Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Boye Brogeland med 3 lagkamrater lämnar ifrån sig 3 titlar

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Linus Olsson [30150]
Wed 26 August 2015, 07:58
Registrerad medlem #30150
inlägg: 7
Jag har beslutat mig för att stryka det jag skrev. Jag har funderat och kommit fram till mig att det är dumt och sitta och spekulera om det här.
Tillbaka till toppen
Svante Ryman [8639]
Wed 26 August 2015, 08:09
Registrerad medlem #8639
inlägg: 242
Men Börje, inte klandra Chatarina. Har du någonsin läst ett inlägg från henne där du fattat exakt vad hon menar. Detta är ett fullkomligt normalt inlägg - man fattar inget.
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Wed 26 August 2015, 08:19
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
.
Tillbaka till toppen
Reine Gustavsson [6934]
Wed 26 August 2015, 09:28
Registrerad medlem #6934
inlägg: 124
Till Linus. Utanför tråden men hur hittar man gamla BBO-spel?
Tillbaka till toppen
Linus Olsson [30150]
Wed 26 August 2015, 09:53
Registrerad medlem #30150
inlägg: 7
Reine Gustavsson[6934 skrev ...
]
Till Linus. Utanför tråden men hur hittar man gamla BBO-spel?


Länk till vugraph archives

Sen får man söka där i sökfältet uppe till vänster. T.ex. på Fisher.
Sen tar man matchen man vill se och "view".
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Wed 26 August 2015, 13:57
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Linus Olsson[30150 skrev ...
]
Jag har beslutat mig för att stryka det jag skrev. Jag har funderat och kommit fram till mig att det är dumt och sitta och spekulera om det här.


Du har rätt, det är dumt att spekulera här...

Men, det är fascinerande hur hög frekvensen på hyenor är. Även i Passell historien kom antydningar som från ingenstans i dessa (a)social medier.

Spekulationerna kan lära oss något om oss själva och om varandra. Viljan att ha något att bidra med är enorm; det övergår allt förstånd.

När någon/några fått ett rykte, som dessa israeler eller andra, blir de som paria. Det blir som Ok att rada upp exempel på oegentligheter så fort dom blivit lite smutsiga. Bara baserat på det jag läst i tråden på Bridgewinner så är det ställt utom allt tvivel att de även anklagats när inget konstigt skett (typ spelat ut i partners färg istället för att försöka ställa egenfärg, när man inte har någon ingång); högt och lågt blandas. När man blivit tillåtet offer kan man inte försvara sig ...

Jag får känslan av att man ytterligare en gång inte orkat vänta med anklagelserna tills "offret" sitter md fingrarna i syltburken. Var finns den faktabaserade statistiska analysen? Med rykten, sanna eller ej, blir det inte bättre bara tråkigare.

Vårat spel har helt sjuka varianser på enstaka brickor, så anekdotiska angreppsätt är dömda på förhand. Det är enkelt att fuska i bridge och det förekommer på alla nivåer i bridge (tror vi måste acceptera att det finns spelare som känner att dom måste ro med alla åror), men låt oss inte ryckas med av mobben. Det finns flera topppar som föregås av liknande rykten (speciellt ett har ju ett extremt exploraterbar budsystem); kan vi inte försöka röka ut dom fula fiskarna med data i stället för att agera i affekt.

Min personliga fundering i fallet (jo jag vill också tycka ... man är ju sån :
Boye och kompani verkar ha agerat överilat, hoppas för Boyes skull att han har på fötterna ... det kan bli dyrt annars.
Det vore kontraproduktivt att anklaga eventuella fuskare på fel brickor. Jag hoppas att arbete görs för att sätta dit flera fuskare, men jag har ingen kännedom om någon sådan verksamhet pågår överhuvudtaget.
Tillbaka till toppen
Hans Jonsson [85805]
Wed 26 August 2015, 16:36
Registrerad medlem #85805
inlägg: 27
Boye är smart, respekterad och proffesionell - han har rimligen torrt på fötterna. Om dessutom sponsorn (som betalar jättepengar för att kunna vinna poäng och titlar) helhjärtat stödjer - ja då är han nog insatt och övertygad. Otroligt stort är detta sannerligen - blir intressant att följa
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Wed 26 August 2015, 16:55
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Hans Jonsson[85805 skrev ...
]
Boye är smart, respekterad och proffesionell - han har rimligen torrt på fötterna. Om dessutom sponsorn (som betalar jättepengar för att kunna vinna poäng och titlar) helhjärtat stödjer - ja då är han nog insatt och övertygad. Otroligt stort är detta sannerligen - blir intressant att följa


Det är oroande att han inte öppnat Pandoras ask tidigare, analys av bbofilen mitt i natten några timmar efter 1 IMPs förlust mot dem. Han måste haft andra lägen att luta sig mot men detta är vad han anger, ... Men som sagt vi får se.
Tillbaka till toppen
Hans Jonsson [85805]
Wed 26 August 2015, 17:08
Registrerad medlem #85805
inlägg: 27
Det är väl inget konstigt med det. Alla har vi väl mången gång fått oss en "liednersk knäpp" (med reservation för stavningen) där man helt plötsligt förstår och ser klart.
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Wed 26 August 2015, 18:58
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Hans Jonsson[85805 skrev ...
]
Det är väl inget konstigt med det. Alla har vi väl mången gång fått oss en "liednersk knäpp" (med reservation för stavningen) där man helt plötsligt förstår och ser klart.


Visst kan man insikt när som helst, men i ett psykologisk utsatt läge t ex efter jobbig förlust mot tidigare lagmedlemmar är risken för bias större än t ex efter att man tvärtom precis vunnit en match och vingarna kommer med några märkliga plusbrickor. Så ... nja, man ser vad man vill se lite för ofta.

Har jobbat med många briljanta hjärnor, och aldrig träffat någon som inte går fel lite nu och då för att man vill så mycket (ganska hög frekvens); har svårt att se att bridgespelare skiljer sig ifrån nobelpristagare (har bara jobbat men en sådan dock).
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80