Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Nu kan jag inte längre hålla käften!!

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Torbjörn Gustavsson [1255]
Wed 26 November 2014, 10:10
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Max Ödlund[9267 skrev ...
]
Jag vill instämma i kritiken av Grähs. För ett par år sen tillät han en spelare att bjuda på partnerns tvekan, istället för att ta det självklara beslutet att döma bort vederbörande eftersom han bjudit på andra grunder än de bridgemässiga.

Ursäkta trådkapningen, men jag tror att det är LK1005 Max syftar på. Var och en kan då bedöma om Max beskrivning av situationen är korrekt.
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Wed 26 November 2014, 11:09
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
Max Ödlund[9267 skrev ...
]
Jag vill instämma i kritiken av Grähs. För ett par år sen tillät han en spelare att bjuda på partnerns tvekan, istället för att ta det självklara beslutet att döma bort vederbörande eftersom han bjudit på andra grunder än de bridgemässiga.

Ursäkta trådkapningen, men jag tror att det är LK1005 Max syftar på. Var och en kan då bedöma om Max beskrivning av situationen är korrekt.


Kan det verkligen vara det fallet? Har LK totalt mörkat om det var en tvekan?
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Wed 26 November 2014, 11:35
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Jag har ingen anledning att tro att LK mörkat något. Max får själv svara på om det var detta fall han syftade på.
Tillbaka till toppen
Olle Wademark [14800]
Wed 26 November 2014, 14:42
Registrerad medlem #14800
inlägg: 56
Jag förstår att LK vill mörka detta. Fruktansvärt tråkigt att läsa en dom som denna. Vem som helst kan ju förstå att Nord förstått av Syds kroppsspråk att Syd inte hade hjärter varför skulle man annars kliva av? 4H X med en procedurbestraffning hade varit en lämplig dom i mina ögon för det här har inte med bridge att göra.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Wed 26 November 2014, 14:57
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
För en åsiktskonstnär har nu gränsen nåtts för vad som kan passera under tystnad.

Ibland när man läser något så tänker man: "Det här kan inte stämma, det måste finnas något som inte kommit fram" och det kan väl inte vara möjligt att man gratulerat ett lag till segern och att man långt senare när laget mer eller mindre skingrats för vinden vill tvinga laget till att spela en match för särskiljning? Verkar helt orimligt.

Lika orimligt är det att man tydligen åberopat force majeure som i så fall är ett klart missbruk. På tyska säger man höhere Gewalt och uttrycken kan väl översättas med "högre makt" och något som är helt bortom ens egen kontroll. Som det används här skulle man kunna använda det i stort sett alltid när något gått snett: "Är jag sen älskling? Ja, du vet Nisse ville tvunget att vi skulle ta en bir till så vad skulle jag göra? Du vet hur tjatig han blir när han är lite dragen".

Man kan också jämföra med när Andersson skulle spela SM-final i storstan och hade beställt taxi som inte dök upp i tid. Han försökte hävda just force majeure men det var det naturligtvis ingen i tävlingsledningen som tog på allvar. Kanske dags att få upprättelse nu?




Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Wed 26 November 2014, 15:53
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Lika orimligt är det att man tydligen åberopat force majeure som i så fall är ett klart missbruk. På tyska säger man höhere Gewalt och uttrycken kan väl översättas med "högre makt" och något som är helt bortom ens egen kontroll
På engelska är det "Act of God", lika mycket utom egen kontroll här. Vad som avses är typ översvämningar, brand, jordskalv och liknande. Inte att man själv (dvs någon i arrangörsstaben) matat in ett felaktigt lagnamn i en databas.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torbjörn Jönsson [6268]
Wed 26 November 2014, 17:46
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Ola Brandborn[13092 skrev ...

På engelska är det "Act of God"...

Jag trodde det uttrycket kom från Fredin när han pratar om sina spelföringar ...
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Wed 26 November 2014, 18:27
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
Max Ödlund[9267 skrev ...
]
Jag vill instämma i kritiken av Grähs. För ett par år sen tillät han en spelare att bjuda på partnerns tvekan, istället för att ta det självklara beslutet att döma bort vederbörande eftersom han bjudit på andra grunder än de bridgemässiga.

Ursäkta trådkapningen, men jag tror att det är LK1005 Max syftar på. Var och en kan då bedöma om Max beskrivning av situationen är korrekt.


Ca tjugo år efter att Max (i Södertälje) även då blivit berövad en topp i ett nästan identiskt budläge.

(2Ru) Dbl (4Hj) Dbl
(pass) pass (4Sp)...

Syd fick feeling och tog bort sitt eget 4Hj-bud när nord inte alerterat 4Hj (man skulle alertera på 4läget på den tiden).
NS hävdade ickediskuterat budläge och att Nord därför inte alerterat. Syd hävdade att hans hjärterlängd ihop med budgivningen fick honom att ändra sig....


EDIT: Ber om ursäkt för OT.
Jag håller med de flesta som skrivit i denna tråd.
Det är nästan obegripligt att det kan ha gått till som det påstås.
Om det har det anser jag att ansvariga snabbast möjligt borde korrigera felet. Någon Salamonsk lösning måste det gå att få till.


Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Wed 26 November 2014, 20:32
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]Man kan också jämföra med när Andersson skulle spela SM-final i storstan och hade beställt taxi som inte dök upp i tid. Han försökte hävda just force majeure men det var det naturligtvis ingen i tävlingsledningen som tog på allvar. Kanske dags att få upprättelse nu?


Hördududu bonnläpp från die Südenschletten! Om du ska hänvisa till incidenter från fornhistorien så får du se till att få rätt på fakta. Det var inte SM, och det var inte Stora Staden och det var inte jag (rätt svar är allsvenskan, Linköping, lagets beslut (jag var f.ö. inte ens den pådrivande faktorn) ).
Men med tanke på hur lättvindigt förbundet själva uppenbarligen använder sig av force majure så är det naturligtvis självklart att vi nu bosätter oss vid våra brevlådor och inväntar ursäktsbrevet...

Den där given/domslutet skulle jag eventuellt också kunna tänka mig att kommentera en del, men det är fel tråd, så jag nöjer mig med talesättet "den som gapar efter mycket". Skapa en ny tråd om ni vill diskutera den, är mitt tips.

I SAKFRÅGAN, dvs det som tråden egentligen handlar är det svårt att hitta ord eller uttryck som inte är synonyma med "skandal", "skäms, FSB" och dylikt. Det här är ett riktigt tvättäkta klockrent Musse Pigg-beslut av festivalledningen helt enkelt. Den/de som har ansvaret för detta beslut är så fruktansvärt fyrkantig i sitt sätt att den/de borde skickas på kurs i public relations och/eller hur man hanterar goodwill.
Men det är väl för mycket prestige i det nu. Att erkänna att man kålat sig lär ju inte komma på tal, trots att alla vet om att det är så det ligger till.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Petter Fryklund [1182]
Sun 07 December 2014, 19:49
Registrerad medlem #1182
inlägg: 109
Styrelseprotokollet för veckan reser ännu mer frågor i ärendet. Varför inte skriva vad ÖMBFs annars mycket klarsynta folkvalda missuppfattat.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80