Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Pratgladas tråd

Gå till sidan       >>  
Författare Post
PO Sundelin [1171]
Thu 24 September 2015, 07:19
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Tack Mats för länken till Snorre. Den fungerade visserligen inte men riktningen räckte.

Det vore snarare dags att be FSBs styrelse att ställa sina platser till förfogande om dom skulle följa Norges exempel.

Tänk er följande:
Det har varit ett ökat antal mord och dödsskjutningar i Sverige i år.
Det är en skam för Sverige. Regeringen bör ställa sina platser till förfogande.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Thu 24 September 2015, 07:59
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
PO Sundelin[1171 skrev ...

Tänk er följande:
Det har varit ett ökat antal mord och dödsskjutningar i Sverige i år.
Det är en skam för Sverige. Regeringen bör ställa sina platser till förfogande.

Jag antar att resonemanget är retoriskt menat men ovanstående är faktiskt väldigt rimligt (inte för att alternativet till den nuvarande regeringen hade varit mycket bättre).
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Thu 24 September 2015, 08:12
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Det var videos på youtube.com som fällde FS och FN.

EBL laddade upp fler videos under 2014 EBTC än någon annan arrangör gjort tidigare.

EBL har gjort mer för att motverka fusk än någon annan arrangör ...

/B

Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Thu 24 September 2015, 08:55
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Björn Ohlsson[5648 skrev ...
]
Det var videos på youtube.com som fällde FS och FN.

EBL laddade upp fler videos under 2014 EBTC än någon annan arrangör gjort tidigare.

EBL har gjort mer för att motverka fusk än någon annan arrangör ...

/B



Men är det verkligen tillräckligt när det slutar med att en privatperson blir tvungen att själv starta detta korståg mot fusk mot kända par med stämningar mot sig själv som ett resultat.
Jag hade ingen aning om (och hoppades framför allt inte) att det fuskades i den här utsträckningen i världstoppen.
Jag kan på något sätt tycka att det är riktigt illa att tre så oerhört kända par som spelat så länge i världstoppen har kunnat fuska så pass tydligt som det trots allt är utan att någon myndighet inom bridgen uppmärkssammat detta.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Svante Ryman [8639]
Thu 24 September 2015, 09:04
Registrerad medlem #8639
inlägg: 242
Mikael, jag tycker lite tvärt om. Jag anser det inte vara lätt att upptäcka detta, och att begära att organisationer skulle kunnat göra det är nog att överskatta deras kapacitet. Det krävdes ju inte bara att Boye satte sin ära på spel utan en hel massa spelare som granskade bevis. Att Pocken knäckte första koden var strålande och nog inte alldeles lätt.
Men annars håller jag med dig, att man blir stum av att så många kör med ÖVERENSKOMNA knep för att vinna pengar och ära. Hur fasiken går det till att två spelare kan sitta ner och diskutera HUR man ska fuska. Över min fattningsförmåga. Själv fuskar jag bara när jag lägger patiens men måste nog sluta med det.
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Thu 24 September 2015, 09:32
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Enligt Brogeland så är bridge på den högsta nivån väldigt logisk, och det var de ologiska, men lyckade, besluten som gjorde att misstankarna väcktes. Varken EBL eller WBF har rimligen den tid eller kompetens det krävs för att göra den analysen. De kan däremot samla in så mycket data (budgivning, sitsar, videos etc) som möjligt och göra den publik. (Prof. Baldis mjukvara har utrymme för förbättring ...)

Något som EBL och WBF kan förbättra är procedurer för hur de skall hantera anmälningar. I nuläget så kan t.ex inte en spelare göra en anmälan till EBL. Endast nationella förbund kan göra det, eftersom det är de, och inte spelarna, som är medlemmar i EBL.

/B
Tillbaka till toppen
Niklas Andrén [1623]
Thu 24 September 2015, 11:20
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Ett bra och avskräckande sätt att motverka framtida fuskande är att filma så mycket som bara möjligt är


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Leif Malvefors [24241]
Thu 24 September 2015, 12:00
Registrerad medlem #24241
inlägg: 497
Att filma är inte det att fuska...
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Thu 24 September 2015, 13:50
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Snackade lite med vänner vad som kan göras för att förhindra fusk. Det är inte lätt... men det går.

Ett steg är att få in bättre data att jobba med. Exempelvis, när man matar in utspel i dosan så kan man ju faktiskt ange ett utspelskort som utspelshanden inte har. Det borde kunna gå att programmera så att det inte är möjligt. Alternativt ge en procedurbestraffning för felaktigt inmatade utspelskort.
Varför är detta viktigt? Jo, för att om man har bra data så är det "enkelt" att avslöja/bevisa en sorts fusk, genom rent statiskiska databasslagningar. Om spelare tillräckligt ofta avviker från det utspel som majoriteten av spelarna väljer, och det gång på gång är rätt och väldigt sällan fel, ja då "vet" vi att de har fuskat utan att vi behöver/kan knäcka någon kod hur fusket gått till. Alternativt ber vi spelaren skriva en utspelsbok, han har ju uppenbarligen kommit på något som ingen annan kan.

Ett annat sätt vore att använda BBO på ett helt annat sätt (tack till Stefan Ekman för idén). Sänd så många matcher på BBO som bara möjligt. Ha även en knapp för "värdsklassspelare" att trycka på, som kan flagga upp given/vändan som "suspekt". Bara de allra bästa spelarna kan trycka på denna knapp, inget vi vanliga dödliga kan. Detta kommer snabbt bygga upp en databas på suspekta spelare/par som man helt enkelt därefetr kan analysera.

Det finns massa andra saker också, vore bra om fler tänkte till, vad man kan göra för att avslöja kommande fusk. En sak är säker, man kan inte förlita sig på filmning av eventen, för de tre-fyra fusk som avslöjats än så länge har alla varit väldigt basala, när man väl fått se dom (hosta, utspelskortets placering, brickans placering). Hade exempelvis utspelskortets placering inte följt samma mönster på varje bricka, utan exempelvis varierats beroende på förra brickans resultat och vart man parkerade bilen i morse, så kan jag lova att koden inte hade blivit knäckt.



Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Håkan Strömberg [26021]
Thu 24 September 2015, 14:08
Registrerad medlem #26021
inlägg: 24
En till husbehovspelare, som efterlyser moraldebatt.

Vad kommer, det som hänt värlsdbridgen, under de senaste veckorna
att betyda för vårt spel? I Sverige, i världen?

Är detta ett bevis för att Bridge endast är ett spel för fyra,
där ingen har en tanke på att vara oärlig?

Betyder det att, eventuella tveksamheter kring detta, aldrig kan
upphöja spelet till RF-status?

Är det en tillfällighet att de tre utpekade paren kommer från
Europa (Israel tillhör ju BridgeEuropa)?

På klubbens årsmöte föreslog jag att man skulle installera
videokameror. Ingen förstod mitt skämt. Betyder detta att
det är få svenska bridgeutövare som ännu är ovetande om vad de
stora grabbarna håller på med? När de får, genom Bridgetidningen,
reda på det, undrar man förstås om man ska bli tvungen att
lära sig ett nytt sytem!

Jag föreslog just min partner att en liten hostning eller
att man kliar sig på näsan är OK. Kan de stora, så kan vi!

Ska jag våga tala om för mina vänner att jag håller på med något
så suspekt som BRIDGE?


Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80