Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Boye Brogeland med 3 lagkamrater lämnar ifrån sig 3 titlar

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Johan Upmark [24498]
Tue 25 August 2015, 15:23
Registrerad medlem #24498
inlägg: 96
Eric Arvidsson[16417 skrev ...
]


Ingen som frågat sig varför paret i fråga inte försvarade sin titel i cavendish?
Vad jag hört fick de inte deltaga någon som har fakta på detta ?


Det stämmer, de fick fortfarande vara med i lagtävlingen, men arrangören stoppade dem från att delta i partävlingen.
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Tue 25 August 2015, 15:48
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Eric Arvidsson[16417 skrev ...
]


Ingen som frågat sig varför paret i fråga inte försvarade sin titel i cavendish?
Vad jag hört fick de inte deltaga någon som har fakta på detta ?


Det stämmer, de fick fortfarande vara med i lagtävlingen, men arrangören stoppade dem från att delta i partävlingen.


Johan, vet du motiveringen till att de stoppades att delta i partävlingen?
Tillbaka till toppen
Johan Upmark [24498]
Tue 25 August 2015, 15:48
Registrerad medlem #24498
inlägg: 96
Linus Olsson[30150 skrev ...
]
Det är tråkigt om det stämmer att Fisher och Schwarz har fuskat.
För de (Israel) vann Bermuda Bowl kvalet och Sverige blev 7:a och det var 6 platser som gick vidare till Bermuda Bowl...

Jag sett mycket när Fisher och Schwarz har spelat på BBO och jag har inte märkt något märkligt. De är världens bästa par de senaste åren, men det betyder inte att de fuskar.

Det är otäckt att de kan hänga ut två spelare sådär utan att redovisa några bevis.
Folk kommer tro de är skyldiga även om de inte är det och de kan inte försvara sig mot smutskastningen.



Jag håller med om att det är oerhört smutsigt att hänga ut någon om det saknas bevis, så jag hoppas verkligen Boye har torrt på fötterna.

Lotan är en fantastisk bridgespelare, men att så totalt dominera som de har gjort de senaste åren är på gränsen till statisktiskt omöjligt.

Jag har förövrigt också sett mycket när de spelat. Att aldrig missa ett utspel, vara dubbel dummy på femläget, uppvärdera, nedvärdera händer i ett sjukt mönster som alltid leder till prefekt resultat är nästan för bra för att vara sant. Att de dessutom konstant tar beslut som ingen annan världsspelare ens skulle överväga och att de i princip alltid får rätt är också, för att uttrycka det milt, lite skumt.

Jag har säkert hört över 100 givar med paret där motståndaran har upplevt att något inte gått rätt till. En gång ingen gång osv. men mängden spel är så stor att sannolikheten säger mig, trots bristen på "säkra" bevis, att här finns en hund begraven.

Det bästa vore säkert att Boye har fel. Oavsett är det bra att någon på riktigt tar tag i det som så många har undrat över en lång tid.

Johan

Tillbaka till toppen
Johan Upmark [24498]
Tue 25 August 2015, 15:52
Registrerad medlem #24498
inlägg: 96
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Eric Arvidsson[16417 skrev ...
]


Ingen som frågat sig varför paret i fråga inte försvarade sin titel i cavendish?
Vad jag hört fick de inte deltaga någon som har fakta på detta ?


Det stämmer, de fick fortfarande vara med i lagtävlingen, men arrangören stoppade dem från att delta i partävlingen.


Johan, vet du motiveringen till att de stoppades att delta i partävlingen?


Inte exakt, men jag tror arrangören fick dem att tacka nej för att inte riskera tappa sponsorer (varför det fanns en risk för detta får du lista ut själv ).
Tillbaka till toppen
Max Ödlund [9267]
Tue 25 August 2015, 16:18
Registrerad medlem #9267
inlägg: 82
Det var aktuellt par som inspirerade mig till detta foruminlägg för tre månader sen:
» länk

Min slutkläm i det inlägget var så här:
Ett enda exempel betyder inte mycket. Men jag vill ändå berätta om en incident, från en tävling nyligen. En internationell stjärna hade en bra niopundare och 5422. När hans partner visade stöd i båda hans färger bjöd han slam! Mot en 15-17 sang! Denna gång satt båda färgerna 3-2 (vilket är mindre än femtio procents chans), och partnern ”råkade” ha ett synnerligen passande maximum. Nämligen kung-dam-hacka i den ena färgen, kung-dam-fjärde i den andra, och båda sidoessen! Ja, jag vet, det blir 18 hp om man summerar noga. Men visst passade det bra till hans xx/Axxxx/xx/AJ10x.
En svala gör ingen sommar, men spelaren i fråga har varit inblandad i ett antal liknande incidenter. Såna här saker får mig att vilja börja gråta. Så jag avslutar med att officiellt fråga vårt förbund följande.

KAN SVENSKA BRIDGEFÖRBUNDET TÄNKA SIG ATT STÄLLA SIG BAKOM EN MOTION MED UNGEFÄR OVANSTÅENDE INNEHÅLL, TILL ANTINGEN VÄRLDSBRIDGEFÖRBUNDET ELLER TILL EUROPEISKA BRIDGEFÖRBUNDET?

Av nån anledning jag inte känner till har Svenska Bridgeförbundet inte sagt ett ljud om saken, trots att jag stött på två gånger.
Tillbaka till toppen
Linus Olsson [30150]
Tue 25 August 2015, 16:51
Registrerad medlem #30150
inlägg: 7
Max,
om du läser vad Lotan har skrivit om den handen här på bridgevinners när han förklarar hur han tänkte så får du väl ändå hålla med om att det var rimliga bud. Även om inte du hade hittat den slammen och säkerligen inte jag heller. Ibland har båda händerna max och eftersom slammen är hemma så är det bra gjort att hitta den.
Att de hittar en svårhittad slam är inget bevis för att de har fuskat iallafall.


Tillbaka till toppen
Tore Mattsson [5086]
Tue 25 August 2015, 17:47
Registrerad medlem #5086
inlägg: 103
Jag har förövrigt också sett mycket när de spelat. Att aldrig missa ett utspel, vara dubbel dummy på femläget, uppvärdera, nedvärdera händer i ett sjukt mönster som alltid leder till prefekt resultat är nästan för bra för att vara sant. Att de dessutom konstant tar beslut som ingen annan världsspelare ens skulle överväga och att de i princip alltid får rätt är också, för att uttrycka det milt, lite skumt.

Det du beskriver låter ju bestickande.
Men om de fuskar, fattar de inte att det inte häller i längden?
På något sätt sätt tycks de gå ,mot undergången med öppna ögon.



tore M
Tillbaka till toppen
Marion Michielsen [53103]
Tue 25 August 2015, 19:12
Registrerad medlem #53103
inlägg: 10
Linus Olsson[30150 skrev ...
]
Max,
om du läser vad Lotan har skrivit om den handen här på bridgevinners när han förklarar hur han tänkte så får du väl ändå hålla med om att det var rimliga bud. Även om inte du hade hittat den slammen och säkerligen inte jag heller. Ibland har båda händerna max och eftersom slammen är hemma så är det bra gjort att hitta den.
Att de hittar en svårhittad slam är inget bevis för att de har fuskat iallafall.




Lotan kan skriva vad han vill men det fanns absolut noll anledning att bjuda slam själv med hans hand. Som sagt hade partner KD i båda hans färger och två sido ess så han hade absolut bjudit slam själv. Men vad nu om man har hört att 6kl går hem och man inte vill riskera att missa slam (även om det inte skulle vara lika bra) eller att partner skulle bjuda 6hj, som inte har en chans.

Tillbaka till toppen
Chatarina Andersson [7583]
Tue 25 August 2015, 21:02
Registrerad medlem #7583
inlägg: 254
Tragiskt tråd och tragisk diskussion
Det finns mycket att rätta till inom bridgen så och i Sverige.
ett svenskt talesätt är att "sopa rent framför egen dörr", inte kasta sten i glashus"
Så vi kanske ska bekymra oss om svensk bridge först och skita i vad andra gör.
Har svensk bridge "rent mjöl i påsen" så behöver vi inte bekymra oss om vad andra gör och inte gör.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Wed 26 August 2015, 05:21
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Chatarina Andersson[7583 skrev ...
]
Tragiskt tråd och tragisk diskussion
Det finns mycket att rätta till inom bridgen så och i Sverige.
ett svenskt talesätt är att "sopa rent framför egen dörr", inte kasta sten i glashus"
Så vi kanske ska bekymra oss om svensk bridge först och skita i vad andra gör.
Har svensk bridge "rent mjöl i påsen" så behöver vi inte bekymra oss om vad andra gör och inte gör.


Hm, du svänger dig med uttryck och talesätt men har ingen aning om vad de har för relevans till denna tråd, annars hade du inte lagt in inlägget.

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80