Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Parallella tankegångar.

Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Mon 23 February 2015, 01:39
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Det är inte sällan man måste tänka i flera parallella banor när man spelar bridge, men när du hjälper till med svaret på den här frågan tror jag du ska fundera mer än en gång.

I mötet med blivande vinnarna i Tjörnsilvret, Stefan och Göte, hade jag följande kort: Ekn4 / EK62 / Ekn853 / 9. Utan störning gick Eriks och min budgivning så här:
1ru - 1sp;
2hj* - 4sp;
?

Enligt våra nerskrivna överenskommelser är budgivningen helt naturlig, dvs mina två bud betyder 17+ hp, 4k hjärter och 5+ ruter.

Problemet då? Jo, Erik alerterade 2hj. Vi har några "tricks" efter budstarten 1ru-1sp då ÖHs återbud visar något om färgen över den han bjuder. Nämnda läge är inte ett sådant läge!

Jag är nu 98% säker på att Eriks alert är avsedd att tala om för motspelarna att 2hj visar 5-6 ruter och exakt 3 spader i en minimihand. Motståndarna har inte frågat om budgivningens betydelse, så inget är muntligt uttalat, men jag har sett/hört alerten och tror mig då kunna räkna ut att Eriks bud 4 spader grundar sig på den (felaktiga, outtalde) förklaringen.

Hur ska jag tänka och vad ska jag bjuda?
Tillbaka till toppen
Lennart Johansson [13145]
Mon 23 February 2015, 12:31
Registrerad medlem #13145
inlägg: 295
Om partner inte alerterar så kommer du väl att passa på 4 sp. Då får vi göra det nu också, vi har fått OI som inte får utnyttjas.
Tillbaka till toppen
Nils Åhlén [1169]
Mon 23 February 2015, 14:37
Registrerad medlem #1169
inlägg: 41
Självklart att bjuda vidare över 4 sp. Partnern har väl som sämst KD109xxx men troligen en 8-kortsfärg. Har partnern KDxxxxx och kl A så står oftast 7 sp så Blackwood känns givet.

Nu när partnern alerterar 2 hj och sedan bjuder 4 sp så kan det vara ner till 5-korts sp hos partnern enligt era metoder. Detta påverkar inte hur du ska bjuda. Alltså Blackwood.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Mon 23 February 2015, 16:09
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Lennart Johansson[13145 skrev ...
]
Om partner inte alerterar så kommer du väl att passa på 4 sp. Då får vi göra det nu också, vi har fått OI som inte får utnyttjas.

Nu blir det ingen guldstjärna, utan en svart gubbe med horn och treudd. Skämt åsido, så motsäger du dig själv på ett knepigt sätt. Vi har fått en OI som inte får utnyttjas, ja. Se Nisses kommentar. Om partnern bjuder 4sp och tror att jag har ungefär något som kan likna Dxx / x / EDxxx / Kknxx och jag har fått reda då det genom en OI vore det starkt oetiskt att passa.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Mon 23 February 2015, 16:17
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Nils Åhlén[1169 skrev ...
]
Självklart att bjuda vidare över 4 sp. Partnern har väl som sämst KD109xxx men troligen en 8-kortsfärg. Har partnern KDxxxxx och kl A så står oftast 7 sp så Blackwood känns givet.

Nu när partnern alerterar 2 hj och sedan bjuder 4 sp så kan det vara ner till 5-korts sp hos partnern enligt era metoder. Detta påverkar inte hur du ska bjuda. Alltså Blackwood.

Stämmer med min åsikt. Hade jag passat och Erik tagit lika många stick som han gjorde i verkligheten (elva), hade resultatlistan bland de fyra främsta i tävlingen påverkats kraftigt.

Se giv 35 från Tjörnsilvret. » länk

Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80