Kommande tävlingar
28/12 BK Allians - Guldtävling
05/01 Gävle BK - Gävleguldet
25/01 DM-veteraner
Rapporterade tävlingar
07/12 Malmö BK - Guldtävling
09/11 Manfred Kamras Minne - Omgång
09/11 Manfred Kamras Minne - Omgång
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Annorlunda spel från fel hand

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Björn Westling [1666]
Fri 11 September 2015, 09:17
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Följande situation inträffade:

Spelföraren (Syd) spelar hjärter mot Dxx på bordet.
Innan väst spelar på säger Öst "Du var inne på bordet!"
Syd tar tillbaka sitt kort, och begär hjärter från bordet.
Öst spelar på esset.
Nu kommer Syd på att han visst var inne på handen, och inte på bordet.
Väst har kungen i hjärter.

Hur döms det nu?
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Fri 11 September 2015, 10:42
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Inget händer eftersom det inte har skett något lagbrott.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 11 September 2015, 11:52
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Paragrafryttare Johansson hävdar att syd får spela valfritt kort från handen och hjärter ess är ett stort straffkort.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Fri 11 September 2015, 12:23
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Paragrafryttare Johansson hävdar att syd får spela valfritt kort från handen och hjärter ess är ett stort straffkort.


Med motiveringen att öst felaktigt vilselett s.f. att spela från bordet, och att spelet därför ska vridas tillbaka till syd - och att hj ess därmed blir straffkort eftersom det är exponerat?

Inget klagomål utan en genuin fråga eftersom jag vill lära mig


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Björn Andersson [14660]
Fri 11 September 2015, 12:34
inlägg: 33
Vad är det som säger att vi får ta tillbaka det korrekta hjärterutspelet och spela vilken kort vi vill?
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Fri 11 September 2015, 12:56
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Läste det som att vi var inne på nästa stick.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 11 September 2015, 13:08
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Börjar med Björns fråga...Syds återtagande var felaktigt, men motståndarna har ju godkänt att syd tog upp kortet och spelade felaktigt från bordet istället. TL har rätt att godkänna alla såväl korrekta som felaktiga korrigeringar av felaktigheter som spelarna har gjort innan TL tillkallades (Lag 10B). Eftersom försvararna nu har satt sig i en situation de troligen inte kan tjäna stick på låter jag deras godkännande att syd fick återta sitt kort gälla.

Lag 47E1 säger att syd får ta tillbaka det begärda kortet från träkarlen eftersom han felaktigt upplysts av motståndarna om att han skulle spela därifrån. Motståndarna har inte rätt att godkänna ett sådant utspel. Av lag 49 följer att eftersom öst inte hade rätt att godkänna spelet av träkarlen genom att spela på så är hjärter ess inte spelat enligt lagarnas tillämpning och blir således ett straffkort.
Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Fri 11 September 2015, 21:29
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Orsaken till frågan är att det på ett sätt påminner om den här situationen:

Syd spelar en hacka mot bordets dam.
Väst sitter med kungen och funderar på om han skall sätta i kungen. Efter en liten stund blir öst, som ju har ess singel otålig, och spelar esset (!) och säger "Jag vinner sticket!".

Här dömdes, korrekt vad jag förstår, så att väst måste spela kungen om nu inte spelföraren vill annat.


Öst hade ju kunnat vara snabbtänkt och säga "Du var inne på bordet", och om syd då spelar från bordet så kan han spela esset riskfritt, för om det uppdagas att syd var inne så blir ju hans kort bara straffkort och väst kan ju krypa i lugn och ro.

Så därför kan jag tycka att det kanske inte är så enkelt som att esset blir straffkort och väst får spela liten. Men om det är så det döms så får jag böja mig.

(I det aktuella fallet hade väst KDx, så det hade spelat noll roll vilket kort väst hade fått lägga.)




Tillbaka till toppen
Philip Berggren [39845]
Sat 12 September 2015, 09:15
Registrerad medlem #39845
inlägg: 114
Björn informationen från straffkortet är OI för försvaret se lag 50 E. Så de sätter sig snarare i en jobbigare situation genom att göra så.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Sat 12 September 2015, 11:37
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Philip Berggren[39845 skrev ...
]
Björn informationen från straffkortet är OI för försvaret se lag 50 E. Så de sätter sig snarare i en jobbigare situation genom att göra så.

Informationen att hjärteress måste spelas är dock tillåten information så väst får spela liten om syd spelar hjärter mot bordet.

Tror inte öst är så nöjd när syd spelar en trumf istället och öst tvingas saka sitt hjärter ess.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Pontus Silow [87294], Andreas Jansson [19642]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80