Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Brickläggning
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Brickläggning, duplicering och spel

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Tomas Brenning [4472]
Fri 22 December 2006, 14:24
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
"Det innebär att om det första kortet genereras med hjälp av slumptalet 412423 så kommer given att vara densamma som nästa gång första korten har genererats av samma slumptal".

Visserligen har jag varken läst Borel eller ägnat mycket tid åt slumptalsgeneratorer, men ovanstående citat låter märkligt.


Slumptal finns inte i den värld där vi befinner oss. Däremot finns långa serier av till synes slumpmässiga tal. Tecknet på en bra sådan serie är hur lång tid det tar att komma tillbaka till start, och dit kommer man alltid.

Det finns alltid metoder att "slumpa om slumpet" (om ni förstår vad jag menar), dvs börja om med nya slumpfrön så att 412423 inte ge samma serie varje gång. Problemet är att det inte fungerar att lura det maximala antalet serier.

På ett eller annat sätt beror alltid slumptal på tidigare känd information, vare sig man slumpar en gång eller väljer att slumpa lite då och då. Jag kan inte förklara det bättre men jag accepterar att det är så.

Enda möjligheten (som jag känner till) är den Olle Morell nämner, dvs köpa lite polonium och mäta sönderfallet som lär vara helt slumpmässigt. Priset på svarta marknaden på det som användes i London var enligt skvallerpressen 70 mkr eller ovanligt goda kontakter.

Jag sitter närmast och väntar på doktor Nygrens inträde i debatten. Han kan detaljerna om varför traditionella slumptal inte fungerar.

Det lär för övrigt finnas en bra site någonstans på internet som programmakare kan anropa och få ett garantera slumpmässigt slumptal. Även här kan Martin ge mer detaljer.

/Tomas
Tillbaka till toppen
Petter Bengtsson [11369]
Fri 22 December 2006, 14:40
Registrerad medlem #11369
inlägg: 104
Tomas Brenning[4472 skrev ...
]
Det lär för övrigt finnas en bra site någonstans på internet som programmakare kan anropa och få ett garantera slumpmässigt slumptal.


» länk


Tillbaka till toppen
Lars Höglund [11139]
Fri 22 December 2006, 20:40
Registrerad medlem #11139
inlägg: 264
I Daniels algorirtm får Väst aldrig några kort (glad gubbe).
Till Daniel såväl som alla andra en GOD JUL och ett
GOTT NYTT ÅR!
Tillbaka till toppen
Daniel Auby [9601]
Sat 23 December 2006, 00:53
Registrerad medlem #9601
inlägg: 669
Lars Höglund[11139 skrev ...
]
I Daniels algorirtm får Väst aldrig några kort (glad gubbe).
Till Daniel såväl som alla andra en GOD JUL och ett
GOTT NYTT ÅR!


Jag har korrigerat det felet att väst aldrig nämndes men nord två gånger. Men ditt svar gläder mig Lasse. Om en sådan matte-bjässe som du endast fann detta lilla slarvfel avvaktar jag med tillförsikt herr Nygrens ripost.

Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Sat 23 December 2006, 08:32
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Jag har givit Doktor Nygren mitt MID och mitt lösenord och väntar även jag med spänning.

Det visade sig att utflyttad som han är har han inte sett någon anledning att betala årsavgiften till Svensk Bridge.
Tillbaka till toppen
Mikael Jonsson [11569]
Sat 23 December 2006, 11:46
Registrerad medlem #11569
inlägg: 26
Här är en teori om varför Daniels algoritm eventiellt inte skulle kunna tänkas fungera: Det förflyter exakt samma tid mellan de gånger ett nytt slumptalsfrö plockas fram. När man upplever sig fått ett 'nytt' slumptal är det i själva verket möjligt att förutsäga vilket detta tal blir, eftersom man vet hur länge sedan det var man plockade fram det förra talet och metoden var byggd på klockan. Så det enda slumpmässiga blir egentligen det allra första fröet, där man man inte har nån aning om ett frö plockats fram innan och vid vilken tidpunkt det isåfall skulle varit.
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Sat 23 December 2006, 11:52
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Tomas Brenning[4472 skrev ...
]
Jag har givit Doktor Nygren mitt MID och mitt lösenord och väntar även jag med spänning.

Det visade sig att utflyttad som han är har han inte sett någon anledning att betala årsavgiften till Svensk Bridge.


Hmm, med sådana inkomster som Tomas antyder att engelska banker erbjuder låter det som överdriven sparsamhet - lite solidaritet Martin!!
Eller följ Carinas exempel och sätt in en julklappsslant på juniorkontot, Även om Tobias numera tycks ha övergått till poetisk verksamhet så ska han nog kunna sätta sprätt på både bidrag och juniorer.
En slumpmässigt God Jul tillönskas om inte alla så tillräckligt många!
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Sat 23 December 2006, 12:23
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
PO Sundelin[1171 skrev ...
]

Hmm, med sådana inkomster som Tomas antyder att engelska banker erbjuder låter det som överdriven sparsamhet - lite solidaritet Martin!!


Det var en distinkt brist på inbetalningskort som ligger bakom att jag inte betalat medlemsavgiften till Svensk Bridge. Möjligen kan det bero på att förbundet inte har min nuvarande adress.

- Martin
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Sat 23 December 2006, 13:02
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Olle Morell[2811 skrev ...
]
Vad jag dock tycker mig se med de program vi haft i brickläggningsmaskinerna de senaste decennierna är att handmönster återkommer misstänkt ofta under samma tävling. Inte samma färger och samma hand, men samma mönster. Kanske bara paranoid

God Jul på er!


Jag tror det är en korrekt observation. På det sätt som de flesta pseudo-slumptals generatorer fungerar är det förväntade resultatet att mönster börjar uppträda. Av de program för att generera bridgegivar som jag känner till hur de fungerar är det endast Anders Wirgrens som jag tror undviker att fastna i ett mönster.

- Martin
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Sat 23 December 2006, 13:17
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Daniel Auby[9601 skrev ...
]
(där det tydligt framgår att jag tar fram nya frön hela tiden och inte använder ett och detsamma vilket övriga charlataner verkar göra):


Klockan används i ett antal program för givgenering. Nästan vilken charlatan som helst kommer på det knepet.

Daniel Auby[9601 skrev ...
]
3. Skapa ett slumptalsfrö (mha av datorns klocka)

4. Skicka fröet till en slumptalsfunktion som du ber returnera ett tal mellan 1 och 52


Det enda något sånär slumpmässiga med den här algoritmen är skapandet av det första slumpfröet. Som påpekats i ett annat inlägg kommer klockan att läsas av med jämna mellanrum för varje kort som distribuerats. Resultatet blir att serien av tal som används för att distribuera korten är helt känd så snart den första avläsningen av klockan är gjord.

- Martin
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80