Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Etik
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Seniorernas hobbybridge

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mats Nilsland [4773]
Sun 20 December 2009, 08:38
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Det är inte bra att heta Mats på den här anslagstavlan

Kanske det handlar om att Mats Qviberg är van att få som han vill. Som företagsledare och ordförande i flera styrelser kan han påverka alla beslut och han vill framför allt inte få skulden för att något går fel.

Jag tror några med mig minns att det hänt förr. För ett antal år sedan gick lag Scania till SM-final på en uppmärksammad protest. Laget vann därefter finalen och Mats Qviberg var prisutdelare.

Han började då med att berätta att laget hade kvalificerat sig orättmätigt och att protesten inte borde gått igenom.

Något som borde varit avklarat innan prisutdelningen i finalen kan man tycka.

Därefter kallade han fram laget. Lena visste inte om hon skulle gå fram eftersom han kallade fram "herrarna i lag Scania"

Detta var emellertid länge sen och är överspelat nu, men principen är densamma. Därför vill jag ge Mats Qviberg ett gott råd.

Du kan bära dig åt hur du vill och säga vad du vill på jobbet, men när du håller på med din hobby tycker jag du ska vara lite mer ödmjuk. Och tänka lite mer på vad du säger. För då är det inte BARA pengarna som styr

mvh Mats
Tillbaka till toppen
Gunnar Andersson [18507]
Sun 20 December 2009, 12:58
Registrerad medlem #18507
inlägg: 115
Jag finner det angeläget med anledning av den uppkomna debatten att sätta fokus på förbundets ekonomi som är stark. I bokslutet den 30 juni 2009 hade Förbundet svensk bridge ett eget kapital och fonder (VM-fonden, Framtidsfonden m fl) uppgående till 3 260 092 kr. Vi är ett rikt förbund.
Budgeten som föredrogs på Riksstämman för 1 juli 2009 - 30 juni 2010 slutade på en vinst om 100 000 kr efter det att styrelsen reserverat 217 000 kr för oförutsedda kostnader. Bridgefestivalen 2009 gav nytt deltagarrekord och ett överskott.
Av styrelseprotokollet från den 27 nov 2009 framgår under § 8 att "förbundet hittills under verksamhetsåret har 365 fler betalande medlemmar än under hela det föregående verksamhetsåret. Intäkter för spel ligger hittills över budget och har ökat jämfört med motsvarande period föregående år."

Riksstämman var tydlig när man tog beslutet att seniorlandslaget skall ha samma ekonomiska villkor som öppen klass och damklass vid internationell representation att ytterligare medel får tas i anspråk.
Det är således inte fråga om t ex att juniorernas budget skall minskas med motsvarande tillskott till seniorverksamheten som framskymtat i debatten
Även om Sverige vid framgångar får ökade kostnader för VM-representation framgent så går dessa utgifter att ta genom att sänka förbundets egna kapital från 3,26 Mkr till låt oss säga hälften. Svensk bridge har för stor kapitalreserv i förhållande till förbundets verksamhet och riskexponering. Ta av den innan höjning av medlemsavgifter aktualiseras. Själv tycker jag dock att det är en överdriven rädsla för att öka medlemsavgiften med som jag brukar säga "½ kopp caffe latte" per år.
Även internationellt växer seniorbridgen och kritik har bl a riktats mot Holland som blev utan VM-representation i Brasilien då laget inte fick stöd från sitt förbund. England fick ta platsen och blev som bekant världsmästare med svenske Gunnar Hallberg i laget.

IBPA (International Bridge Press Association) skriver på ledarplats i novembernumret i samband med kritik mot Holland och andra landsförbund:

"In any case, a look around at any bridge tournament will reveal that seniors play a significant part in bridge, whether the authorities like it or not, and no matter that everyone wants more youth in the game. There are basically three sources of income for bridge organisations: membership subscription, tournament entry fees and sponsors (corporate and government). Both membership and tournament entry fees come from players and a significant portion of these fees come from seniors themselves.
Is it not then resonable to support this group financially in top competions?

Självklart är det öppna landslaget flaggskeppet i bridgeflottan men kryssare (damer och seniorer) och jagare (juniorer) behövs för att vinna sjöslagen.

I min "fight" mot styrelsen för att få medel till seniorlandslaget bemöttes jag med argument "att seniorerna inte har någon försörjningsbörda så de kan betala själv." Verkligheten är dock en annan - det fanns seniorer (pensionärer) som inte hade ekonomiska förutsättningar att deltaga i Brasilien med egna medel.
Till Shanghai 2007 möjliggjordes seniorlagets deltagande av att en anonym sponsor skänkte 25 000 kr till seniorlaget som då innehöll spelare med egna begränsade ekonomiska resurser.
Framgent är det således inte pengar som styr vilka som representerar Sverige i seniorklassen - ett sundhetstecken.

Gunnar Andersson
Fd kapten för öppna landslaget och seniorlandslaget
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Sun 20 December 2009, 13:35
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Tack Gunnar för denna information. Jag har för mig att Ingerun framförde att förbundet gick med förlust och det lät på både Kamras och Qviberg som vi inte hade råd att satsa på seniorerna.

På ditt resonemang verkar det mer ha varit en principfråga för vår ordförande, som ju också fann det "stötande" att seniorbridgen skulle på bidrag.
Tillbaka till toppen
Ingerun Syrén-Sjösvärd [33279]
Sun 20 December 2009, 13:52
Registrerad medlem #33279
inlägg: 414
Förrförra räkenskapsåret 07-08 hade FSB en omsättning på 10,9MSEK med ett resultat på på +425kSEK. Förra räkenskapsåret var omsättningen 9,8MSEK och resultatet -210kSEK.

EK i sista balansrapporten är 1.4MSEK. Inget stort EK för en verksamhet med en omsättning på ca 10MSEK enligt min uppfattning.

Om man dessutom plussar på allt som ligger som "långsiktiga skulder" så blir det i hop ca 2.7MSEK. Då har man också tagit med skulden till de ständiga medlemmarna.

De fonder Gunnar nämner exvis framtidsfonden ligger just under "långsiktiga skulder". De är ofta reserverade till mycket exakta ändamål som förbundet inte kan ta och använda till något annat.

VM fond används redan i dag för VM deltagande. Framtidsfonden är öronmärkt till juniorrekrytering.

Exempelvis kan man(såvida jag ej missuppfattat) inte ta pengar därifrån för att betala löner om det inte finns pengar i kassan utöver fonderna. FSB har, precis som ett företag, ett stort arbetsgivaransvar.

Budgeten för nästa år är en oexakt gissning, som alltid med budgetar och det enda man kan veta säkert är att det i princip alltid blir sämre än enligt plan. 0.5MSEK är ingen konstig felgiss givet omsättningen.


Nedan följer en länk till dokumenten för den intresserade:
» länk






Tillbaka till toppen
Webbsajt
Bertil-G Johnson [10514]
Sun 20 December 2009, 16:25
Registrerad medlem #10514
inlägg: 248
Apropå Björns inlägg:
"I en demokrati har man full rätt att kritisera politiska beslut, även om de är fattade i god demokratisk ordning."

Jag vet inte vilken värld du lever i, men i de dussintals organisationer där jag verkat har en ordförande bara två alternativ: acceptera medlemmarnas beslut eller avgå.

Som enskild medlem får (för att inte säga ska) man förstås kritisera allt man inte gillar. Men det är liksom en annan sak.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Sun 20 December 2009, 17:44
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Bertil-G Johnson[10514 skrev ...
]
Apropå Björns inlägg:
"I en demokrati har man full rätt att kritisera politiska beslut, även om de är fattade i god demokratisk ordning."

Jag vet inte vilken värld du lever i, men i de dussintals organisationer där jag verkat har en ordförande bara två alternativ: acceptera medlemmarnas beslut eller avgå.

Som enskild medlem får (för att inte säga ska) man förstås kritisera allt man inte gillar. Men det är liksom en annan sak.

Mats Qviberg har naturligtvis också som ordförande rätt att ha en annan åsikt än riksstämman (medlemmarna). Och han har sedan accepterat riksstämmans beslut (men hans åsikt i sakfrågan är naturligtvis den samma).

Vad menar du att problemet är (eller problemet med Björns inlägg?)?
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Sun 20 December 2009, 17:57
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]

Mats Qviberg har naturligtvis också som ordförande rätt att ha en annan åsikt än riksstämman (medlemmarna). Och han har sedan accepterat riksstämmans beslut (men hans åsikt i sakfrågan är naturligtvis den samma).

Vad menar du att problemet är (eller problemet med Björns inlägg?)?



Att Mats Qviberg har en annan åsikt ser jag inget problem med. Han har givetvis framfört den innan ett beslut togs.

Att han framför den igen i tidningen - och som jag och kanske även andra anser - på ett säreget sätt, tycker jag eventuellt är fel av flera orsaker.

1) Mats Qviberg utnyttjar sin position (han yttrar sig inte som medlem utan som styrelseorförande)
2) Den andra sidan får ej komma till tals
3) Läsaren får intrycket av att Riksstämman gjort fel

Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Wed 23 December 2009, 11:38
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Lovade återkomma i saken.

Huvudsyftet med det jag nämnde i min ledare, som rubriken också antyder, var en tankeväckare om hur lätt det är att rösta för nya kostnader när man inte behöver ta ansvar för resursanskaffningen. Hur många skulle svara "nej" på frågan "vill ni ha kortare köer i hälsovården"?

Detta leder mig osökt in på Gunnar A:s inlägg som jag bara kort kommenterar. Gunnar, du må vara bra på juridik, men ekonomi ... Som Ingerun poängterat är "eget kapital" i en balansräkning inte samma sak som "till ens förfogande stående kapital". Dessutom är det en sund ekonomisk princip att inte blanda ihop återkommande förpliktelser med sådana av engångsnatur. Det har lett mången organisation i fördärvet. Återkommande kostnader skall täckas av återkommande intäkter. En för stor kassa kan reduceras genom att göra investeringar (nya bridgemates, skärmbord etc.), inte till att öka återkommande förpliktelser.
Dessutom Gunnar, skribenten i IBPA är bara en spelare som du eller jag. Hans åsikt är varken värd mer eller mindre. Jag är inte säker på att majoriteten av IBPA:s medlemmar håller med honom. Hans huvudargument är ju dessutom otroligt svagt - jfr skattepolitik på nationsnivå.
Det positiva jag tar med från stämman, och jag är glad att höra en av initianterna till motionen klargöra att det faktiskt var intentionen, är att stödet totalt sett till landslagen därmed skulle öka, på bekostnad av andra områden (reserver m.m.) i budgeten. Inte en omfördelning mellan landslagen.

Jag vill också förklara bakgrunden till min inställning.
1. Principiellt:
I de flesta andra sporter vore det omöjligt för en 55+are att kvala in till ett "öppet" landslag. Inte ens nära. I dessa vore det verkligen befogat med starkt stöd till en separat senior (och dam-) klass. Det kan ju t.ex. motiveras ur folkhälsosynpunkt m.m.
Ändå har dylika klasser, i den mån de finns, klart lägre status och får klart mindre pengar.
I vår sport har seniorer realistiska chanser att kvala in till "riktiga" landslaget. Många länder, inkl vi själva förresten, har eller har haft seniorer med i sina öppna landslag. Bara under min FK tid har vi själva haft 2 st.

2. Status:
Att seniorer spelar EM samtidigt med andra är inget bevis på att det anses lika prestigefyllt. Det görs naturligtvis av logistisk och kostnadsskäl. Vilka matcher visas oftast i raman, både på plats och BBO m.fl.? Svaret är "open" och varför gör man det (nej - ingen kuggfråga)? Om FSB:s medlemmar (inkl veteraner) fick välja bara ett av våra lag att vinna EM, vilket skulle de välja?

3. Internationell jämförelse:
På EBL:s seminarium i Rom för snart ett år sedan, med de flesta nationerna representerade, diskuterades bl.a. denna fråga. Guido Resta, som är EBL:s koordinator för seniorfrågor, beklagade sig över det bristande stödet till seniorverksamheten. Han fick inte mkt gehör för sina synpunkter och den förhärskande åsikten var ungefär "de flesta NBO:s medlemmar är seniorer och spelar ändå så behöver inte separat stöd". Det fanns vad jag kommer ihåg inget land som finansierade sitt seniorlag till EM i samma utsträckning som sina open-lag, om de stöttade överhuvudtaget.
Förbundens prioriteringar kan ju också enkelt utläsas i deltagarantalet vid EM i de olika klasserna: senast deltog 38 i open och 20 i seniors.

Trots detta är jag naturligtvis glad över att landslagen får ökat stöd och att vi nu har än bättre förutsättningar att verkligen representeras av vårt absolut bästa lag även i veteranklassen.

Jag hoppas nu på stort intresse från alla våra bästa veteraner att snabbt anmäla sitt intresse för EM-spel till mig.

H/Jan
Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Wed 23 December 2009, 13:03
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Det är nog lämpligare att jämföra olika sporters veteranklasser än just minimiåldern 55.
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Wed 23 December 2009, 13:33
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Det finns ju olika juniorklasser för olika åldrar och min kristallkula säger att vi får olika seniorklasser också...

Unga som blivit äldre
Äldre som börjar bli gamla
De som var gamla redan när vi var unga
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80