Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

LK 1210

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Christer Enkvist [13719]
Wed 19 September 2012, 08:32
Registrerad medlem #13719
inlägg: 301
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
ÖV har rätt till informationen att syd har 5-5 i hjärter + en färg till, får ÖV denna informationen kommer de att fortsätta i spader (eller troligare ducka utspelet) eftersom spelföraren har max 3 spader. Det är anledningen till att scoren korrigerades.


Med andra ord: Håll alltid käften och berätta inte för motståndarna vad du har/att du bjudit fel - OM du gör det så blir du bestraffad!

Verkar ju urmysko att man skall bestraffas för att man meddelar motståndarna att man inte har de kort som partner/systemet säger att man har!
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Wed 19 September 2012, 08:48
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
Fick inte ÖV före utspelet reda på att den felaktiga korrigeringen var felaktig? Har i så fall NS begått något som helst fel, och i så fall vilket? Har inte NS gjort precis det som lagarna kräver? Vad kräver lagarna att de skulle ha gjort mer? Om nu inte NS har gjort något fel, finns det väl inget lagstöd för att korrigera?


Nej det fick de inte....Nord stod inte på sig efterom syd verkade väldigt säker på sin sak (Syd var säker på sin sak i flera timmar ända tills han kom upp på rummet och hämtade kompendiet som visade att han hade fel).
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Wed 19 September 2012, 08:51
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Christer Enkvist[13719 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
ÖV har rätt till informationen att syd har 5-5 i hjärter + en färg till, får ÖV denna informationen kommer de att fortsätta i spader (eller troligare ducka utspelet) eftersom spelföraren har max 3 spader. Det är anledningen till att scoren korrigerades.


Med andra ord: Håll alltid käften och berätta inte för motståndarna vad du har/att du bjudit fel - OM du gör det så blir du bestraffad!

Verkar ju urmysko att man skall bestraffas för att man meddelar motståndarna att man inte har de kort som partner/systemet säger att man har!


Mysko och mysko...sådana är bridgelagarna, du skall berätta vilka överenskommelser du har med partnern, ingenting om vad du har på handen.

Och nej du blir inte automatiskt bestraffad vilket detta domslut mycket tydligt visar om du hade orkat sätta dig in i det.....

Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Wed 19 September 2012, 08:51
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Tack Henrik. Det förklarar saken.
Tillbaka till toppen
Christer Enkvist [13719]
Wed 19 September 2012, 12:33
Registrerad medlem #13719
inlägg: 301
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Mysko och mysko...sådana är bridgelagarna, du skall berätta vilka överenskommelser du har med partnern, ingenting om vad du har på handen.

Och nej du blir inte automatiskt bestraffad vilket detta domslut mycket tydligt visar om du hade orkat sätta dig in i det.....


På den här brickan har ju NS uppenbarligen blivit bestraffad för att spelföraren meddelat att han inte har de kort som syd sagt att han visat:

2spader förklarades som hjärter och en färg till, 8+. efter budgivningen korrigerade syd vad han trodde var en felaktig förklaring av partnern och sa att han hade visat 12+ med okänd fördelning.

menar du att domslutet skulle ha blivit detsamma om syd varit tyst?
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Wed 19 September 2012, 13:17
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Christer Enkvist[13719 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Mysko och mysko...sådana är bridgelagarna, du skall berätta vilka överenskommelser du har med partnern, ingenting om vad du har på handen.

Och nej du blir inte automatiskt bestraffad vilket detta domslut mycket tydligt visar om du hade orkat sätta dig in i det.....


På den här brickan har ju NS uppenbarligen blivit bestraffad för att spelföraren meddelat att han inte har de kort som syd sagt att han visat:

2spader förklarades som hjärter och en färg till, 8+. efter budgivningen korrigerade syd vad han trodde var en felaktig förklaring av partnern och sa att han hade visat 12+ med okänd fördelning.

menar du att domslutet skulle ha blivit detsamma om syd varit tyst?


Nej för då hade ÖV fått korrekt information. Men om Nord hade förklarat 2Sp som 12+ oavsett fördelning så hade domslutet blivit detsamma.

Alltså, även om partnerns förklaring överensstämmer med den handen man har är man skyldig att korrigera förklaringen om den är felaktig i förhållande till ens överenskommelser.





Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Wed 19 September 2012, 13:26
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Låt oss säga att pd öppnar 1kl, jag bjuder 3nt som systemenligt visar en 4441 hand med kort klöver. Pd alterar och förklarar att det är naturligt slutbudsförslag. Även jag hade glömt konventionen och bjöd det som pd förklarade. Men precis innan utspel kom jag ihåg att det visar 4441. Menar du då att jag ska berätta att det visar 4441, trots att jag inte har det? Det känns faktiskt rätt sjukt...
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Henrik Johansson [15131]
Wed 19 September 2012, 13:45
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Låt oss säga att pd öppnar 1kl, jag bjuder 3nt som systemenligt visar en 4441 hand med kort klöver. Pd alterar och förklarar att det är naturligt slutbudsförslag. Även jag hade glömt konventionen och bjöd det som pd förklarade. Men precis innan utspel kom jag ihåg att det visar 4441. Menar du då att jag ska berätta att det visar 4441, trots att jag inte har det? Det känns faktiskt rätt sjukt...


Japp, sån är lagen....sen är det som sagt oerhört sällan som folk kommer att bli lidande av att du låter bli (eller ens märka det) så du kommer att komma undan i 99% av fallen, men ett regelbrott är det att inte korrigera förklaringen.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Wed 19 September 2012, 14:07
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Låt oss säga att pd öppnar 1kl, jag bjuder 3nt som systemenligt visar en 4441 hand med kort klöver. Pd alterar och förklarar att det är naturligt slutbudsförslag. Även jag hade glömt konventionen och bjöd det som pd förklarade. Men precis innan utspel kom jag ihåg att det visar 4441. Menar du då att jag ska berätta att det visar 4441, trots att jag inte har det? Det känns faktiskt rätt sjukt...


Japp, sån är lagen....sen är det som sagt oerhört sällan som folk kommer att bli lidande av att du låter bli (eller ens märka det) så du kommer att komma undan i 99% av fallen, men ett regelbrott är det att inte korrigera förklaringen.


Det handlar väl inte om att "komma undan"?
Det handlar om att motståndarna ska få samma information om min hand genom mina bud, som min partner har. Ingenting annat. Att jag sen ska sitta och ljuga för mina motståndare genom att berätta nåt jag inte har, är rent trams.
Det kan framförallt inte vara lagens andemening.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Dan Bylund [8223]
Wed 19 September 2012, 14:36
Registrerad medlem #8223
inlägg: 294
Håller helt med Börje här. Jag har sagt det förr och jag säger det igen - förklaringar av bud är till för att hjälpa motståndarna, inte stjälpa dem! Lag 75B och 75C reglerar vad som gäller vid felaktig förklaring respektive felaktigt bud. Vad som gäller när dessa båda händelser tar ut varandra nämns inte explicit. Henrik tycks alltså anse att man i så fall är tvungen att förvilla sina motståndare. Själv ser jag detta som ett lagbrott (se exv lag 73D2: En spelare får inte försöka vilseleda en motståndare genom en anmärkning etc.)
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80