Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Landslagen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Landslag i Bridge - Finns det?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Johan Grönkvist [8342]
Tue 05 April 2011, 18:47

inlägg: 112
Att vara och att få tag i bra landslagskaptener är inte lätt. Att försöka värva det samtidigt som man sitter på 2 stolar måste vara ännu svårare. Det verkar bli en ond cirkel för det hörs bara mindre och mindre om landslagen(ej juniorerna) även internt på våran hemsida.

Hur skall vi kunna sälja oss(bridgen) externt om vi inte ens kan informera våra egna på denna site?

Det har ju dock bara blivit lättare med åren i och med den nya tekniken och sen har vi ju en ovärderlig hjälp i Carina som hjälper till med övrigt men infon måste ju komma ifrån källan eller dess närhet.

Så om inte kaptenen själv kan skriva så utse någon som är bemyndigad att göra det och ställ lite krav på de som spelar i landslaget att göra (behöver ju inte vara att skriva artiklar) saker som främjar intresset för bridgen. Jag tror att att alldeles för många av dom är på tok för anonyma i bridgesverige för att folk ska kunna känna det engagemanget ni pratar om saknas. Vi är ju en liten klick som troget följer vad som händer men vi blir färre och färre om man inte vänder på trenden snart och publicerar lite mera.
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Tue 05 April 2011, 19:11
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Jag undrar om en liten ökning av skriverier eller lite mer information egenligen skulle hjälpa? Eller räcka? Behövs det inte någon sorts strategi för framtiden om något egentligen ska kunna förändras? Frågan är bara hur (varför) en sådan sak ska åstadkommas när bara cirka 10 personer efterlyser det? Eller finns det ett intresse utanför detta forum? Går det att göra bridge mer intressant som "elitsport"? Vill vi det? Den stora frågan är kanske: Kan vi det?
Tillbaka till toppen
Eva-Liss Göthe [5285]
Wed 06 April 2011, 08:13
Registrerad medlem #5285
inlägg: 47
Det är klart att världen har förändrats sedan elake herrn (Tore Sandgren) hade en helsidesartikel i Expressen 1 gång per vecka, där DN hade dagens giv av Terence Reese och Jannersten skrev i SvD. Dessutom följdes alla mästerskap på plats i de stora tidningarna. (Jag har själv rapporterat för DN och sysdsvenskan.) Nu får vi istället mycket bättre information från delar av världen om krig, jordbävningar och annat som vi aldrig tidigare reflekterade över. Om det är en förändring till det bättre eller sämre är väl upp till var och en.
MEN att vi landslagen inte ens är intressanta för de frälsta är en katastrof. Vad beror det på? Jag håller med Magnus. Inte ens vi som är intresserade, vet vad som pågår i huvudet på UK.
Nu till min käpphäst. Alla ni som följer anslagstavlan vet att jag brukar dyka upp en gång per år och hojta: UTTAGNINGAR!!! (OBS Inte OBS-tävlingar!) Det kanske är så att det finns spelare, som är så mycket bättre än alla andra och därför måste delta i landslaget. Och jag kan väl hålla med om att ifall laget vann EM eller VM borde de få en chans till. Men med uttagningar, som pågår under en lång period, med flera tävlingar, kan det skapas ett intresse för landslaget. I och med att alla får delta är det inte längre en affär för ett litet antal invigda. Sedan får vi hoppas, att de som rapporterar om bridge i dagspressen, skriver utförligt om evenemangen, som givetvis pågår på olika orter. Och om några är så överlägsna, kan de säkert ta en plats i laget.
Det är inte självklart, kanske inte ens troligt, att vi får bästa lag med min metod, men "klippkortsmetoden" gynnar inte landslagen på längre sikt. Hur många vill satsa seriöst, när de vet att de aldrig kan komma i fråga ens att spela ett NM.
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Wed 06 April 2011, 13:02
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Eva-Liss.

Du skriver att ditt sätt inte garanterar att det bästa laget ställs på startlinjen. Men saken är den att "ditt" sätt i alla fall håller återväxten levande. Problemet som jag ser det idag är att vi just nu har tre par, thats it!.
Vad händer om dessa par bryter upp? Blir osams? någon flyttar? eller ve och fasa någon blir allvarligt sjuk?
Ja det finns väl hundra olika orsaker till varför man bör ha ett antal par bakom de tre främsta som fortfarande vill kämpa och ibland få representera Sverige i bridge. Men som det ser ut idag att "Vi har tre par, övriga göre sig icke besvär" så tror jag det blir både tuffare och svårare den dagen något händer våra tre par.

Jag tycker precis som du att en "uttagning" är bästa sättet faktiskt. Spelar man en uttagning som är tillräckligt omfattande så lär väl dessa tre paren ta sin plats i laget ändå om dom nu är förtjänta av den? Och skulle något av paren mot fömodan missa att ta en plats ett år så kanske det inte är ren katastrof heller då det paret som tagit deras plats säkert inte är dåliga heller? Kanske rent av bättre just för dagen?

Bara så ingen missuppfattar mig nu så anser jag att vi har de bästa möjliga landslaget för tillfället och jag ser oerhört mycket fram mot att följa dom i VM. Men jag tycker att det är helt fel att bara låsa sig vid dessa och att som det är nu mer eller mindre tala om för resten att "vi har redan vårat lag och vi tänker sattsa alla medel på dessa så det är ingen idé att ni ödslar eran dyrbara tid". Det kanske inte ordagrant är vad man har sagt, men det är i alla fall så som jag har uppfattat det och då är det ju också just den betydelsen som gått fram.

Och återigen, skall det anordnas uttagningstävlingar så skall dessa spelas på olika orter så att alla har (så rättvist det nu går) samma förutsättningar.

Nu är ju inte jag landslagskapten och jag har absolut inget att säga till om, men detta är i alla fall mina egna funderingar.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Wed 06 April 2011, 13:44
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Denna diskussion dyker upp med jämna mellanrum. I början av 60-talet användes "klippkortsmodellen" tills Tore Sandgren tjatat fram uttagningstävlingar.

Dess värre blev det då en tävling fram på vårkanten, som kom att kallas för "Kristi Himmelfärdsdag"-modellen. D v s att man arrangerade en helgtävling, som givetvis inte blev tillräckligt utslagsgivande.

I början av 70-talet skrotade man den och Gunnar Anulf fick till uppgift att formera och ta ut lag som kunde producera resultat. Det gav hyggliga resultat under ett antal år, men med tiden tröttnade spelarna strax bakom kärntruppen på att ständigt stå i skymundan.

Då infördes OBS-tävlingar, som skulle ligga till grund för UK:s beslut, samtidigt som de närmast sörjande kunde se att det kanske fanns en chans.

Daniel Auby trädde till och tog ut lag på basis av spelade resultat hemma och internationellt. Dessa resultat inkluderade OBS-tävlingarnas utfall.

Jan Kamras ärvde det konceptet, men vartefter verkar OBS-tävlingarna mer eller mindre ha utgått. Den hemliga processen inför årets NM i Örebro tyder i alla fall på det.

Därmed är det helt naturligt att vi kommer tillbaks till önskemål om rena uttagningstävlingar. Cirkeln verkar ha slutits efter närmare 50 år.

Min personliga uppfattning är och har alltid varit att UK-chefen ska ta ut det lag som h*n tror på, gärna med bl a obligatoriska OBS-tävlingar som del av beslutsunderlaget, för att stimulera återväxten. Kritik kan utdelas på basis av lagets prestationer, d v s efter mästerskapen.

Verksamheten måste dock bedrivas öppet med god information och givna förutsättningar inför t ex OBS! Den tystnad vi nu hör kan vara förödande.



Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mats Nilsland [4773]
Wed 06 April 2011, 14:54
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Med erfarenhet av både direkta uttagningar (utan spel) och inte vill jag påstå att nackdelarna med direkta uttagningar väger över. De uttagna kan tex känna att de inte behöver anstränga sig - det finns ju ingen konkurrens.

Många här rosar vårt landslag. Jag vet inte om min stroke har slagit sig på hjärnan men hallå! Så jäkla bra resultat har de inte åstadkommit - i alla fall inte återkommande. Dom är bra men dom kan bli bättre och framför allt - om vi uppmuntrar det så kommer det fram nya spelare som kan slå dem.
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Wed 06 April 2011, 15:52
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
+1
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Wed 06 April 2011, 16:51
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Jag och Kent anmälde också vårat intresse för NM. Vi var för så sent som några månader rankade på 9:e plats på kamras rankinglista för landslaget. Men nu fick jag till svar att vi inte var tilltänkta till denna gången
Jag vet inte hur det ligger till, men som jag har fattat det så är det väl precis sådana här turneringar som man bör testa de par som ligger steget efter?
Nu är det inte min mening att hänga ut Jan på något sätt. Men det är ju inget som sporrar för fortsatt satsning i alla fall.
Jag vet ju inte vad de före oss på denna lista har fått för svar eller om dom ens anmält intresse? Men om de flesta andra topp 10 på denna lista har fått samma svar som vi så tror jag att det är oroväckande för tillväxten bakom de tre.

/Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Wed 06 April 2011, 17:01
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Så trevligt. finns det en kandidatlista?
Den har jag missat.
Micke, var hittar man den?
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Wed 06 April 2011, 17:30
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
P.O
Jag vet faktiskt inte?
Vet inte ens om den är officiell?
Men vi fick en lista mailad till oss för ca: 6 mån sedan och jag har mycket svårt att tro att den skulle vara hemlig på något sätt. Så jag kan kopiera in den här. Det är några rankingpoäng efter varje par också. Dessa har jag dock ingen direkt uppgift var de kommer från. Men jag har för mig att det är poäng man fått efter bedrift. Guldtävlingar med IAF räknas och andra tävlingar med IAF så som SM-Semi och SM-final. Sedan så kan man ju få väldigt mycket poäng för tävlingar utomlands om jag förstått det rätt, även om jag och Kent inte har några sådana.

Ser nu att det visst var ca: 8 månader sedan jag fick mailet.

1. Fallenius-Fredin 1266
2. Cullin-Upmark 1262
3. Bertheau-Nyström 1255
------------------------------------------
4. Gustawsson-Sylvan 1227
5. Eliasson-Magnusson 1223
6. Efraimsson-Morath 1223
7. Axdorph-Östberg 1219
8. Ahlesved-Petersson 1217
9. DeKnijff-Wrang 1214
10.Westerlund-Johansson 1206
11.Goldbergs 1193
12.Hammarström-Arnberg 1189
13.Strääf-Thomasson 1188
14.Bergström-Sjöberg 1176

Och eftersom jag inte räknar paret Wrang-De Knijff längre så skulle vi i så fall vara på 9:e plats?

Men detta trodde jag var helt offentliga listor? Det kan väl inte finnas någon vits med att hålla dessa hemliga på något sätt? Så jag antar att denna lista redan publicerats någon stans någon gång?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80