Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Förklaringen

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Mats Nilsland [4773]
Thu 17 September 2015, 10:30
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Jag är medveten om att mitt föregående inlägg är provokativt samt håller med om aspekten att det bara är ett lösryckt citat från PG's mailsvar till mig och att detta kan vara fel, men samtidigt är hela svaret av mindre intresse för de allra flesta. Jag vill betona att jag respekterar ett rakt svar från PG även om jag inte håller med om svaret.

Det har ofta diskuterats att "Stockholmare" har en fördel i dessa sammanhang. Jag tror inte på, om det nu är så, att det är någon medveten hållning från vår kapten utan snarare en indirekt följd av att han har mer kontakt med och lättare kan följa dessa spelare.

Jag tror emellertid att den uppfattningen innebär att spelare från andra delar inte alltid satsat på en plats i laget, men det är bara en teori.

Jag gjorde mitt inlägg väl medveten om att det inte skulle falla i god jord, och Peter Fredin kommenterade att det var som att skjuta sig själv i foten. Nåväl i min ålder är det väl snart dags för rullator ändå.

Bakgrunden till att jag gjorde mitt inlägg är denna. Dagen innan jag skrev och fick svar från vår kapten fick jag några rader från Jan Nielsen, som är kapten för det danska lag som nu reser till Chennai och deltar i Bermuda Bowl. Jan gratulerade till mitt och lagets fina spel och skrev att om jag hade bott 30 minuter västerut - alltså i Danmark hade jag varit uttagen att delta i Danmarks lag.

Det fick mig att undra hur uppfattningen om min spelstyrka kan variera från direktuttagning till mycket små chanser oavsett partner (utom Fredin då).

Kanske PG inte följer något annat än paren på sin egen lista över troliga landslagskandidater? Troligen inte, men ganska logiskt att han prioriterar dessa. Jag är medveten om att man inte kan leva på gamla meriter. Men för att sprida ljus över vad jag menar vill jag nämna vad jag gjort de senaste åren. Kanske ett skott i andra foten, men så här är det:

Jag har vid 6 tillfällen spelat i de största lagtävlingarna i Danmark. Två gånger med ett gäng juniorer med en tredjeplats i Danish Open och Vinoble Cup. I övriga tävlingar har jag spelat med Sören Christiansen tidigare partner till Jens Auken som tyvärr avled för några år sedan.
I divisionsturneringen, motsvarighet till elitserien, två 3e platser och i Pokalturneringen en 3e och 1 vinst. Kanske inte så märkvärdigt men en viss jämnhet.

I sammanhanget vill jag slå ett slag för upplägget på de större tävlingarna i Danmark. Divisionen spelas över 5 helger med ett slutspel på 4 lag. Alla matcher spelas med skärmar över 36-64 brickor och sänds på BBO. Även i Pokalturneringen spelar man 40-48 brickor i varje match över hela säsongen, med ett avslutade slutspel.

Jag tror inte att man i Sverige vet mycket om vad som händer i Danmark eller tvärtom. Mitt deltagande i vinnande lag i Pokalturneringen där vi bland annat äntligen slog Dennis Bilde's lag är inte ens en nyhet i Sverige.

Mina resultat i Sverige är inte uppseendeväckande men den enda dåliga insatsen var väl just när jag spelade med Fredin! Annars har jag med olika partners haft i genomsnitt ca +0.5 imp i elitserien och Chairmans Cup

Nu är det så att jag inte har någon svensk partner och jag har full förståelse för att jag därför givetvis inte kan vara aktuell för något landslag, men jag kan inte låta bli att känna att PG's svar är konstigt, kanske speciellt den delen att jag skulle ha bättre möjligheter med Fredin!
Jag hoppas att hans svar beror på att han inte följt mina resultat och mitt spel snarare än att det är jag som överskattar

Jag är inte mer skadad än att jag vill anta utmaningen och även om mina chanser blivit ännu mindre på grund av att jag vågat ifrågasätta PG' uppfattning så tänker jag hitta en partner och satsa på att bli en hetare kandidat. Det har ju hänt förr, jag har ju faktiskt spelat i landslaget med 6 olika partners - om man räknar in Nations Cup i Bonn.

Avslutningsvis vill jag säga att Peter Fredin är en god vän, men att vi kanske båda är för stora individualister (egotrippade) för att passa ihop som ett par, jag vet inte.

Min förhoppning är att kunna få PG att så småningom ändra uppfattning och så väntar jag på att en ambitiös partner ska anmäla sitt intresse snarast.

Mats
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Thu 17 September 2015, 10:46
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Bra jobbat Nisse! På alla plan!

PG är säkert man nog att ändra sig, när du har någon som passar på andra sida bordet.
Tillbaka till toppen
PG Eliasson [2827]
Thu 17 September 2015, 12:22
Registrerad medlem #2827
inlägg: 344
Det här är en ny tråd och jag känner att det inte kan bli en rättvisande bild av mitt agerande utan att jag publicerar mitt svar till Mats. Detta får ses som en engångshändelse och det var ju han som började.

Jag har ändrat lite på vissa ställen där jag troligen uttryckt mig lite för personligt men hoppas att detta ger en bättre bild av mitt agerande.

Hej Mats !

Du och Fredin har ett grundläggande problem rörande landslaget.

Ni har ingen svensk partner.

Ni spelade i Tofta och inget ni visade där gjorde mig övertygad om att ni är ett par att satsa på.

Efter Tofta hade vi kontakt och du meddelade mig att du och Fredin inte kommer att konkurrera om en landslagsplats.
Efter det har ni inte varit aktuella för något landslag eftersom ni enligt min uppfattning

a) Inte är ett par
b) Inte har planer på att bli ett.

Året som kommer bjuder dock på 2 internationella mästerskap och det är troligt att fler par kommer att få chansen att spela.

Mina tankar går mot juniorerna som är på väg upp, Simon – Simon , Gullberg – Grönkvist och Rimstedtarna.

Självklart är ni välkomna att konkurrera men ni kommer inte att bli uttagna på gamla meriter.

Så för att övertyga mig om att ni, som par eller med andra partners är några att hålla koll på inför sommarens mästerskap behöver jag svar på följande frågor :

1. Är ni ett par
a. Om Ja > Vilka tävlingar planerar ni att spela tillsammans
b. Om nej > Vilken svensk partner tänker ni ställa upp med och vilka tävlingar tänker ni spela tillsammans

Självklart håller jag inte med dig om att jag inte försöker vidga min krets av landslagskandidater.

Alla har haft möjlighet att spela in sig till NM. Juniorerna är på G.
Har du några förslag på par som du tycker förtjänar en plats utom du och Fredin så tar jag tacksamt emot alla tips. Som du märkt följer jag väldigt mycket bridge på nätet precis som du och jag vill nog påstå att jag har ganska god uppfattning om
våra landslagsaktuella pars spelstyrka.

Visserligen har Peters uppträdande i landslaget varit långt ifrån exemplariskt och det har under perioder inte varit helt självklart att
jag även om han haft svensk partner varit intresserad av att ta ut honom.

Hur som helst går tiden och min bedömning i dag är att det inte föreligger några sådana problem.

Nu är ju detta en helt hypotetiskt fråga. Eftersom läget inte uppstått.

Självklart hade han och Freddan varit starka kandidater till landslaget men paret splittrades innan det blev aktuellt.
Min uppfattning tills du övertygar min om motsatsen är att i princip har samma sak skett med dig och Peter.

När jag bedömer att han med svensk partner är ett realistiskt alternativ för ett svenskt landslag kommer han och hans partner att höra av mig. Fram tills dess ligger bollen hos honom.

Dina egna chanser att utan Fredin som partner slå dig in i landslaget bedömer jag som små.

Jag kommer dock alltid att ha en möjlighet öppen att spela in sig till NM via någon typ av uttagningstävling så helt uteslutet är det inte.

Har dock svårt att se vilken partner du skulle spela med om Fredin inte är med på tåget.

I dagsläget ser jag bara några möjliga partners till dig med tillräcklig spelstyrka som möjligen skulle vara beredda att satsa på öppna laget :

Lasse Andersson
Ulf Nilsson
Anders Morath

Har naturligtvis inte tagit kontakt med någon av dem.
Wirgrens och Bennets status är jag inte helt uppdaterad på men självklart är även de möjliga alternativ.

Hoppas att jag var en aning rakare i min feedback än i tidigare kontakter.

-----------------------------------------------------------------------
Angående Stockholms debatten vill jag bara bara tillägga att inflyttningen är stor och att man snabbt blir klassad som Stockholmare. De flesta lovande juniorer utom Simon Hult är nu Stockholmare och kan på så sätt se fram emot en gräddfil in i landslaget. säkrast med en smily här.

Två göteborgspar (inkl Arne) var uttagna till Tofta men prioriterade
annat. Jag har inga problem med det men det stärker inte deras position.

För övrigt gillar jag Mats inställning och kommer inte att ha några som helst problem att ta in honom i ett landslag om han visar tillräckliga resultat med svensk partner.

Konkurrensen om platserna hårdnar dock och att ta en plats i EMlaget med en ännu inte hittad partner bedömer jag fortfarande som små.

Kämpa på Mats du behövs i Svensk bridge.

Möjligen skall du satsa på ett annat svenskt landslag. Jag vet av erfarenhet att den kaptenen har en mer positiv syn på nykomponerade par än vad jag har.

Till sist : heja på Sverige och Danmark i Indien.

PG Eliasson
Kapten öppna laget
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Thu 17 September 2015, 12:52
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Tack för ditt inlägg PG. Angående ditt råd att satsa på ett annat lag, antar jag att du menar veteranlaget. Jag provade det för några år sedan då jag var med i vårt lag i OS i Lille (tror vi blev 3a eller 4a) men då bestämde jag jag mig för att nivån på seniorbridgen inte var den utmaning jag ville ha.

edit: en onödig mening borttagen
Tillbaka till toppen
Svante Ryman [8639]
Thu 17 September 2015, 13:02
Registrerad medlem #8639
inlägg: 242
Trevlig läsning från bägge.
P-G Lycka till.
Och Mats, jag vet din spelstyrka sen gammalt, hittar du rätt partner är du alltid aktuell men jag håller med P-G, om att man måste visa resultat med en SVENSK partner först
/Svante
Tillbaka till toppen
Magnus Eriksson [1170]
Thu 17 September 2015, 17:09
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Tyvärr Mats!

Det var inte ok med ditt förra inlägg och att här lägga ut texten för allmän beskådan tycker jag är onödigt.

Vi inom svensk elitbridge vet vad du kan och vad du presterar och vad du har presterat i över 40 års elitbridge.

Jag tror att landsklagskaptenen vet vad det handlar om(speciellt som jag själv inte står i texten )

Så din besvikelse kan jag förstå men inte till allmän beskådan!

Vi är alla olika, vilket kanske innebär att jag tycker fel.....

Vi möts igen vid bordet!

Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Thu 17 September 2015, 17:38
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Tack för din åsikt Magnus - du har säkert rätt, men jag tror inte jag är så besviken, mer stridslysten
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Fri 18 September 2015, 05:57
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Spännande tråd det här. Sitter och väntar på anbud nu. Transfer-fönstret är öppet och jag kan gå utan övergångssumma. Det är bara lönen som avgör.
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Fri 18 September 2015, 07:11
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Antecknar Lars, än så länge är Stenlund enda motkandidaten, men han är nog dyrare i drift
Tillbaka till toppen
Chatarina Andersson [7583]
Fri 18 September 2015, 17:31
Registrerad medlem #7583
inlägg: 254
Hej
Ville bara säga att jag står till förfogande har haft positiv utveckling och tänker fortsätta så. Så Peter kom on, take a chance on a chick, kakaka
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80