Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Etik
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Seniorernas hobbybridge

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Björn Gustafsson [2180]
Sat 19 December 2009, 11:00
Registrerad medlem #2180
inlägg: 145
I en demokrati har man full rätt att kritisera politiska beslut, även om de är fattade i god demokratisk ordning.

Är inte detta en självklarhet?

Björn
Tillbaka till toppen
Eva-Liss Göthe [5285]
Sat 19 December 2009, 12:15
Registrerad medlem #5285
inlägg: 47
Det är inte Guds mening att andra ska betala min hobby". Jag är inte personligt bekant med Gud, men han har nog ingenting emot att alla behandlas lika vare sig de är gamla, unga, kvinnor eller män.
Första gången - OS i Maastricht - jag läste igenom deltagarlistan för veteranlag, stötte jag på idel Europa- och världsmästare. Det var kanske inte så markant sist, men nog träffar man på en del namnkunniga föredettingar. T ex i Sveriges eget seniorlag i Pau där Hans, Tjolpe och Anders Morath deltog. Europamästare 2 gånger om.
Sedan det där med hobby. Är det bara proffs, som ska ställa upp? I så fall blir det inget damlandslag och väldigt lite variation på det öppna laget. Om man nu får ihop något.
Alla har givetvis rätt att uttrycka sin åsikt, vilket är tur för mig som har svårt att vara snäll och hålla tyst. Men Mats, jag blev nog lite besviken när du sågade seniorerna jäms med fotknölarna. Är inte hälften av våra medlemmar i senioråldern?
Undrar Eva-Liss
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Sat 19 December 2009, 12:31
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Björn Gustafsson[2180 skrev ...
]
I en demokrati har man full rätt att kritisera politiska beslut, även om de är fattade i god demokratisk ordning.

Är inte detta en självklarhet?

Björn


Självklart har folket rätt att kritisera politikernas beslut. Här var det dock mer tvärtom, de folkvalda som kritiserade folkets beslut.
Naturligtvis tillåtet det också men det bör nog ske med lite mer finess.

Eva-Liss! Hoppas du inte menar mig (Mats ?)

Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Sat 19 December 2009, 16:34
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Jag tycker det är alldeles självklart att vi skall ställa upp med pengar till ett seniorlandslag. Om de skall ha lika mycket som öppna och damlandslaget kan man väl diskutera men resa, hotel och käk vid olika mästerskap skall vi väl klara av.

Om det kostar 200 tkr och vi är tjugofem tusen medlemmar innebär det en ökning från 400 kr (för att vara medlem i Svensk bridge) till 408 kr och det betalar jag mer än gärna.

Men stämman har inte beslutat om någon sådan höjning och enligt Mats Qviberg är den svårgenomförd eftersom då vill många inte vara med i förbundet. Jag tror iofs att den rädslan är överdriven men faktum kvarstår: avgiften är den samma.

Och nu blir det genast svårare eftersom pengarna då måste tas någon annanstans ifrån och följdfrågan blir: vart då ifrån?

(Och nu tar man till ett gammalt politikerknep och tar fram någon extra behjärtansvärd verksamhet).

Jag läste ett inlägg om någon (Roger Wiklund?) som körde buss genom hela Europa med ett gäng juniorer till öppna EM (?) för att de skulle få lira internationell bridge. Jag kan tänka mig att den budgeten var rätt begränsad. Skall vi tala om för den hjälten och hans juniorer att det där måste vi dra in på för att vi skall satsa på seniorlandslaget istället?

Eller skall vi dra in en halv konsulenttjänst någonstans i landet, mindre stöd till klubbarna för nybörjarrekrytering, lägga ner damlandslaget ...?

Men som sagt: jag skickar gärna in min tia (så blir det till en snitsig kavaj också).


Tillbaka till toppen
Ingerun Syrén-Sjösvärd [33279]
Sat 19 December 2009, 19:10
Registrerad medlem #33279
inlägg: 414
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Jag tycker det är alldeles självklart att vi skall ställa upp med pengar till ett seniorlandslag. Om de skall ha lika mycket som öppna och damlandslaget kan man väl diskutera men resa, hotel och käk vid olika mästerskap skall vi väl klara av.

Om det kostar 200 tkr och vi är tjugofem tusen medlemmar innebär det en ökning från 400 kr (för att vara medlem i Svensk bridge) till 408 kr och det betalar jag mer än gärna.

Men stämman har inte beslutat om någon sådan höjning . ...

Och nu blir det genast svårare eftersom pengarna då måste tas någon annanstans ifrån och följdfrågan blir: vart då ifrån?
....


Väldigt bra inlägg Torbjörn!

När medlen är begränsade så måste man prioritera.

Personligen förstår jag att riksstämman tog beslutet men jag anser det olyckligt att lägga på så pass mycket ökade kostnader på en budget utan att täcka upp med specificerade sänkta kostnader alternativt försök till ökade intäkter i form ökade medlemsavgifter. Det hade också varit lättare om stämman valt att öka kostnaderna lite efterhand på ett par års sikt.

Obs att FSB gick med förlust förra året.

Till dem av er som skrivit om den demokratiska aspekten vill jag också säga att oavsett vad Mats Q har för egen åsikt så har han tagit steg att genomföra stämmans beslut.




Tillbaka till toppen
Webbsajt
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Sat 19 December 2009, 19:16
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Med tanke på att det är mindre än 6 månader till EM i Ostende, skulle det vara intressant att få ta del av dessa förberedelser. För damklassen och öppen klass har information kommit ut, men inte ett ljud om seniorerna.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Ingerun Syrén-Sjösvärd [33279]
Sat 19 December 2009, 22:07
Registrerad medlem #33279
inlägg: 414
Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]
Med tanke på att det är mindre än 6 månader till EM i Ostende, skulle det vara intressant att få ta del av dessa förberedelser. För damklassen och öppen klass har information kommit ut, men inte ett ljud om seniorerna.


Första steget är att tillsätta en kapten. Den posten har varit vakant ett tag och är det fortfarande men just nu har, som jag har uppfattat saken, Jan Kamras en tf roll.

Mer känner jag inte till.





Tillbaka till toppen
Webbsajt
Niklas Andrén [1623]
Sat 19 December 2009, 23:31
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
Jag kan inte låta bli att tycka att det är oerhört komiskt då det skrivs hobbybridge. Som om att alternativet skulle finnas.. (Ja, jag vet att det finns proffsspelare. Men, än sen? Något annat en en hobby kan det, i mitt tycke, ändå aldrig bli(detsamma anser jag om andra lekar, så som fotboll, schack, tennis, golf etc)).
Utan tvekan tycker jag att förbundet ska stödja seniorlaget ekonomiskt. I synnerhet till tävlingar som sänds på bbo. Då får ju medlemmarna lite underhållning för pengarna. Dessutom är väl 9 av 10 medlemmar, eller något i den stilen, seniorer. Så om det är något lag som ska sponsras så är det väl de?


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Sun 20 December 2009, 00:51
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Mats Nilsland[4773 skrev ...
]

Mats Qviberg berättar att det finns hundratals bridgespelare som vill åka och spela senior-hobbybridge på medlemmarnas bekostnad.



Jag har inte tidningen framför mig, så jag kan inte bedöma om referatet här är rättvist.

Men påståendet så som återgivet är rent löjligt.

Det blir ju inte som kanske antytt, hundratals gamlingar som skall iväg och spela pensionärsbridge utomlands på förbundets bekostnad.
Det blir bara en 4-6 etablerade expertspelare i taget som åker iväg utvalda och utsända att representera Sverige i mästerskapstävlingar.

Men om Mats Q menade egentligen att det finns massvis med gamla elitspelare som skulle vilja delta, speciellt om de får ekonomisk möjlighet och hjälp - ja, då är det väl bara bra och precis som det skall vara. Det SKALL vara något eftersträvansvärt, något att kämpa för och konkurrera om, att få vara Sveriges officiella representant.


.........................

Att det inte riktigt ryms i den nuvarande budgeten??

Fråga: Är sponsring något man önskar sig?? Om ja, då får man kanske jobba hårdare att få tag i sponsorer. Det här laget är ju rätt framgångsrikt såvitt jag förstår. Det är alltid lättare att få tag i sponsorer till framgångsrika lag jämfört med icke framgångsrika lag som åker iväg mest för att delta, och i bästa fall se och lära.



Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Sun 20 December 2009, 01:43
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Uttalandet i fråga var: ".. det finns säkert flera hundra man som vill åka till Brasilien på medlemmarnas bekostnad. Men jag tycker det här beslutet var stötande."
Att styrelsen var negativt inställd till motionen har vi förstått och accepterat, men "stötande"

Dessutom sa Mats: "Det är inte guds mening att andra ska betala min hobby."
Det väcker ju frågan om när vårt bridgespelande förvandlas till en hobby, som det väl varit för alla klasser hela tiden?


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80