Kommande tävlingar
28/12 BK Allians - Guldtävling
05/01 Gävle BK - Gävleguldet
25/01 DM-veteraner
Rapporterade tävlingar
07/12 Malmö BK - Guldtävling
09/11 Manfred Kamras Minne - Omgång
09/11 Manfred Kamras Minne - Omgång
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Hur dömer man?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Anders Lundqvist [37049]
Mon 27 May 2013, 16:04
Registrerad medlem #37049
inlägg: 33
I samband med spelträning på en bridgeklubb hände detta...

1. Öst öppnar med 1 klöver
2. Syd dubblar.
3. Väst bjuder 1 hjärter.
4. Omedelbart efter bjuder syd 3 spader.

Stor förvåning vid bordet.
5. Syd förklarar att hen av misstag tagit fel rött kort i budlådan (avsikten var att lägga ett stoppkort). Syd har 7 spader och 10hp.
6. Syd såg aldrig västs bud, eftersom hen var upptagen med att lägga sitt eget bud

Detta föranledde tillkallande av tävlingsledare och det blev stora problem att döma.

Vad är ett korrekt/rimligt domslut?


Tillbaka till toppen
Urban Björklund [9496]
Mon 27 May 2013, 16:18
Registrerad medlem #9496
inlägg: 299
I det här fallet verkar det vara solklart att det var ett mekaniskt fel och ingen "tankevurpa". Ser man på syds kort så känns det som uppgifterna är korrekta, dvs att han verkligen skulle lägga fram en stopplapp följt av 3Sp.

Då kan TL hänvisa till lag 112D som tillåter ändring eftersom budet var orsakat av missgrepp och spelaren till vänster får också plocka upp sitt bud och ersätta det med ett annat utan korrigering.


//UB\\
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Mon 27 May 2013, 21:19
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Se också lag 25A. Alla förutsättningar för korrigering synes mig vara uppfyllda.
Tillbaka till toppen
Philip Berggren [39845]
Mon 27 May 2013, 23:27
Registrerad medlem #39845
inlägg: 114
Det är väl 25A som gäller fast 112D behandlar förutsättningarna kring framförallt mekaniskt fel? Kanske inte är så viktigt vilken lag man använder i detta fallet. Tror det funnits liknande exempel i simuleringar från EBL:s TL-kurser.

Är dock viktigt att påpeka att den "felande sidan" inte får utnyttja infon av det återtagna budet.
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Tue 28 May 2013, 00:32
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Philip Berggren[39845 skrev ...
]
Det är väl 25A som gäller fast 112D behandlar förutsättningarna kring framförallt mekaniskt fel? Kanske inte är så viktigt vilken lag man använder i detta fallet. Tror det funnits liknande exempel i simuleringar från EBL:s TL-kurser.

Är dock viktigt att påpeka att den "felande sidan" inte får utnyttja infon av det återtagna budet.
Hur långt sträcker sig detta icke-utnyttjande? Som exempel, säg att fienden förfogar över sju hjärter, och damen ska maskas ut, och denna mask kan du slå åt båda hållen. Är man nu "tvungen" att slå masken över den hand man vet (men inte får utnyttja) är kort i färgen (om man inte kan visa att man fått upp fullständig korträkning på annat sätt)?



Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Lars-Åke Larsson [79712]
Tue 28 May 2013, 07:13
Registrerad medlem #79712
inlägg: 307
Anders Lundqvist[37049 skrev ...
Detta föranledde tillkallande av tävlingsledare och det blev stora problem att döma.

Vid det aktuella tillfället dömdes att Syds 3 spader är korrekt och att V tar tillbaka sitt bud.
Det vi diskuterade var huruvida någon OI förelåg, om någon av spelarna var avstängd för fortsatt budgivning och/eller vilka utspelsbegränsningar som ev gällde.
Slutbudet blev 3 Sp S.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Henrik Johansson [15131]
Tue 28 May 2013, 07:30
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Philip Berggren[39845 skrev ...
]
Det är väl 25A som gäller fast 112D behandlar förutsättningarna kring framförallt mekaniskt fel? Kanske inte är så viktigt vilken lag man använder i detta fallet. Tror det funnits liknande exempel i simuleringar från EBL:s TL-kurser.

Är dock viktigt att påpeka att den "felande sidan" inte får utnyttja infon av det återtagna budet.
Hur långt sträcker sig detta icke-utnyttjande? Som exempel, säg att fienden förfogar över sju hjärter, och damen ska maskas ut, och denna mask kan du slå åt båda hållen. Är man nu "tvungen" att slå masken över den hand man vet (men inte får utnyttja) är kort i färgen (om man inte kan visa att man fått upp fullständig korträkning på annat sätt)?



Precis exakt så är det.

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Tue 28 May 2013, 07:39
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Lars-Åke Larsson[79712 skrev ...
]
Anders Lundqvist[37049 skrev ...
Detta föranledde tillkallande av tävlingsledare och det blev stora problem att döma.

Vid det aktuella tillfället dömdes att Syds 3 spader är korrekt och att V tar tillbaka sitt bud.
Det vi diskuterade var huruvida någon OI förelåg, om någon av spelarna var avstängd för fortsatt budgivning och/eller vilka utspelsbegränsningar som ev gällde.
Slutbudet blev 3 Sp S.


1hj budet är OI för NS men TI för ÖV, det är det enda som händer.
Tillbaka till toppen
Anders Lundqvist [37049]
Tue 28 May 2013, 08:56
Registrerad medlem #37049
inlägg: 33
Lars-Åke Larsson[79712 skrev ...
]
Anders Lundqvist[37049 skrev ...
Detta föranledde tillkallande av tävlingsledare och det blev stora problem att döma.

Vid det aktuella tillfället dömdes att Syds 3 spader är korrekt och att V tar tillbaka sitt bud.
Det vi diskuterade var huruvida någon OI förelåg, om någon av spelarna var avstängd för fortsatt budgivning och/eller vilka utspelsbegränsningar som ev gällde.
Slutbudet blev 3 Sp S.


Jo fast till en början hävdades faktiskt att 3 spader var ett bud utom tur och att man skulle döma utifrån denna regel, vilket jag hade invändningar emot eftersom jag hävdade att det var ett mekaniskt fel.
Tillbaka till toppen
Lars-Åke Larsson [79712]
Tue 28 May 2013, 09:06
Registrerad medlem #79712
inlägg: 307
Tekniskt sett är 3 spader faktiskt ett bud utom tur MEN det kan bero på att spelaren genom missgrepp tagit fram ett ej avsett bud, se » länk D. Eventuella följder av detta framgår av de olika inläggen ovan.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Pontus Silow [87294], Andreas Jansson [19642]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80