Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Datorgivna brickor i lagtävling samt Double Dummy Solver

Författare Post
Tom Gärds [13002]
Tue 03 March 2015, 22:15
Registrerad medlem #13002
inlägg: 88
För mig pågår en bridgetävling inte bara under själva tävlingsdagen. Ett, för mig, väldigt trevligt tidsfördriv är att analysera givarna i efterhand. Dessutom är det utvecklande för din bridgeförmåga. Vad hade man kunnat gjort annorlunda/bättre, vilka aktioner lyckades, vilka par hittade slammen man själv missade, exemplen är otaliga. Ett viktigt hjälpmedel för att kunna göra korrekta efterhandsanalyser är tillgången till givsamlingar. I distriktet finns det en avog inställning till detta som jag inte delar och inte heller förstår. I Bohusligan blandades brickorna inför varje match och de enskilda givarna spelades bara vid ett bord. I senaste DM-lagfinalen spelades gemensamma brickor men inga givsamlingar delades ut (eller lades ut på nätet) och ingen IAF registrerades. I Lag-DM för två år sedan spelades inte gemensamma brickor. I Dagligan ser det ut att vara samma sak, inga gemensamma brickor. När det gäller partävlingar finns förstås givsamling i samband med att resultatet registreras i Spader. Däremot är det sällan som arrangörerna har fyllt i Double Dummy Solver- analysen (DDS). Distriktsförbundet har till och med beslutat att inte lägga ut den på förbundets tävlingar. Detta är för mig obegripligt. En DDS-analys gör att man kan hitta riktigt roliga och intressanta spellösningar som man inte hittat på egen hand.

Eftersom distriktets inställning är så negativ vill jag höra om det endast är jag som är intresserad av givsamlingar, IAF och DDS-analyser.

Den enda nackdel jag kan tänka mig med gemensamma brickor är överhörning, men det klarar vi av när vi spelar partävling, det borde vi även klara när det gäller lag.
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80