Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Annorlunda spel från fel hand

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Philip Berggren [39845]
Sat 12 September 2015, 12:50
Registrerad medlem #39845
inlägg: 114
Mjo, fast samtidigt bör ju vetskapen om att han faktiskt har hjärter ess vara otillåten? Om det nu inte redan är känt av annan anledning. Torde inte den otillåtna informationen om placeringen av hjärter ess trumfa den tillåtna informationen att ett straffkort måste spelas?

Att medvetet försöka tala om det på detta sättet bör ju dessutom vara bestraffningsbart i mina ögon. Även om det naturligtvis finns bevisproblematik.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Sun 13 September 2015, 06:52
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Att han har hjärter ess är otillåten information, att han måste spela hjärter ess är tillåten information. Det kan låta som idioti att det där inte skulle vara samma sak men det är det inte riktigt.

Om hjärter spelas vet jag att partnern måste lägga hjärter ess. Men jag kan inte nu sätta mig och räkna ut att om partnern har hjärter ess så måste spelföraren ha spader ess. Och om jag kommer in och spelföraren låter mig spela vad som helst och låt oss säga att jag har Kxx kvar i både hjärter och spader, då är antagligen spader ett logiskt alternativ att spela och jag får inte spela hjärter. Men om det hade varit så att jag hade KQJx i hjärter och xx i spader så bedöms spader inte vara ett logiskt alternativ och då får jag spela hjärter, och då får jag veta att partnern är tvungen att lägga esset så jag får spela min lilla hjärter.

Det här med straffkort är faktiskt bland det svåraste man kan råka ut för som TL.
Tillbaka till toppen
Ryszard Sliwinski [7639]
Sun 13 September 2015, 09:50

inlägg: 408
Vi har dock 50E.3.
50 E. Upplysningar från ett straffkort
1. Kännedom om kraven för att spela ett straffkort är en upplysning som alla spelare får använda.
2. Alla andra upplysningar som framkommer av straffkortet är otillåtna för partnern till den som har straffkortet (men är tillåtna för spelföraren).
3. Om tävlingsledaren bedömer att det visade kortet överförde sådana upplysningar att den icke-felande sidan skadats, skall han utdela korrigerad poäng.

Se också Minutes of a Meeting of the WBF Laws Committee in Beijing
on Friday, 10th October, 2008.
3. A Report from the October 8th meeting of the Drafting Subcommittee was considered. The Committee confirmed its interpretations and decisions as follows:
[...] Law 50E. Mr. Di Sacco asks that examples be provided of the application of this law.  
A distinction must be made between the requirement that the player must play this card and information that the player has the card. Initially the underlead from K Q J x to partner’s A x is allowed, but subsequently the Director may decide that 50E3 applies.  
Mr.Bavin observes that the player must convince the Director that he has not gained from the information that the player possesses the card. This continues the WBF Laws Committee decision made in previous years.  

Tillbaka till toppen
Philip Berggren [39845]
Mon 14 September 2015, 16:15
Registrerad medlem #39845
inlägg: 114
Ok förstår distinktionen
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80