Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

1 klöver med transfer

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mikael Grönkvist [85230]
Thu 31 May 2012, 16:05
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Det här är ett ämne som jag brinner för (det har ni kanske redan märkt) så jag kan inte hålla mig från att svara

Joakim Nordlindh[35307 skrev ...
]
Jag märkte att båda paren bjuder obalanserade händer med 3-stöd i "lilla-balans-handen", dvs i 1kl-1ru; 1hj. Vad är motivet till detta? Det är ju en otrolig skillnad på en "min-bal" och en "min-obal".


Målet med min introduktion var i och för sig inte att beskriva hur jag själv spelar för det systemet har inte särskilt mycket gemensamt med min lilla kladd. Fördelen är väl att höjningen till 2hö blir entydigt lilla balansen med fyrstöd. Nackdelen är väl att 1hö-svaret i gengäld blir lite sämre i och med att det innehåller två handtyper. Någon "otrolig" skillnad tycker jag inte att det är även om jag själv spelar 1hö som entydigt lilla balansen.

Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]
En fördel är ju att man kan hitta högfärgen på 5-3 snarare än klövern på 5-1.

Alternativet är förstås inte att bjuda 2C (som din kommentar antyder att du tror) utan förstås 2hö.

Lars-Göran Larsson[6849 skrev ...
]
Alla beskrivningar ovan (inkl det jag tipsade om) har samlat ihop ganska många händer inom definitionen på 1kl-1sp, bla alla händer som domineras av ruter.

Även ostört blir det ganska komplicerad fortsättning. Visserligen relativt ofrekventa sekvenser. Men om du vill förenkla det är det lätt. Låt svaren 2kl och 2ru (på 1kl) vara utgångskrav med bjuden färg som huvudfärg och alltid med obalanserde händer.

Nå, kolla sen vad 1kl-1sp innehåller. Och du blir glad?

Visst, 1S-svaret är inte jättebra att ha en massa olika händer i. Framförallt inte om fi lägger sig i, men det gör de förvånansvärt sällan.

Den egna konstruktiva budgivningen hämnas rätt rejält om ruterhanden måste bjuda 2D. Har själv testat 2D som 5+ ruter och 4-k hö (UK) för att avlasta 1S men det är banne mig ospelbart på grund av att man är för högt.

Tobias Bende[27672 skrev ...
]
Jag är lite intresserad av att testa följande fortsättning efter 1kl:
1sp = ej 4hö, som negativ NT eller starkare balans
1NT = 5+ru, INV+
2kl = 5+kl INV+

Det gör svaret 1sp enklare att hantera och som påpekats är det väldigt tungt belastat tidigare och kan ge problem i störd budgivning.


Det där är däremot helt klart spelbart! Nackdelen är att sangen kommer på fel hand ibland (när SH har obalans med ruter) med det är ett ganska litet pris att betala för ett bättre 1S-svar (även om jag rekommenderar att ha kvar ruter + hö i 1S).

I dagsläget spelar jag så här:
1S = Båda lå (inte UK) / Svag lå / Balanshand (normalt ej UK, kan vara min UK som inte vill ha spelföringen)
1NT = UK, "relä" med balans eller klöver.
2C = UK med 5+ ruter, alla händer.
2D = Svagt med tio kort i hö.

Peter Karlsson[2382 skrev ...
]
Jag tror att en svaghet med dessa metoder är när man blir "felsangad" i zonen, dvs starter av typen 1K-1rö-relä-1N.
Svararen tenderar att bjuda på 1K även med rätt tveksamma värden i zonen då klövern är <4korts. Risken med ett pass är att man får spela 1K på 3-2 i zonen med 17HP.

Det blir ingen bullfest och svag NT är en mycket frekvent hand hos öppnaren. Har öppnaren svag NT så bör medelvärdet på antalet klöver inte vara mycket över 3, även om man normalt inte har 5korts högfärg.

Någon lösning på detta har jag inte, men jag tror att en central fråga efter 1K-öppningen är 1K-1S och 1K-1N. Här ska man nog se till att bli rättsangad så ofta som möjligt. Exempelvis tycker jag att det är en dålig idé om 1K-1N kan innehålla mindre än 9-10HP i en jämn hand.

Med detta sagt tycker jag att upplägget är bättre än naturligt.


Ja, det är väl kanske en nackdel men va fasiken. Lite får man väl offra för de andra fördelarna man får. Dessutom är det inte så ofta vilken hand som har spelföringen i 1NT spelar så stor roll.


» länk
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Thu 31 May 2012, 18:19
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Peter Karlsson[2382 skrev ...
]
Jag tror att en svaghet med dessa metoder är när man blir "felsangad" i zonen, dvs starter av typen 1K-1rö-relä-1N.


Det beror väl i så fall ofta på att SH inte kan någonting om budgivning Man bjuder inte 1NT så fort man har 5-12hp. Man säger naturligtvis pass på 1hö med de flesta händer.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Thu 31 May 2012, 18:36
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Peter Karlsson[2382 skrev ...
]
Jag tror att en svaghet med dessa metoder är när man blir "felsangad" i zonen, dvs starter av typen 1K-1rö-relä-1N.


Det beror väl i så fall ofta på att SH inte kan någonting om budgivning Man bjuder inte 1NT så fort man har 5-12hp. Man säger naturligtvis pass på 1hö med de flesta händer.


Du måste vara vass på att lira på 4-2



» länk
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Thu 31 May 2012, 18:48
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Mikael Grönkvist[85230 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Peter Karlsson[2382 skrev ...
]
Jag tror att en svaghet med dessa metoder är när man blir "felsangad" i zonen, dvs starter av typen 1K-1rö-relä-1N.


Det beror väl i så fall ofta på att SH inte kan någonting om budgivning Man bjuder inte 1NT så fort man har 5-12hp. Man säger naturligtvis pass på 1hö med de flesta händer.


Du måste vara vass på att lira på 4-2


3-3 brukar ju funka... Så varför inte 4-2...
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Thu 31 May 2012, 18:54
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Mikael Grönkvist[85230 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Peter Karlsson[2382 skrev ...
]
Jag tror att en svaghet med dessa metoder är när man blir "felsangad" i zonen, dvs starter av typen 1K-1rö-relä-1N.


Det beror väl i så fall ofta på att SH inte kan någonting om budgivning Man bjuder inte 1NT så fort man har 5-12hp. Man säger naturligtvis pass på 1hö med de flesta händer.


Du måste vara vass på att lira på 4-2


Ibland måste någon sluta bjuda!


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Arne Jordestedt [4809]
Thu 31 May 2012, 19:09
Registrerad medlem #4809
inlägg: 159
Så här ungefär som oxå L-G nämnde spelar jag o makker:

1C - Nat or 2+ C balanced 11-13 /17-19 including 3=3=5=2
  • -1D 4+ H
    -1H 4+ S
    -1S no 4-card H/S, C/D-oriented or balanced.
    -1N GF 12+ HCP, balanced no 4H/S
    -2C GF 5+C
    -2D GF 5+D
    -2+ etc egna varianter, limit mm

Vi tittade på 1S svaret där många inkluderar ru-händer vilket man inte behöver här.
På svar
  • 1S bjuder Öh frekvent 1N då 2K/R avlägg och 2H/S Lissabon.
    1N-svaret blir N på "rätt" hand.
    2lå GF behöver inte vara transfer med obalans. ÖH ev balans kan ta spelföringen om det blir Nt som ska spelas.


På transfersvaren 1R/H kan jag rekomendera xyz-Nt på öh 1hö med minhanden.



Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Andersson [15537]
Thu 31 May 2012, 19:42
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Mikael Grönkvist[85230 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Peter Karlsson[2382 skrev ...
]
Jag tror att en svaghet med dessa metoder är när man blir "felsangad" i zonen, dvs starter av typen 1K-1rö-relä-1N.


Det beror väl i så fall ofta på att SH inte kan någonting om budgivning Man bjuder inte 1NT så fort man har 5-12hp. Man säger naturligtvis pass på 1hö med de flesta händer.


Du måste vara vass på att lira på 4-2



1hö på 4-2 på 11+6hp ger ofta fler stick än 1NT på 11+6hp. Dessutom är fienden mer benägna att balansera med färg/NT-bud på 1hö än 1NT, och dubblingsfrekvensen på 1NT är högre än på 1hö.

Dessutom sa jag de flesta, inte alla. Med 8-11 och endast fyrkortsfärg skulle jag troligen föredra 1NT (men inte säkert).

Däremot spelar jag själv inte 5542/transfer så jag har ingen egentlig erfarenhet av det. Min erfarenhet kommer från mina lagkamrater som spelat så i 25 år.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Sylve Larsen [11960]
Fri 01 June 2012, 08:06
Registrerad medlem #11960
inlägg: 699
Mikael Grönkvist[85230 skrev ...
]
Det här är ett ämne som jag brinner för (det har ni kanske redan märkt) så jag kan inte hålla mig från att svara

Hej Mikael. Tack för att du delger oss ditt systemupplägg. Ett av dina bud verkar speciellt svårt att försvara sig mot. 2D= Sv. Hö eller Stark D. Hur många prickar? Hur bjuder ni vidare? Hur försvara man sig bäst? Lite kortfattat om du får tid efter allt BBO-arbete i helgen förmodar jag.
Tillbaka till toppen
Mats Hedström [14209]
Fri 01 June 2012, 11:05
Registrerad medlem #14209
inlägg: 114
Hej.....kolla Women Smith/Brock notes 1-5. eller Open Pairs Damaso/Pratas Portugal....men även Fredin/Fallenius 1!C med relä


M.H
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Fri 01 June 2012, 13:11
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Sylve Larsen[11960 skrev ...
]
Hej Mikael. Tack för att du delger oss ditt systemupplägg. Ett av dina bud verkar speciellt svårt att försvara sig mot. 2D= Sv. Hö eller Stark D. Hur många prickar? Hur bjuder ni vidare? Hur försvara man sig bäst? Lite kortfattat om du får tid efter allt BBO-arbete i helgen förmodar jag.

Svårt att försvara sig mot? Det är vanlig, hederlig multi men med stark ruter instoppad. Det är egentligen lättare att försvara sig mot då vi passar mindre ofta på 2D.

Antalet prickar är tre. Även där som en vanlig multiöppning (man får inga extra för en stark betydelse). Fortsatt budgivning behöver man inte heller trixa till, det är bara att bjuda som vanligt medan de bud man inte använt utan stark ruter visar just den handen.

Till Polen skickar de mig inte för att sända så något BBO-arbete slipper jag den här helgen


» länk
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80