Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Det här är ingen blogg!

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Ola Brandborn [13092]
Mon 01 June 2015, 11:53
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Delar av utlåtanden som låg till grund för beslut:

Svenska Armborst Unionen
Verksamheten anses nära besläktad med annan inom Svenska Skyttesportförbundet och Svenska Bågskytteförbundet. Enligt Riksidrottsstyrelsen bör det finnas en strävan att minimera administrativa kostnader inom idrotten och anser att verksamheten bör via ett samarbetsavtal kopplas till eller på sikt uppgå i Svenska Bågskytteförbundet eller Svenska Skyttesportförbundet.

Svenska Bridgeförbundet
Ansökan om medlemskap är den femte i ordningen för förbundet. Tidigare ansökningar gjordes 1997, 1999, 2001 och 2013. RF-stämmans beslut togs enligt Riksidrottsstyrelsens förslag att avslå ansökan med motiveringen att bridge inte kan betraktas som idrott.


Svenska Cheerleadingförbundet
Verksamheten anses nära besläktad med annan inom Svenska Gymnastikförbundet och ett stort antal av Svenska Cheerleadingförbundets medlemsföreningar är också gymnastikföreningar. Liksom i ovan utlåtande bör administrativa kostnader minimeras och ett etablerat samarbete finns idag mellanförbundet och Svenska Gymnastikförbundet. RF-stämman anser att det samarbetet bör stödjas och utvecklas och avslår medlemsansökan.

Svenska Islandshästförbundet
Verksamheten anses nära besläktad med annan inom Svenska Ridsportförbundet och d båda förbunden har haft ett samarbetsavtal som är uppsagt från mitten av maj 2015. RF-stämman beslutade enligt Riksidrottsstyrelsens förslag att avslå medlemsansökan. De båda förbunden bör återuppta förhandlingar om ett samarbete i någon form, och Riksidrottsstyrelsen är villig att medverka till en lösning för att förverkliga detta.
Jämför skälen för avslag på ansökningarna. Man måste vara väldigt tondöv för att inte förstå att detta bör utläsas som "Sluta trolla nu, ni kommer aldrig bli medlemmar, fattar ni det inte!"


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Ola Brandborn [13092]
Mon 01 June 2015, 11:56
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
En framkomlig väg skulle kanske vara om Bridgen kontaktade andra pajassporter som Schack, Backgammon och Poker, och gjorde en gemensam ansökan att gå med som paraplyorganisation för "tankesporter".


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Micke Melander [7164]
Mon 01 June 2015, 12:29

inlägg: 895
Ola och Thomas,
Vad Poker och andra förbund gör, är inte vår business. För vår del har vi fått ett uppdrag av Riksstämmor och Distriktsträffar som består i att göra allt vad vi kan för att få bridgen ansluten till RF.

Den stora skillnaden vid en direkt jämförelse mellan ex. just Bridge och Poker är att Världsbridgeförbundet är anslutna och fullvärdiga medlemmar av IOC vilket Pokern i det här fallet inte är. Likaså är ett 50-tal andra länder med i sina motsvarigheter till SOK/RF, vilket sannolikt inte andra pokerförbund heller är...

Detta är rena fakta och ni är naturligtvis fria att tycka exakt vad ni vill om detta, men jag tycker inte det hör till god ton att kalla någon för "pajassport".
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Mon 01 June 2015, 13:41
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Micke Melander[7164 skrev ...
]
Vad Poker och andra förbund gör, är inte vår business. För vår del har vi fått ett uppdrag av Riksstämmor och Distriktsträffar som består i att göra allt vad vi kan för att få bridgen ansluten till RF.


Aha ok, ni har alltså inte alls valt detta själva, utan är helt bakbundna och styrda av Riksstämmornas och Distriktsträffarnas beslut, som naturligtvis också är helt fria från förbundets lobbyism i frågan. Jamen då förstår jag. Det måste vara skönt att kunna slå ifrån sig all eventuell kritik med att "det är inte vårt beslut"

Det är kanske dags att besöka de här riksstämmorna för att få in lite mindre ryggdunkningar och lite mer "reality checks" i besluten då


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Mon 01 June 2015, 15:27
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Fysisk aktivitet, källa Wikipedia
Kroppslig aktivitet eller fysisk aktivitet är handlingar där människokroppen utför grovmotorisk rörelse med hjälp av skelettmuskler.


Idrott, källa wikipedia
Idrott kan definieras som kroppsövningar med fysisk aktivitet för att få motion och rekreation. Ibland med tävlan enligt vissa regler. Några exempel på idrotter är handboll, bandy, fotboll och skidsport. Gymnastik- och Idrottshögskolan definierar idrott som "all fysisk aktivitet genomförd med målet att främja fysisk och psykisk hälsa, rekreation, tävlingsprestation och estetisk upplevelse". En inom idrottsrörelsen fastlagd definition är "fysisk aktivitet som människor utför för att få motion och rekreation eller uppnå tävlingsresultat". Idrott innefattar även fysiska aktiviteter som saknar tävlingsmoment, till exempel motionsidrotter som joggning, stavgång och aerobics.


Sport, källa Wikipedia
Sport är ett samlingsbegrepp för olika mer eller mindre atletiska aktiviteter med tävlingsmoment. Sport kan utövas individuellt eller i lag. Den sport som antingen är störst i antalet utövare eller drar mest publik i ett land brukar kallas nationalsport. De flesta större sporterna har ett eget förbund. I de flesta sporter tävlar damer och herrar i olika indelningsklasser.


Det vore, med ovanstående i betraktande, självklart att Bridge inte kan klassas som Idrott, men att man med lite god vilja kan få in det i Sportbegreppet. Precis som ni har misslyckats respepektive lyckats med - misslyckats att få in det i Riksidrottsförbundet men lyckats få in det i IOC.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Ola Brandborn [13092]
Mon 01 June 2015, 15:27
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
edit: Dublett

edit 2: Bara för att bevisa min tes med ett absurt exempel: Konst, bland annat arkitektur var en gren i OS vid OS i Stockholm. Betyder detta att Arkitektur ska med i RF?

» länk


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Ålander [28168]
Mon 01 June 2015, 15:54
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Coubertins idéer om idrotten är nog överspelade vid det här laget. Och det blev de ju delvis redan genom estetgrenarnas borttagande 1954.
- En fråga är väl om t ex schack skulle kunna ha blivit en olympisk gren för hundra år sedan.(Kontraktsbridgen fanns ju ännu inte.) Om schacket kommit med då hade det nog varit lättare för bridgen att bli det i dag.
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Mon 01 June 2015, 21:26
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Micke Melander har dock helt rätt i att jag inte borde raljerat med benämningen pajassport. Jag ber ödmjukast om ursäkt om någon clown, ett av de mest hedervärda yrkena som finns, tagit illa vid sig av min skrivning. En clown sprider glädje omkring sig, medan det här mest är misär.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 02 June 2015, 11:26
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Christian Bernscherer är en duktig österrikisk bridgespelare och också den med den högsta tävlingsledarutbildningen här. Sedan drygt 10 år lider han av nervsjukdomen ALS som gör att han idag är mer eller mindre helt förlamad. Den enda synbara rörelsen han kan göra är i ansiktet och med lite god vilja kan man se olika ansiktsuttryck.

Det är inte många som överlever sjukdomen så länge som Christian men en alternativ behandlingsmetod har gjort att sjukdomsförloppet stannat av. Däremot betalar inte staten för behandlingen och bridgen ordnar därför varje år en välgörenhetsturnering och med en auktion på de bästa spelarna, en hög startavgift och frivilliga gåvor fick man senast in 25 000 Euro.

För att han skall få mänsklig kontakt åker ibland några hem till honom och spelar bridge och nu senast var jag med. Han halvligger i en sorts fåtölj med sensorer fastspända på armar och ben som gör att han kan ge signaler till en dator som kan "prata" och säga vad han vill bjuda och spela medan hans pappa håller korten. Det låter lite som Darth Vader och ibland rycker man till lite när man hör: "Varför spelade du inte spader???".

Efter några brickor blev Christian spelförare i 3NT och för mig i försvaret såg det först ut som en säker bet men när det var fem sex kort kvar fick jag problem att saka och inser att jag kan välja mellan att bli skvisad eller inpetad. När jag sitter där och vrider på mig tittar jag på Christian och vad gör han: även om det ser lite konstigt ut är det helt klart att den jäveln sitter och flinar åt mig!

Bridge är ett fantastiskt spel!

Tillbaka till toppen
Åsa Andersson [7928]
Tue 02 June 2015, 11:55
Registrerad medlem #7928
inlägg: 100
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Christian Bernscherer är en duktig österrikisk bridgespelare och också den med den högsta tävlingsledarutbildningen här. Sedan drygt 10 år lider han av nervsjukdomen ALS som gör att han idag är mer eller mindre helt förlamad. Den enda synbara rörelsen han kan göra är i ansiktet och med lite god vilja kan man se olika ansiktsuttryck.

Det är inte många som överlever sjukdomen så länge som Christian men en alternativ behandlingsmetod har gjort att sjukdomsförloppet stannat av. Däremot betalar inte staten för behandlingen och bridgen ordnar därför varje år en välgörenhetsturnering och med en auktion på de bästa spelarna, en hög startavgift och frivilliga gåvor fick man senast in 25 000 Euro.

För att han skall få mänsklig kontakt åker ibland några hem till honom och spelar bridge och nu senast var jag med. Han halvligger i en sorts fåtölj med sensorer fastspända på armar och ben som gör att han kan ge signaler till en dator som kan "prata" och säga vad han vill bjuda och spela medan hans pappa håller korten. Det låter lite som Darth Vader och ibland rycker man till lite när man hör: "Varför spelade du inte spader???".

Efter några brickor blev Christian spelförare i 3NT och för mig i försvaret såg det först ut som en säker bet men när det var fem sex kort kvar fick jag problem att saka och inser att jag kan välja mellan att bli skvisad eller inpetad. När jag sitter där och vrider på mig tittar jag på Christian och vad gör han: även om det ser lite konstigt ut är det helt klart att den jäveln sitter och flinar åt mig!

Bridge är ett fantastiskt spel!



Ett stort hjärta + gilla!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80