och Eire/Irland har en del ihop för sig. (Jfr fotbollen!)
Man kan ju undra vad som hände om USA skulle låta sig representeras av delstater(som GB/UK).
WBF har bestämt sig för hur man vill ha det. (Regler finns.)
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80