Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

När får man komma på sig själv?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Kristoffer Jönsson [25710]
Tue 14 July 2009, 09:48
Registrerad medlem #25710
inlägg: 37
Björn Westling[1666 skrev ...
]

Inget att göra - bara hoppas att ni hamnar i något bra kontrakt ändå.



Du kan ju alltid påverka din egen budgivning. Så länge du själv kommit på att du bjudit fel och inte har OI från din partner. Du kan tex passa på partnerns bud eller bjuda så att han, på budgivningen, förstår att något gått fel. Sen så kan du ju alltid passa.
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Fri 17 July 2009, 16:26
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
För övrigt är jag lite besviken på våra lagkunniga. Skylla-sig-själv-attityden verkar vara förhärskande.
Anser ni att man alltid saknar rätt att vakna ostraffat när en alert/icke-alert eventuellt varit väckarklocka?


Du har 55 i hjärter och klöver och din MTH öppnar med 1Ru.
Du bjuder 2Ru visandes din 55a och sedan hoppar din förhandspassande partner till 4Sp som MTH dubblar.
Nu inser du plötsligt vad du gjort. Överbudet lovar ju spader som du inte har.
Får du komma på dig?



Att partnern inte har en spaderfärg när denna passat i förhand är ganska klart, frågan är snarare om partnern får ta mitt klöverbud som äkta eller systemenligt. (systemenligt tycker jag.)
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Fri 17 July 2009, 18:34
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Lars Adie[51619 skrev ...
]Att partnern inte har en spaderfärg när denna passat i förhand är ganska klart, frågan är snarare om partnern får ta mitt klöverbud som äkta eller systemenligt. (systemenligt tycker jag.)


Om man tillåts bjuda 5kl får partnern ta det precis hur han vill. HAN har ju ingen OI.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Fri 17 July 2009, 18:50
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Jan Lagerman[7856 skrev ...
Du har 55 i hjärter och klöver och din MTH öppnar med 1Ru.
Du bjuder 2Ru visandes din 55a och sedan hoppar din förhandspassande partner till 4Sp som MTH dubblar.
Nu inser du plötsligt vad du gjort. Överbudet lovar ju spader som du inte har.
Får du komma på dig?

Vad är problemet? Du har inte erhållit någon OI. Partnern alerterade naturligtvis 2ru, vilket han även skulle ha gjort om du bjudit det korrekta budet 2NT. I och med att OI inte föreligger får du bjuda precis vad du vill. Att det sedan kan bli övermäktigt att rädda läget är en helt annan sak.

Men denna tråds ursprungliga fråga är annorlunda. Där uteblev alerteringen av 2hj, och därmed kom OI in i bilden. Då sätter lagarna begränsningar på den fortsatta budgivningen. Men här menar jag att ett oväntat bud från partnern bör vara tillräckligt för att man ska tillåtas få komma på sig själv. Det var ju inte frågan om att man glömt sina överenskommelser, utan enbart att man sett fel på budgivningen. Efter ett oväntat bud är det ju bara att kontrollera budgivningens förlopp, så ser man ju direkt vad som har hänt.

Om det däremot i Jannes fall skulle ha förekommit OI, t.ex. genom svar på motståndarnas fråga om budens betydelse, menar jag att man är rökt. Här kan svaret på frågan vara det som gör att man erinras om vad man faktiskt har för knep. En enkel kontroll av budgivningen kan inte förklara det oväntade budet. Och då sätter lagarna obönhörligen hinder för den fortsatta budgivningen. Om sedan lagarna borde vara snällare än de faktiskt är - ja det är en helt annan fråga.
Tillbaka till toppen
Fredrik Alfredsson [83200]
Fri 17 July 2009, 19:39
Registrerad medlem #83200
inlägg: 124
Du menar att det är fritt fram att bjuda ett bud som visar spader; första att partnern tar det som spader för att sedan bjuda pa ett vis som överför informationen att vi inte har spader. Nog maste det nagonstans pa vägen uppsta OI här?


"The race may not go to the swift nor the battle to the strong. But that's the way to bet it."
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Fri 17 July 2009, 21:42
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Jag förstår inte hur du menar, men en budgivning kan i sig aldrig utgöra OI. Om man däremot t.ex. suckar över partnerns bud, låter bli att alertera eller ger upplysningar som svar på frågor, då kan det vara frågan om OI.
Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Fri 17 July 2009, 22:19
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Lars Adie[51619 skrev ...
]
Att partnern inte har en spaderfärg när denna passat i förhand är ganska klart, frågan är snarare om partnern får ta mitt klöverbud som äkta eller systemenligt. (systemenligt tycker jag.)


Fast hur skall den stackars partnern veta att du just den här gången bjudit fel, och att ditt 5 klöver är ett försök att undvika katastrof - och inte ett kontrollbud eller liknande?

4 NT kan vara en väg ur knipan - partnern kan ju bjuda 5 klöver, eller 5 hjärter.
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Sat 18 July 2009, 13:23
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
Vad är problemet? Du har inte erhållit någon OI.


Som så ofta annars så frågades det och det förklarades att 2Ru visade spader + 1.

Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Sat 18 July 2009, 13:39
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]

Om det däremot i Jannes fall skulle ha förekommit OI, t.ex. genom svar på motståndarnas fråga om budens betydelse, menar jag att man är rökt. Här kan svaret på frågan vara det som gör att man erinras om vad man faktiskt har för knep. En enkel kontroll av budgivningen kan inte förklara det oväntade budet.

Juryn ansåg att ett hopp till 4Sp (ovisad färg av förhandspassad partner) var tillräckligt för att spelaren i fråga skulle 'få komma på sig' trots OI.
(Att spelaren påstod sig veta om vad som hänt, han sa ju att han tagit fel i budlådan, tre budlappar med tummen, tog de dock ingen hänsyn till utan det var det 'alarmerande budet' som tilläts väcka honom)
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
Och då sätter lagarna obönhörligen hinder för den fortsatta budgivningen. Om sedan lagarna borde vara snällare än de faktiskt är - ja det är en helt annan fråga.


De fann inget hinder alls enl lagarna (och de var som jag skrev lagkunnigt folk i rummet) och ingen annan heller jag frågat.
Det var en helt subjektiv bedömning som gjordes av jurun den gången.

Så trådens fråga fick sig ett svar den gången.
'Man får komma på sig under vissa omständigheter om det kan anses tillräckligt troligt att man kommit på sig iallafall, utan OI.'
Det var de gamla lagarna dock, så om det skett ändringar sedan dess vet jag inte om.


Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Sat 18 July 2009, 13:42
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Lars Adie[51619 skrev ...
]Att partnern inte har en spaderfärg när denna passat i förhand är ganska klart, frågan är snarare om partnern får ta mitt klöverbud som äkta eller systemenligt. (systemenligt tycker jag.)


Om man tillåts bjuda 5kl får partnern ta det precis hur han vill. HAN har ju ingen OI.


Jag kan, utan att veta säkert, nog påstå att nära 100% av spelare som spelat ihop i många år ser på sin partner om det är en slaminvit (eller annat progressivt bud) snarare än ett flyktbud utan spader.
Men det är måhända en helt annan diskussion.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80