Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Det här är ingen blogg!

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 01 June 2015, 07:20
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Ola Brandborn[13092 skrev ...

Om man anser att bridge ska vara med i RF så bör man också tycka att poker ska vara med i RF. Tycker man det?

Att jag vill ha sex med min hustru betyder inte att jag tycker att du också skall ha det!
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Mon 01 June 2015, 08:05
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Det var nog den sämsta liknelse jag någonsin läst.

En bättre liknelse vore att du står utanför en restaurang med din hustru. Inne på restaurangen serveras förstklassig mat, alldeles gratis. Vinet flödar och alla har väldigt trevligt. Dörrvakten vill dock inte släppa in dig.

Du argumenterar för att du ska få komma in i den glada gemenskapen, men inga andra som står omkring dig.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Ola Boström [6777]
Mon 01 June 2015, 09:42
Registrerad medlem #6777
inlägg: 39
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
...I går kväll var det en kvinna som tyckte att motståndarna mer eller mindre fuskat och undrade om hon skulle ta det till motsvarande vår disciplinnämnd. Jag skrev att det verkade helt utsiktslös men om det bara handlade om principer, "If you are woman of principles..." kunde hon naturligtvis göra det....


2015 års bästa inlägg! ROTFL!
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 01 June 2015, 09:44
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Nu är inte det här språktråden och jag ville bara vara rolig med min liknelse men jag tar som sagt upp alla handskar ...

Om man anser att bridge ska vara med i RF så bör man också tycka att poker ska vara med i RF.

Det är ett felaktigt antagande att bara för att man tycker att bridge bör vara med i RF borde man också tycka att poker skall vara det. Det ena har inte med det andra att göra eftersom någon tycker kanske att bridge bör vara med men inte poker eftersom spel och dobbel om pengar är djävulens redskap.

Att jag vill ha sex med min hustru betyder inte att jag tycker att du också skall ha det!

Du vill istället likna det med:

En bättre liknelse vore att du står utanför en restaurang med din hustru. Inne på restaurangen serveras förstklassig mat, alldeles gratis. Vinet flödar och alla har väldigt trevligt. Dörrvakten vill dock inte släppa in dig.
Du argumenterar för att du ska få komma in i den glada gemenskapen, men inga andra som står omkring dig.


Men det där är inte samma sak utan låter mer som:

Eftersom båda är kortspel är det inte rimligt att anse att bridge bör få lov att vara med i RF men inte poker.

Men det kanske var det du ville ha sagt?

Tillbaka till toppen
Svante Ryman [8639]
Mon 01 June 2015, 09:57
Registrerad medlem #8639
inlägg: 242
Eftersom Bridge är ett skicklighetsspel och poker ett rent turspel så kan de inte jämföras.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 01 June 2015, 10:04
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Svante Ryman[8639 skrev ...

....Bridge är ett skicklighetsspel och poker ett rent turspel...

Det förklarar varför jag är bättre på poker än bridge.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Mon 01 June 2015, 10:48
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Svante Ryman[8639 skrev ...
]
Eftersom Bridge är ett skicklighetsspel och poker ett rent turspel så kan de inte jämföras.


Det där med tur och otur är ett fascinerande koncept. Det är lite konstigt att det gång på gång är samma spelare som verkar ha tur eller otur i poker

Ola har naturligtvis helt rätt. Om bridge hör hemma i RF, så gör poker också det. Och Magic. Och Schack. Och backgammon. Och (insert random hobby med någon form av tävlingsmoment). Ungefär.

(PS. Det där med att poker är ett turspel är inget annat än ett sätt för dåliga pokerspelare att ljuga för sig själv med att de hade otur (igen), hellre än att erkänna att de är sämre spelare. DS)


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Svante Ryman [8639]
Mon 01 June 2015, 11:08
Registrerad medlem #8639
inlägg: 242
Jag visste att du skulle reagera på mitt inlägg. OBS ! Det var menat som ett skämt Jag är visserligen dålig i bägge framförallt i poker, men jag anser att det finns skicklighet i bägge

Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 01 June 2015, 11:08
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Det är klart att bridge och poker är väldigt lika verksamheter (båda är tex ett skicklighetsspel) men jag förstår inte vad det har med vår ansökan till RF att göra. Vill pokern vara med är det väl bara att ansöka och vill de inte får de väl låta bli?

Här kan ni läsa Micke Melanders rapport från stämman och varför vi fick nej: » länk
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Mon 01 June 2015, 11:34
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Det är klart att bridge och poker är väldigt lika verksamheter (båda är tex ett skicklighetsspel) men jag förstår inte vad det har med vår ansökan till RF att göra. Vill pokern vara med är det väl bara att ansöka och vill de inte får de väl låta bli?

Det spelar väl ingen roll vad exempelvis pokern vill nu? Orsaken till att Bridge inte bör få komma med i RF är för då kan lämpligen inte RF stoppa andra "pajassporter" som då ex pokern att komma med i framtiden. Bridge är ingen jävla idrott, det är ett fritidsnöje, ett kortspel, inget annat.

Jag efterfrågade av dig tre skäl varför bridgen skulle gå med i RF. Alla tre svaren kan summeras ner till "pengar". Inget av dina svar nämnde det idrottsliga. Intressant.



Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80