Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

LK1220, ett hypotetiskt scenario

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Jan Lagerman [7856]
Wed 22 May 2013, 16:44
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Var det du som bjöd 6kl?

LK1220 var från div 3 om du läser rubriken.
Själv spelar jag i lag Näsby BS som legat i div I i ganska många år nu.
Men det kan ju kanske inte du veta.

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Wed 22 May 2013, 17:22
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Joakim Nordlindh[35307 skrev ...
]
Lars Adie[51619 skrev ...
]
Joakim Nordlindh[35307 skrev ...
]
I fallet där P helt plötsligt utbrister att han har 17hp är det alltså ok att bjuda 7hj. (och om det sen går hem pga att 3 maskar gick är det bara att käka för motståndarna)

Och här har jag gått omkring och trott att man måste välja ett LA som inte varit föreslaget av OI:n.


Nej det är inte ok, du blandar ihop två begrepp: 7Hj är ett logiskt alternativ för att du bjudit det, det betyder inte att det omvända gäller: att 7Hj är ett logiskt alternativ om du bjuder något annat.

Vad detta betyder är att 7Hj tillhör de bud som den icke felande sidan kan få korrigerat till, men det tillhör inte de bud som den felande sidan kan få korrigerat till.

(lite omständigt förklarat kanske, men det är så jag uppfattar det)


att man får korrigera till ett bud som inte är ett logiskt alternativ tror jag inte en sekund på.


Det är ju det vi har sagt hela tiden....det budet du väljer klassas som ett logiskt alternativ. Alltså får du inte välja det heller över något som OI:n inte indikerar....

Man kan i normalfallet aldrig bjuda icke logiska alternativ.

Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Wed 22 May 2013, 17:40
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Dessutom vet vi i 1220 att partnern funderade på att bjuda igen, inte på att släppa 5Sp odubblat...så där är det glasklart att OI demonstrativt föreslår 6Kl över pass.

Hmmm, ska man ta med vad spelarna vid bordet påstår i resonemanget?
Kanske om det är till deras nackdel som i detta fallet.
I LK1220 står det inget om att Syd funderade på att bjuda 6KL. Sitter du inne med mer information än vad som vi presenterats?

Men om det är så solklart, var tog resonemanget slut?
Inte var det väl PASS ÄR ETT LOGISKT ALTERNATIV och då är det punkt slut.
Lite längre måste man väl resonera enl 16B?

Vad anser du själv tex ang de 2 ässen och dubblingen?
Är det så att det fortfarande finns en chans att 5Sp kan gå hem och därmed case closed?

Eller var du med hela vägen till att 6KL kan mkt väl vara det som Syd funderade på och det kan det naturligtvis ha varit utan den info som du tydligen besitter. Och då får Nord inte bjuda 6KL.

Var det så LK resonerade?

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Wed 22 May 2013, 17:47
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Nej, jag sitter inte inne med mer info än någon annan...

Titta på budgivningen...Väst är giv och sa pass...öst sa pass över 2Hj, sen är de helt plötsligt med till 5Sp, tror du på fullaste allvar att partnern funderar på att släppa 5Sp odubblat? Han funderade kanske inte på att bjuda just 6Kl, han kan mycket väl ha funderat på att bjuda 6Hj, men pass fanns garanterat inte med i hans tankevärld.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Wed 22 May 2013, 18:10
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
I övrigt så bevisar dina frågor att du vet pinsamt lite om hur man tar ett sådant här domslut (har varken tagit domslutet eller varit med i LK-diskussionen).

Det första man gör är att avgöra vart OI:n pekar, sen kollar man av de logiska alternativen. Att göra det sistnämnda först är ofta slöseri med tid. Alltså vet man vart OI:n pekar innan man fastställer om pass är ett L.A.

Och jag har inga som helst problem att rita upp trovärdiga händer på den här budgivningen där 5Sp är rulltårta (samtidigt som vi gör slam...), så att påstå att 5Sp alltid går bet bara för att du har två ess känns mer som div3 nivå än div 1 nivå så Thomas fråga kanske är befogad ;=)
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Wed 22 May 2013, 18:57
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Och jag har inga som helst problem att rita upp trovärdiga händer på den här budgivningen där 5Sp är rulltårta, så att påstå att 5Sp alltid går bet bara för att du har två ess känns mer som div3 nivå än div 1 nivå så Thomas fråga kanske är befogad ;=)

Jag har aldrig påstått att det alltid går bet.
Jag har däremot påstått att det är på en försvinnande liten del händer som det står.
Om man kan anse det vara rimligt att 5Sp står, ja då är jag med dig till fullo!
Men jag själv anser att det är i det närmaste orimligt.
Dock inte omöjligt.
Jag frågade dig nyss om det krävs 100% eller om det räcker med 'i det närmaste omöjligt'.
Är det 100%, eller är kanske frågan ointressant?

Ang budgivningen så kan naturligtvis samma argument framföras på NS som på ÖV. Spärröppning och slutbud.
Hur rimligt är det att sedan fundera på hemspelad slam med Qx QJ9 Kxx KQxxx mot en 7-11hp hand, iofs med en saftig fördelning?
Det finns 6 förlorare. Om (stort om) Nord är renons i spader finns det fortfarande FYRA keycardförlorare att täcka med 7-11hp. Menar du på fullt allvar att Syd med den informationen funderar på slam?
Så allvarligt att du tom skriver att 'vi vet säkert att han tänkte bjuda..."
Jag vet naturligtvis inte vad Syd säkert tänkte på, men om jag får gissa så var det inte slam. Men jag kan ha fel. Att uttrycka det som att jag säkert vet, gör jag inte.
(Lägg ut den på syskon om ett par månader och kolla hur många slambjudare som finns.)

Att sedan ÖVs budgivning indikerar att de oftast inte går hem på 5-läget håller jag med om till fullo.
Det är dock inget direkt skäl till att man måste dubbla eller att vi är i någon form av kravläge att vi måste dubbla.
Detta är en höggradig konkurensbudgivning utan kravlägen för endera sidan. Det är jag övertygad om gäller för en gigantisk majoritet av våra bridgespelare.




Tillbaka till toppen
Peter Karlsson [2382]
Wed 22 May 2013, 20:59
Registrerad medlem #2382
inlägg: 241
Det kanske är när partner presterar en fippel-dubbling i division 3 som 5Sp står?

Jag har just läst igenom den här tråden för första gången.
Jag är inte riktigt säker på vad den handlar om, men dryftar mig till att gissa:

Frågan om OI och pass som logiskt alternativ är väl utrett typ en miljon gånger?
Alltså är det kanske frågan om huruvida man får "hitta på något" när partner avgett en dubbling ur tempo?

Såvitt jag kan se får man väl bevisa att pass inte är ett logiskt alternativ. Då är det väl fritt fram att "hitta på något".

Om det är väldigt säkert att 5S går bet när partner dubblar så får man alltså visa att det lönar sig i längden att bjuda 6K, med rejäl råge och på händer både där det är solklart för partner att dubbla och där det är tveksamt, så att man kommer utanför "gråzonen". Då har man agerat logiskt och inte påverkats av partners långsamma dubbling.
Har jag rätt eller är jag ute och cyklar?
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Wed 22 May 2013, 23:07
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Var det du som bjöd 6kl?

LK1220 var från div 3 om du läser rubriken.
Själv spelar jag i lag Näsby BS som legat i div I i ganska många år nu.
Men det kan ju kanske inte du veta.



Finns inget som hindrar att man spelar i såväl div III som div I bara man inte gör det i samma omgång. Fast förstår ännu mindre varför du försöker dribbla bort bollen då.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Thu 23 May 2013, 02:53
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]

Hur rimligt är det att sedan fundera på hemspelad slam med Qx QJ9 Kxx KQxxx mot en 7-11hp hand, iofs med en saftig fördelning?



Ingen alls!
Nu när jag klarvaken vaknade 04:45 och inser mitt i natten att Syd inte hade QJx utan AQJ i hjärter ter sig ovanstående mindre begåvat.

Ber om ursäkt för denna miss.
Syd kan naturligtvis med AQJ i hjärter funderat på slam.

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Thu 23 May 2013, 05:48
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Ge syd

Dx
AQJxx
Kx
KQxx...

Nog tusan funderar nog syd på att bjuda slam....men kommer väl fram till att det är för liten chans att partnern ska ha 2 ess och dubblar så småningom...för att till slut betala ut ett dubblat övertrick i 5Sp när båda mjukfärgerna satt 3-0 samtidigt som vi faktiskt gjorde slam med aktuell Nordhand.


Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80