Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Vad klassas som ett utgångskrävande bud?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Peter Swensson [15345]
Thu 06 December 2012, 18:45
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Stefan Lilja[20858 skrev ...
]
Jag känner ingen spelare som spelar entydigt UK på något öppningsbud på låg budnivå.


Nej, men det gör jag (lägsta jag sett är p-(p)-1K!) ... vilket är helt irrelevant ur regelperspektiv. Regler måste hantera alla tänkbara fall. Vad som är vanligt och som många känner till är bara en delmängd av vad som skall kunna hanteras av reglerna.
Tillbaka till toppen
Stefan Lilja [20858]
Thu 06 December 2012, 23:49
Registrerad medlem #20858
inlägg: 313
Peter Swensson[15345 skrev ...
]
Nej, men det gör jag (lägsta jag sett är p-(p)-1K!) ... vilket är helt irrelevant ur regelperspektiv. Regler måste hantera alla tänkbara fall. Vad som är vanligt och som många känner till är bara en delmängd av vad som skall kunna hanteras av reglerna.


Och varför ska inte dom här buden prickas i tredje hand när dom blir det i första och andra hand?

Jag antar att budet bara visar styrka och inget om färgen.
1kl typ 8-12+ och alla händer blir väl normalt en bibba prickar,


Tillbaka till toppen
Erik Sjöstrand [46129]
Fri 07 December 2012, 10:42
Registrerad medlem #46129
inlägg: 33
Stefan: För att ett bud med samma betydelse inte skulle vara utgångskrävande i första hand, men är det i tredje hand (för att pass antagligen visar öppningsstyrka i detta fall). Ta följande öppningsstruktur i första hand:

pass - 12-15 alla (0 prickar)
1kl - 16+ alla (0 prickar)
1ru - 0-7 alla (5 prickar)
1hö - 8-11, 4+ hö som kan vara canapé (0 prickar)
1nt - 8-11 bal (0 prickar)
2lå - 8-11 naturligt (0 prickar)
2hö - 8-11, 5-5 i färgen och en lågfärg (0 prickar)
2nt - 8-11, 5-5 i högfärgerna eller lågfärgerna (2 prickar)

Som svar på pass så visar inte 1kl 16+, utan 12+ vilket vi får klassa som utgångskrav (0 prickar). Hade det visat 12+ i första hand så hade det blivit 3 prickar.
Tillbaka till toppen
Tommy Larsson [78593]
Fri 07 December 2012, 10:44
Registrerad medlem #78593
inlägg: 257
Stefan Lilja[20858 skrev ...
]
Peter Swensson[15345 skrev ...
]
Nej, men det gör jag (lägsta jag sett är p-(p)-1K!) ... vilket är helt irrelevant ur regelperspektiv. Regler måste hantera alla tänkbara fall. Vad som är vanligt och som många känner till är bara en delmängd av vad som skall kunna hanteras av reglerna.


Och varför ska inte dom här buden prickas i tredje hand när dom blir det i första och andra hand?

Jag antar att budet bara visar styrka och inget om färgen.
1kl typ 8-12+ och alla händer blir väl normalt en bibba prickar,




Av samma skäl som att 1kl starkt eller 2kl starkt i första hand inte gör det. Det är svårt att bli bortfintad i budgivningen om motståndarna är starka.



Tillbaka till toppen
Tommy Larsson [78593]
Fri 07 December 2012, 10:47
Registrerad medlem #78593
inlägg: 257
Erik Sjöstrand[46129 skrev ...
]
Hej!

I prickreglerna så står det att ett bud inte prickas ifall det kräver till utgång. Ifall motståndarna skulle kliva in mot ett sådant bud, måste man då fortsätta bjuda till utgångsnivå innan man får passa/straffdubbla motståndarna?

Jag hade en idé om 2NT som öppningsbud, vilket skulle vara någon typ av multi med olika varianter av extremhänder, som vill kräva till utgång. Detta skulle dock inte nödvändigtvis vara "starkt" (enligt definitionerna i prickreglerna) utan kunna vara mer spärrbetonat men ändå kräva till utgång.

Säg att budgivningen går 2NT-(pass)-3kl*-(3sp); pass-(pass)-?

3kl var relä och öppningshandens pass var naturligt (tror att det kan vara bra att motståndarna får spela 3sp). Får svarshanden nu passa utan att bryta mot prickreglerna (tanken är alltså att öppningen 2NT ska ha 0 prickar)?



Om man får passa ner motståndarnas bud under utgång, så kan jag inte se att man har etablerat utgångskrav. Utgångskrav enligt hur jag förstår ordet, betyder att den egna sidan inte får stanna under utgång, annat än om man väljer att dubbla motståndarna.

Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Fri 07 December 2012, 13:05
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Stefan Lilja[20858 skrev ...
]
Peter Swensson[15345 skrev ...
]
Nej, men det gör jag (lägsta jag sett är p-(p)-1K!) ... vilket är helt irrelevant ur regelperspektiv. Regler måste hantera alla tänkbara fall. Vad som är vanligt och som många känner till är bara en delmängd av vad som skall kunna hanteras av reglerna.


Och varför ska inte dom här buden prickas i tredje hand när dom blir det i första och andra hand?

Jag antar att budet bara visar styrka och inget om färgen.
1kl typ 8-12+ och alla händer blir väl normalt en bibba prickar,




Det är inte för att det är tredje hand de prickas annorlunda utan för att de svarar på partnerns bud, inget svarsbud ger prickar men när partnern istället öppnat med Pass blir läget speciellt eftersom Pass enligt prickreglerna aldrig kan ge några prickar.
Tillbaka till toppen
Stefan Lilja [20858]
Fri 07 December 2012, 13:48
Registrerad medlem #20858
inlägg: 313
Jag vet att det står att utgångskrävande bud är prickbefriade i reglerna.
men jag förstår inte varför det är gjort.

pricka alla udda bud under 15 hp så blir det inga problem med att tolka reglerna på den punkten.
pass är inget öppningsbud, så det kan knappast räknas som svar på partnerns bud.
det är väl ointressant om budet kräver till utgång eller inte när det gäller att sätta prickar på det.
betydelsen av budet blir fortfarande det samma även att partnern har gjort nått läte med förhandspass som visar ditten eller dattan.

som vanligt i regelboken är det flum och undantag istället för raka rör.

REGLER FÖR ÖPPNINGSBUD, DEKLARATIONER MM

2.5 PRICKNING
De onaturliga öppningsbud i färg och sang som inte är befriade enligt 2.3 prickbelastas enligt nedan.
Öppningsbud vars innebörd varierar med t.ex. zon eller position prickbelastas endast för den av sina
variationer som uppnår flest prickar. Obs att en variation även kan uppstå om ett par spelar med ett
sådant ovanligt pass som enligt reglerna inte är ett öppningsbud. ”Svarsbuden” till ett sådant pass är
nämligen inte svarsbud utan öppningsbud
(se definitionen av öppningsbud i 2.2.).

Tillbaka till toppen
Joakim Nordlindh [35307]
Fri 07 December 2012, 13:52
Registrerad medlem #35307
inlägg: 420
Har en partner som spelar med utgångskrävande bud. Men man kan i vissa sekvenser bryta utgångskravet. Är det då ett utgångskrävande bud?
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 07 December 2012, 14:24
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Anledningen till att utgångskrävande bud inte prickas tror jag helt enkelt är att motståndarna väldigt väldigt sällan har några budproblem. Eftersom det inte är deras bricka behöver de inte klara av någon konstruktiv budgivning.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Fri 07 December 2012, 15:33
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Joakim Nordlindh[35307 skrev ...
]
Har en partner som spelar med utgångskrävande bud. Men man kan i vissa sekvenser bryta utgångskravet. Är det då ett utgångskrävande bud?

Det finns visserligen ingen lagstadgad definition på begreppet "utgångskrävande" bud, men jag kan inte tycka att budet är utgångskrävande om det finns en systemenlig sekvens efter budet som slutar i eget delkontrakt.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80