Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Psykar

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Mats Nilsland [4773]
Fri 03 August 2012, 20:42
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Som står att läsa i bulletinen från Örebro förekom det en psyk vid vårt bord i mixfinalens slutskede. Jag har inget emot psykbud men tycker kanske det är lite tveksamt om jag skulle ta till ett psykbud om jag själv är chanslös och möter ett par som har chans att vinna i näst sista eller sista ronden. Samma öde drabbade förresten även Pia och Arne vid ett annat bord i samma rond.

Att Bertil G refererar till det som ett fiffigt bud av hans kompis Roffe gör inte saken bättre. Dessutom, Bertil, om du skall kommentera ett domslut - varför inte hämta uppgifter från mer än en sida? Du skriver dessutom att förklaringen var korrekt? Fick du fram bevis för detta? Det lyckades inte ens tävlingsledaren med.

Strunt samma. Vad jag ville säga är att jag tycker det är lite oförskämt med psykar i ett sånt läge av tävlingen, något som inte Roffe och Bertil G anser, men kanske någon annan?


Tillbaka till toppen
Andreas Könyves [4590]
Fri 03 August 2012, 20:49
Registrerad medlem #4590
inlägg: 350
Att spelare som i slutskedet av en tävling för sitt eget höga nöjes skull snurrar på tombolan åt andra som är involverade i tätstriden är inte bara oförskämt utan ett direkt brott mot spelets idé. Att jämföra med att om en löpare som håller på att varvas skulle springa sick-sack över löpbanan
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Fri 03 August 2012, 21:26
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Håller absolut med dig i princip om att man inte ska påverka tävlingens utgång om man själv inte har med täten att göra, men har ändå en kommenterar till läget; var går gränsen till att ha med slutstriden att göra?
Att fler psykbud förekommer i slutet av en tävling än i början är nog rätt självklart. Jag är inte den som förespråkar regler och förbud, men även om min etik förespråkar en restriktiv förhållning till att meddelst galna psykbud lura motståndare som kan ha med slutstriden att göra, tror jag det är svårt att lagstadga dylika göremål. Och jag är heller inte helt säker på att jag vill göra detta.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mats Nilsland [4773]
Fri 03 August 2012, 21:45
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Givetvis är det inte regler o förbud jag menar. Det är upp till var och en att avgöra vad som är försvarbart.
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Fri 03 August 2012, 22:01
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Mats Nilsland[4773 skrev ...
]
Som står att läsa i bulletinen från Örebro förekom det en psyk vid vårt bord i mixfinalens slutskede. Jag har inget emot psykbud men tycker kanske det är lite tveksamt om jag skulle ta till ett psykbud om jag själv är chanslös och möter ett par som har chans att vinna i näst sista eller sista ronden. Samma öde drabbade förresten även Pia och Arne vid ett annat bord i samma rond.

Att Bertil G refererar till det som ett fiffigt bud av hans kompis Roffe gör inte saken bättre. Dessutom, Bertil, om du skall kommentera ett domslut - varför inte hämta uppgifter från mer än en sida? Du skriver dessutom att förklaringen var korrekt? Fick du fram bevis för detta? Det lyckades inte ens tävlingsledaren med.

Strunt samma. Vad jag ville säga är att jag tycker det är lite oförskämt med psykar i ett sånt läge av tävlingen, något som inte Roffe och Bertil G anser, men kanske någon annan?




Vad var det för förklaring som inte stämde?
Varför tillkallades TL?

Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Fri 03 August 2012, 22:06
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Som alltid när det blir fel så uppfattar man saker olika men jag har inte lust att dra det här, speciellt inte nu när jag är trött och vill sova. Domaren har dömt.
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Sat 04 August 2012, 07:30
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Nu är det morgon. Situationen var att vi med tvä ronder (4 brickor) kvar ledde med 3 toppar. Dvs med 4 dåliga brickor kunde vi förlora. Våra motståndare var trevliga, vi var kanske lite nervösa.

På första given kom psyken. Vi missade utgång - en nolla. På andra given kunde våra motståndare inte sitt system och det blev en konstig situation där spelföraren sade att hon hade bjudit fel men inte ville säga vilket bud eller vad som var fel.

När bordet hade singel i den färg som spelföraren visat singel i och vi hittade fel utspel så kontraktet gick hem (ny nolla) blev det lite för mycket irritation och jag kallade på tävlingsledaren. Vi fick en liten kompensation genom att resultatet ändrades i 1 fall av 4=10 poäng (som visade sig sakna betydelse).

När man sedan läser referatet i bulletinen så refererar skribenten just dessa två av alla våra givar. Han påpekar noga att vi borde ha bjudit utgången trots psyken. Han tycker det är fiffigt att psyka mot ledarparet när man själv ligger strax över medel med en rond kvar. Och han säger sig inte förstå varför vi ska ha någon kompensation när våra motståndare varit vänliga nog att meddela att de gjort ett felbud.

Tycker Bertil att det var fel att ropa på tävlingsledaren - eller vad?

Här kanske vem som helst förstår att man bli mer irriterad

Men idag är en ny dag, solen skiner och i morgon packar vi för Frankrike!

Tack för alla grattis till vinsten!
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Sat 04 August 2012, 08:04
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Jag förstår helt er irritation, hade också delat den i er situation. Lycka till i Frankrike!
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Joakim Möller [33431]
Sat 04 August 2012, 11:14
Registrerad medlem #33431
inlägg: 104
Mats var det inte så att ni spelade så bra så att de enda brickor som en sensationslysten Bertil G kunde skriva hem om var dessa psykar och felaktiga bud? Hur som helst Grattis till guldet! There's no news, like bad news eller vad det nu heter?
Tillbaka till toppen
Pontus Silow [87294]
Sat 04 August 2012, 13:45
inlägg: 82
Det etiskt korrekta - och förenligt med spelets idé - är enligt min uppfattning att alltid göra sitt bästa och hålla sig till sitt spelsätt. Det garanterar att "det normala" händer vid samtliga bord under samtliga ronder. Notera att detta mycket väl kan innebära psykar i sista ronden av jumboplatsen mot pallplatsen. Det kan också innebära chanstagningar i slutskedet av en tävling - för att vinna eller för att placera sig. Alternativet skulle ju vara att de som ligger bra till får ett mildare slut på tävlingen om de har lyckan att möta "chanslösa" par - en situation som är minst lika oetisk som att medvetet försöka sabotera för ett ledande par på bekostnad av det egna resultatet.

(min kommentar tar inte hänsyn till eventuella regelbrott och domslut - det finns det TL och lagbok för)
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80