Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Nu kan jag inte längre hålla käften!!

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Philip Berggren [39845]
Thu 06 November 2014, 07:49
Registrerad medlem #39845
inlägg: 114
Och jag tror säkerligen att "de ansvariga" läser tråden, men som i all annan verksamhet ska man inte sköta denna typ av frågor via publika forum. Diskussionerna ska föras med respektive parter för vi övriga medlemmar har faktiskt ingenting med saken att göra och det är som upplagt för missförstånd eller syftningsfel eftersom det är textuell kommunikation det handlar om. Sen kan vi som utomstående tycka vad vi vill i sakfrågan och det är naturligtvis tråkigt det som har hänt, men det kvarstår att forumet inte är ett lämpligt ställe för styrelsen eller "de ansvariga" att diskutera frågan.
Tillbaka till toppen
Nils Andersson [3543]
Thu 06 November 2014, 08:54
Registrerad medlem #3543
inlägg: 80
Philip Berggren[39845 skrev ...
]
Och jag tror säkerligen att "de ansvariga" läser tråden, men som i all annan verksamhet ska man inte sköta denna typ av frågor via publika forum. Diskussionerna ska föras med respektive parter för vi övriga medlemmar har faktiskt ingenting med saken att göra och det är som upplagt för missförstånd eller syftningsfel eftersom det är textuell kommunikation det handlar om. Sen kan vi som utomstående tycka vad vi vill i sakfrågan och det är naturligtvis tråkigt det som har hänt, men det kvarstår att forumet inte är ett lämpligt ställe för styrelsen eller "de ansvariga" att diskutera frågan.


I den bästa av världar går det givetvis till så. Men nu ser det ju ut som att styrelsen avslutade frågan med att "notera" skrivelsen. Inte klandra någon, inte påstå att skrivelsen saknade grund, inte uppdra åt någon att ha ett snack med berörda utan just bara notera.

Ser bara den här tråden som ett sista försök från de drabbade att få upp frågan på dagordningen igen och kanske få till en dialog med den som äger frågan.

Tillbaka till toppen
Dan Bylund [8223]
Thu 06 November 2014, 10:20
Registrerad medlem #8223
inlägg: 294
Vi kan och bör som sagt inte förvänta oss ett svar från styrelsen i detta forum. Inte heller kan vi förvänta oss att ett styrelseprotokoll ska innehålla alla detaljer i frågan.

Något man dock kan förvänta sig är att en medlem får ett skriftligt svar på en skriftlig fråga och att svaret i just detta specifika fall är mer uttömmande än vad som framgår i protokollet. Att en sådan skrivelse ska göras framgår också av protokollet, men om Lars Lundqvist inte fått det nu en dryg månad efter styrelsemötet så är det högst anmärkningsvärt.

I själva sakfrågan känns det alltjämt som att styrelsen kunde ha agerat annorlunda och ändå visa bibehållet starkt förtroende för OK:s arbete.

Tillbaka till toppen
Fredrik Jarlvik [4451]
Thu 06 November 2014, 10:38
inlägg: 486
Bengt Wahlquist[26745 skrev ...
]
Det har nu gått en längre tid sedan första inlägget.
Läser inte ansvariga ledamöter inläggen eller är det besvärligt att svara och klarlägga. Tycker det är mer än bedrövligt.
Tur att det inte är tvång att tillhöra SBF för att spela!


Att styrelsen (eller åtminstone delar av) läser detta kan vi vara övertygade om, det görs. Men hur ska en enskild ledamot kunna uttala sig utan att ha stöd av övriga i styrelsen. Det skulle i så fall vara bedrövligt i mina ögon. Låt styrelsen ta till sig vad som skrivs och fatta ett gemensamt beslut om man finner det nödvändigt.





Tillbaka till toppen
Nils Andersson [3543]
Thu 06 November 2014, 11:01
Registrerad medlem #3543
inlägg: 80
Dan Bylund[8223 skrev ...
]


Något man dock kan förvänta sig är att en medlem får ett skriftligt svar på en skriftlig fråga och att svaret i just detta specifika fall är mer uttömmande än vad som framgår i protokollet. Att en sådan skrivelse ska göras framgår också av protokollet, men om Lars Lundqvist inte fått det nu en dryg månad efter styrelsemötet så är det högst anmärkningsvärt.




I den bästa av världar kan det väl tänkas.

"att- svara författaren till skrivelsen att styrelsen mottagit och noterat deras åsikter, samt att styrelsen inte har något att erinra avseende OK:s beslut."

Men det framgår av protokollet "mottagit och noterat" absolut inget annat.

Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Thu 06 November 2014, 13:50
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
Det jag just nu tycker är värst är att ingen ansvarig kan yttra sig här i tråden då vi alla VET att de ansvariga följer denna tråden!!

Nu har jag bara hört ena sidan här i tråden men om allt stämmer som Lars skriver så är ju detta en REN KATASTROF!!!

Och vill vi att folk skall fortsätta komma till vår festivalsvecka så kan man fanimej inte sitta och läsa denna tråden utan att yttra sig.

SKANDAL

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund


När jag skrev detta så gick det lite väl fort är jag rädd.
Det jag menade var att jag anser att det är riktigt illa om inte styrelsen eller annan ansvarig behagar yttra sig i ett brev eller meddelande till Lars!
Precis som Philip skriver här innan så kan såklart inte en enskild representant för styrelsen gå in här på forumet och diskutera enskilda fall. Det som då skulle hända med 100% säkerhet är att folk skulle komma med en massa motfrågor och så har vi helt plötsligt en debatt igång där en ensam representant skall sitta och svara för hela styrelsen vilket vi alla vet inte fungerar.

Men som jag skrev tidigare tycker jag det är verkligt illa om inte Lars får svar på sina frågor av styrelsen via ett privat mail.

Om sedan Lars vill delge alla oss andra som följt tråden så är ju det såklart helt okej.

Och glöm inte att vi hittills enbart hört ena sidan utan att den andra sidan ens har kunnat svara av de orsaker jag skrivit ovan.

Men jag väntar med spänning på att Lars delger oss andra här hur detta slutar.
Och att det inte blir fler fel och misstag än vad det blir idag under festivalveckan är faktiskt anmärkningsvärt om ni frågar mig.
Det jobb som läggs ner under den veckan är helt fantastiskt och jag tycker inte det är alls konstigt om det i all hets blir något/några felaktiga beslut.
Dock så skall man kunna åtgärda dessa i efterhand tycker jag om det är uppenbart att fel har begåtts av arrangörsstaben.

Gary Gotlib sa det bäst till mig för 2-3 år sedan när han sa:
Ni här i Sverige skall vara tacksamma att inte övriga världen vet vilket fantastiskt arrangemang ni har här. Skulle övriga världen känna till detta så skulle deltagarna tiodubblas tills nästa år och det skall man nog inte klara av. Slut citat

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Lars Lundqvist [6692]
Tue 25 November 2014, 19:29
Registrerad medlem #6692
inlägg: 79
Gratulerar lag Westerlund till segern i Svenska Cupen! Hoppas ni fått er segerpremie för som jag känner kan man aldrig vara säker på segern innan cashen är på kontot!
Sedan sist har i "vårt" fall hänt följande:
Styrelsen för mitt distrikt har även de ställt en skrivelse till förbundsstyrelsen där de ifrågasätter hanteringen av disrtiktslagstävlingen i Chairmans Cup 2014.
Detta med anledning av att ärendet gavs enligt uppgift 30 sekunder på styrelsens septembermöte!
Jag vill här och nu tacka ALLA som via mejl, SMS och telefonsamtal stöttat vårt lag för att åtminstone få en ursäkt för att ha blivit felbehandlade å det grövsta.
Om nu OK(Organisatonskommitten) inte har kurage nog att stå upp för sina felaktiga beslut vill jag inte så som nu är fallet få höra på omvägar att jag farit med osanning.
För det säger jag bara: SKÄMS PÅ ER till Lasse Persson och Christer Grähs. Ni vet lika väl som jag vad som sagts i detta ärende.
Att nu försöka förvränga sanningen och skydda sig bakom en friskrivningsklausul är så lågt så jag funderar faktiskt på att ta juridisk hjälp i frågan. För är verkligen force majuere- klausulen juridiskt hållbar?
Eftersom jag inte har datakunskap nog att länka, kommer jag att lägga in ÖMBF:s skrivelse i ett nytt inlägg
Tillbaka till toppen
Lars Lundqvist [6692]
Tue 25 November 2014, 19:32
Registrerad medlem #6692
inlägg: 79
2014-11-18
ÖSTRA MELLANSVENSKA BF
Styrelsen, Torsten Åstrand (sekr)
Skrivelse från Östra Mellansvenska BF (ÖMBF) angående Distriktscupen i Chairman’s Cup 2014
ÖMBF vill med denna skrivelse hemställa om att styrelsen för Svenska Bridgeförbundet (SBF) tar upp ärendet till ny och mera ingående behandling.
Vi är eniga med Organisationskommittén (OK) i att priser och placeringar så långt möjligt ska avgöras genom spel, och att en part som avsäger sig därmed också förlorar rättigheten till eventuellt pris. Det som emellertid bör ifrågasättas är hur långt det förstnämnda bör gälla när misstaget enkom är orsakat av arrangören och inte av något av de, i det här fallet, inblandade lagen. Ska ett lag som av festivalens högste tävlingschef, en av landets mest erfarna tävlingsledare med mångårig rutin från svenska bridgefestivaler, fått besked om att de vunnit distriktscupen, ha anledning att betvivla sanningshalten, och för säkerhets skull stanna kvar ytterligare några dagar ifall beskedet skulle råka vara fel?
Redan i samband med telefonsamtalet med lagkapten Lundqvist sen måndagskväll framkom att han skulle få problem att skaffa lag till tisdagen. Förutsättningarna så dags, måndag kväll, var, på grund av Lundqvist blivit informerad om att hans lag vunnit, annorlunda än tidigare under dagen. (Detta har ingående beskrivits i Lundqvists eget brev till SBF:s styrelse i september.) I telefonsamtalet fick Lundqvist besked om att ”CC-tävlingarna pågår till torsdag, prisutdelningen sker då, och man förväntas vara kvar till dess, arrangören bestämmer när DC-matchen ska äga rum …”.
Var det någon av beslutsfattarna som, där och då, mot bakgrund av Lundqvists redovisade problem med att få ihop lag (kom ihåg: det är arrangören som försatt Lundqvists lag i den prekära situationen genom bristfällig kontroll av vilka lag som är distriktslag, inte Lundqvist själv), ens ägnade en tanke åt att föreslå Lundqvist att matchen skulle spelas t ex onsdag eftermiddag eller rent av torsdag morgon? Att ge honom en längre respittid att få ihop lag, när CC-deltagare nu ändå förväntas vara kvar till torsdagen?
Istället bestämmer arrangören att matchen ska spelas tisdag eftermiddag. Kunde Lundqvist inte få ihop lag till dess, vilket han alltså redan tidigare aviserat att han högst troligt inte skulle lyckas med, kommer Västergötland att vinna på walk over. Vari ligger logiken, när det ena laget avkrävs att vara kvar till torsdagen, trots att de av ansvarig tävlingschef informerats om att de redan vunnit, medan motsvarande krav inte gäller för det andra laget?
OK hänvisar till den force majeure-klausul som numera finns inskriven i alla SBF:s regelverk och tävlingsbestämmelser. Det kan, och bör, ifrågasättas ifall dess nuvarande skrivning är juridiskt oantastlig. Force majeure är ett vedertaget begrepp som används för sådant som rimligen inte kunnat förutsägas, hinder som står utom ens makt och som man inte hade kunnat räkna med. Att med hänvisning till force majeure friskriva sig allt ansvar för alla typer av misstag, så länge som de inte är brottsliga (åtalbara), som funktionär kan orsaka är absurt. Genom friskrivningen blir spelarna helt rättslösa och hänvisade till arrangörens godtycke. Ett förhållningssätt som bygger på ett allmänt friskrivande från allt ansvar, kan knappast vara den morot en redan synnerligen väl fungerande organisation behöver i strävan att ständigt söka förbättra sina rutiner. Snarare kan det på sikt verka i motsatt riktning.
SBF har en alldeles förträffligt arrangerad bridgefestival som få, om ens någon, i världen kan mäta sig med organisatoriskt. Trots mängder med tävlingar parallellt under tio dagars tid, är missödena oerhört få. Det ska SBF ha en stor eloge för och deltagarna ska vara tacksamma för den insats alla tappra funktionärer gör under loppet av en dryg vecka. Men när misstag sker och de är förorsakade av arrangören, bör densamma så långt rimligt hålla spelarna skadelösa.
I aktuellt fall inbillar sig ÖMBF att ingetdera laget förväntat sig att få ett fullskaligt förstapris, d v s 10.000 kr/lag, däremot att arrangören, ytterst SBF, visat ett större mått av goodwill och ödmjukhet när man nu faktiskt felat, istället för att sätta prestigen i högsätet och lasta över hela ansvaret på de båda inblandade lagen. Ett pris på säg 7.000 kr till vartdera laget plus t ex fri startavgift i CC 2015 hade visat prov på ett förbund som tar ansvar för sina handlingar istället för som nu, ett som stoppar huvudet i sanden och med fast hand pekar på den friskrivande force majeure-klausulen!
Med bridgehälsningar
Styrelsen för Östra Mellansvenska BF
Torsten Åstrand
Sekreterare
Tillbaka till toppen
Max Ödlund [9267]
Tue 25 November 2014, 21:03
Registrerad medlem #9267
inlägg: 82
Jag vill instämma i kritiken av Grähs. För ett par år sen tillät han en spelare att bjuda på partnerns tvekan, istället för att ta det självklara beslutet att döma bort vederbörande eftersom han bjudit på andra grunder än de bridgemässiga.

Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Wed 26 November 2014, 08:46
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Max Ödlund[9267 skrev ...
]
Jag vill instämma i kritiken av Grähs. För ett par år sen tillät han en spelare att bjuda på partnerns tvekan, istället för att ta det självklara beslutet att döma bort vederbörande eftersom han bjudit på andra grunder än de bridgemässiga.



1. Det är bara de som är beredda att ta beslut som kan ta felbeslut, och kommer att ta felbeslut.

2. Snälla Max sluta häng ut individer på anslagstavlan på det där sättet (när jag försökte bemöta dig på samma sätt som du bemöter andra på tavlan kunde du inte hantera det på ett speciellt sofistikerat sätt).
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80