Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Lerums BK
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Vår lokal

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Ronny Terbrant [31704]
Thu 05 November 2009, 14:06
Registrerad medlem #31704
inlägg: 127
Hej,

Här kan Ni gärna tycka till om vår bridgelokal.
Förslag, ídéer eller något annat.

För att skriva något i detta forum så måste Ni logga in med Ert MID (medlemmsnummer) och Ert lösenord.

/Ronny T
Tillbaka till toppen
Göran Holmberg [41160]
Wed 25 November 2009, 08:36
Registrerad medlem #41160
inlägg: 151
Igår, tisdag var jag på första byggmötet.
Det var intressant och trevligt.
Vi var ett 15-tal volontärer som lyssnade och kommenterade.
Roger visade ritningar och beskrev projekteringen.

2½ ton gipsskivor och reglar har beställts från Beijers.
Nu ska gamla rör och skrot rivas från väggar och tak.
Sedan ska nytt golv och väggar byggas.
El och VVS ska in.

Det blir byggmöte varje tisdag 13:00.
Då får vi en genomgång av vad som skett och
hur den kommande veckan ser ut.

Britt-Marie bjöd på läckra mackor och kaffe.
Quendi satt i vårt hörn och viftade på svansen:)

/Göran

Redigerad den 2 dec 14:57 /G
Tillbaka till toppen
Göran Holmberg [41160]
Tue 01 December 2009, 16:00
Registrerad medlem #41160
inlägg: 151
Idag, tisdagen den 1 december hade vi det andra byggmötet.
7 personer om jag minns rätt.

Mötets kulinariska höjdpunkt var Barbros sjömansbiff! Maten tystade mun medan den avnjöts. Intaget toppades med...... mandelmusslor med vispgrädde och körsbärssylt!! Glömde fråga om det var Barbro eller om det var Britt-Marie som hade skapat dessa läckerheter.

Mötets maskot var allas vår ystre vän Xerox. En välväxt charmknutte i sina bästa år. Värdig och sprallig på en och samma gång. När Xerox uppmärksammades så lät det som muntra trumvirvlar via bordsbenen.

Själva byggmötet präglades av att allt flyter på bra. Planerna kan bäst beskrivas som ad hoc i entusiastisk anda. Det är lite som när flyttfåglarna ska iväg. Alla vet ungefär vart de ska och kursen blir summa summarium tillfredsställande.
Jag var själv med och skruvade gipsskivor i måndags. Det var så mycket folk att det kändes som en derbymatch. Detaljplaneringen gestaltade sig i rop i stil med ”Nu har jag inget att göra!”, varpå Roger eller Mats delade ut uppdrag med muntlig insatsbeskrivning. Man har himla kul där!

En besvärande takläcka har noterats. Vid tungt regn så kommer det en del dropp uppifrån. Det får bli Larsas problem. Taket har relativt ny bandtäckning så det är nog inget stort problem.

Vi hade en längre diskussion om olika metoder när det gäller att få en dörr på plats mot utsidan. Här handlar det om att gjuta klack, kolla höjder och se till att karmmåtten stämmer. Man måste också tänka på att skydda sig mot obehörigt tillträde under installationsfasen.

Vissa av mötesdeltagarna var lite väl långt framme i planeringen. Det diskuterades pastellfärger och karmar. Nog så viktigt att ljus och akustik blir bra.
Det som är dagsaktuellt är slutmontering av väggskivor samt spackling av desamma. Väggmaterialet diskuterades. Vi tyckte att glasfiberväv verkar bäst. Den ger bra struktur och den är förlåtande om det finns lite brister i underlaget.

/Göran

Tillbaka till toppen
Britt-Marie Wahlgren [25905]
Wed 02 December 2009, 07:26
Registrerad medlem #25905
inlägg: 42
Det var Barbro som hade fixat även mandelmusslorna!

Britt-Marie
Tillbaka till toppen
Britt-Marie Wahlgren [25905]
Wed 02 December 2009, 09:20
Registrerad medlem #25905
inlägg: 42
Göran (och andra)!

Byggmöten på tisdagar är klockan 13. Annars blir det för nära inpå förmiddagsfikat.

Britt-Marie
Tillbaka till toppen
Roger Wiklund [10530]
Wed 02 December 2009, 10:28
Registrerad medlem #10530
inlägg: 313
Hej,

följer med intresse ert arbete i Lerums BK och gläds verkligen åt den positiva framåtandan!

Jag var på klubbesök i höstas och förutom att vi hade en enklare TL-kurs kikade vi lite på såväl er lokal som er verksamhet.

Efter besöket gjorde jag som vanligt en utvärdering och försökte titta lite närmare på klubbens styrkor och eventuella svagheter. Det här är något som jag gör efter varje besök för att "lära känna" klubbarna lite bättre. Lite av mina slutsatser följer nedan:

"Lerums BK har den utan tvekan proffsigaste och snyggaste verksamhetsberättelse jag sett någonstans, lite rodnande får jag erkänna att den t.o.m. är bättre än FSB:s . En utmärkt beskrivning av verksamhetsåret samt de aktiviteter som anordnas."

"Man har lyckats få en industrilokal omgjord till en i det närmaste perfekt bridgelokal, frågan är bara om lokalens yta kommer att räcka i framtiden. (NTS; ta upp med B-M nästa gång om det finns planer på att utöka eller byta lokal?)"

(NTS=Note to self, ni låg lite före mig här

"Genom smarta och enkla lösningar har man löst akustikproblem genom att hänga trasmattor i taket, en innovativ lösning som absolut verkar ha effekt"

"Man har en väldigt hög andel spelande medlemmar och har jobbat upp sig till att bli Gbg:s näst största klubb, detta under ett idogt arbete som gjorts inte bara genom denna styrelse utan även av tidigare."

"NTS: Borde inte Lerums BK representeras i GBF? "

"Sammanfattningsvis kan sägas att Lerums BK är en av de absolut mest välskötta klubbarna bland mina distrikt, för att inte säga den mest välskötta. Styrelsen består av människor med framåtanda och en synnerligen positiv inställning till sitt "jobb". Man har lyckats få över denna känsla till många klubbmedlemmar som hjälper till ideellt och är i detta på många sätt en idealklubb som många andra skulle kunna lära sig från."

Ovanstående är ett axplock ur mina noteringar som vanligen bara läses av personalen inom FSB. De här raderna ser ju dock ganska trevliga ut så jag ville gärna delge er dem. Ser fram emot nästa besök hos er!

Ha en riktigt trevlig julmånad och stort lycka till med bygget, mkt trevligt att läsa rapporterna här!

mvh
/Roger Wiklund
Rikskonsulent Förbundet Svensk Bridge


Tillbaka till toppen
Ronny Terbrant [31704]
Wed 02 December 2009, 12:50
Registrerad medlem #31704
inlägg: 127
Hej Roger,

Tack för dina positvia kommentarer. Du är hjärtligt välkommen att hälsa på oss i LBK när det passar.

God Jul redan nu. Jag kommer att tillbringa julhelgen i Falkenberg så vi kanske ses.

Hälsn Ronny
Tillbaka till toppen
Göran Holmberg [41160]
Tue 08 December 2009, 15:55
Registrerad medlem #41160
inlägg: 151
Byggmöte den 8 december 2009.

Vi var ca 10 personer som slöt upp prick 13:00.
Maten och den sociala delen av mötet har ett allt tydligare fokus.
Idag hade Barbro lagat en underbar paella. Till dessert bjöds på en syndigt god crème caramel. Dagens maskot, Quendi, delade vår uppfattning både på det sociala och på det gastronomiska planet. Kort sagt, vi åt gott och hade väldigt kul.

Roger gav oss en sista chans att tycka till om planritningen över det inre rummet. Nu har vi alla kollat och dubbelkollat förslaget som härmed fryses i befintlig form.

Väggarna är färdigbyggda. Nu har Mats satt igång med golvreglarna.
Vi diskuterade elledningar, vattenförsörjning och avlopp. Det är sådant som måste vara genomtänkt och klart innan golvet läggs. Genom att det, ur ägarsynpunkt, är två olika lokaler så måste media kunna sektioneras.

Vi diskuterade en audioinstallation så att spelledare och andra anförare slipper skrika för att bli hörda. En del av oss har lite problem med hörseln. Då kan en bra ljudanläggning underlätta.

Vi diskuterade dörrvalvet in till den nya lokalen. Roger visade en skiss som vi alla ställde upp på. Turodningen i själva försäljningsprocessen visar prov på stor livserfarenhet. Först förankring hos Britt-Mari, sedan hos fastighetsägaren och sist i byggmötet.

Mötet avslutades samtidigt som vår jordfelsbrytaren löste ut. Det visade sig att kranen på vasken var lös. Vatten rann ner så olyckligt att ett grenuttag under diskbänken fungerade som vattenledare. Tur att det fanns en jordfelsbrytare! 220V och en jordad diskbänk är allvarligt.
Hasse och jag tumlade runt bland maskiner, vattendropp och farlig spänning. Hasse uppfattar elchock som god terapi vid reumatisk värk.

Jag var inne och hjälpte till lite med målning av väggen mot vår nuvarande lokal i måndags. Det är fortfarande god uppslutning i projektet. Det märks att det finns erfarenheter från byggindustrin. Jag tänker då på jargongen och de vitsar som cirkulerar. Nej, jag tänker inte återge några vitsar här! Det får i stället bli två små episoder som fäste sig i mitt närminne.

Roger reste sig för snabbt och ovarsamt under en byggställning. Det small till ordentligt när hans skalle mötte balken. Alla rusade till och undersökte ställningen så att den inte hade utsatts för skada.

Mats tyckte att jag blev för närgången med färg och roller. Vi så att säga möttes i ett inre hörn. Mats med gipsskivor och jag med roller. Mats (med stor vit färgfläck på tinningen) ställde sakta ner skivan, tittade lugnt ner på mig och sade: ”Jo du, jag funderade på en sak. Kan vi inte spackla gipsskivorna innan jag monterar dem?” Så subtilt kan det gå till när man ber någon hålla sig ur vägen för tyngre verksamhet.

/Göran

Tillbaka till toppen
Göran Holmberg [41160]
Tue 15 December 2009, 15:42
Registrerad medlem #41160
inlägg: 151
Fjärde byggmötet den 15 december 2009 11:00

Nu blev det svårt att redovisa byggdata. Möteskaraktären har slutligt övergått i social work-out med välsmakande mat som bränsle.

Det räcker inte heller med en enda maskot. Idag lärde sig 30 kg Xerox (ung hanne) att 10 kg Quendi (vackert åldrad tik) inte är att leka med. Xerox har lite svårt att lära sig att äldre damer har distans och integritet. I förra veckan försökte han skapa mysig kontakt med 39 kg Holly (tik i övre medelåldern). Resultat var också då två distinkta utskällningar.

Dagens måltid var en fantastiskt god smörgåstårta som baserades på räkor. Det var Larsa som stod för maten. Ett par av hans närmaste medarbetare anslöt till måltiden. Det var tur det, för vi var 13 personer från klubben. Och vem vet hur många gånger vi snubblat fram under stegar i byggprojektet. Nu blev vi 16 till bords.
Larsa fick en ”godiskrans” som bevis på uppskattning. Britt-Marie höll ett av sina välformulerade tal som med all tydlighet berörde Larsa. Jag måste säga att han verkar var en fantastiskt bra hyresvärd. Kreativ, positiv och omtänksam.

Det går ett rykte om försåtlig verksamhet i byggprojektet. Häromdagen bjöd Hasse på hemkörd ärtsoppa. Då menar jag hemkörd. Blötläggning och långkok. Fermentationsprocessen kommer igång på allvar 4-5 timmar efter intag. Gasbildningen blommar ut i full kraft efter 6-10 timmar. Det talas om individer som tvingats sova i sovsäck på balkongen. Lätt trötthet och viss grinighet har diagnostiserats påföljande dag.

Ryktena gör också gällande att ett ännu ett attentat kommer att iscensättas. Då blir det troligen annat drivmedel. Vitkål har nämnts. Det finns planer på att snabbmontera fläktsystemen i den nya lokalen.

Jag passade på att besöka själva byggplatsen innan byggmötet startade. Man kan ana varför det inte fanns så mycket att rapportera i själva mötet. Nu består nämligen byggritningarna i snabba blyertsskisser på olika golvskivor. I ett hörn står Mats och Hasse och spekulerar i hur hög en mellanvägg kommer att bli. Roger ansluter och den lokala beslutsprocessen avslutas eftersom det redan är beslutat.

Golv och huvudväggar är nu i stort sett klara. Tak och lanterniner kommer att behållas och fräschas upp. Det här blir en fin lokal!

/Göran


Tillbaka till toppen
Göran Holmberg [41160]
Thu 17 December 2009, 15:12
Registrerad medlem #41160
inlägg: 151
Jag vill ägna våra maskotar ett alldeles eget avsnitt.

Alla tre kan rymmas inom begreppet ”inte min vovve, men jag tar kärleksfullt hand om henne/honom”.

Quendi, åldervovve ( = vovve emeritus) i trion. Hennes husse och matte är heltidsarbetande så här har husses (vill jag minnas) föräldrar tagit över husse- och matteskapet. I det här sammanhanget (de hundar och människor i hennes närhet som jag känner) är det Quendi som bestämmer (dagens ungdom säger ”regerar” eller ”rules”). Quendi tycker om att gömma sig under sin filt när det är tråkigt. Hon är synsk. Om man talar om henne så tittar hon fram.

Xerox är en ynglig som just nu utforskar livet. En minst sagt livlig kille som kan rusa runt på spånskivegolvet och spela fotboll med kilotunga balkstumpar. Vissa av dem äter han helt sonika upp. Matte jobbar så hennes fader går (så gärna) in som bonushusse. Xerox tycker om människor som vet vilka ställen på kroppen som en vovve inte kommer åt att kratsa. Han tycker också om människor som har förstånd att ha hundgodis i fickan.

Holly är en äldre och välväxt dam. Hennes husse och matte arbetar heltid. På dagarna brukar deras granne (med glädje) träda in som bonushusse. Båda är i behov av motion och båda gillar god mat så det handlar om en win-win-situation.
Holly har inte träffat Quendi, men väl Xerox. Det mötet ska Xerox aldrig glömma. Han fick en väl genomförd undervisning när det gäller hierarkiska regler i hundarnas värld. Ska vi vara helt ärliga så gäller detta också i människornas värld.


/Göran

<div class='spacer'></div>

Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80