Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Spader
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Budproblem i Spader

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Per Westling [1667]
Mon 01 May 2006, 13:44
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Skulle det inte vara dags att få till en budproblemsavdelning i Spader? Dessutom kanske en motsvarande för utspel, spelföringar och försvar?

Idag finns "Budproblemet" i Syskon men jag tror ändå att det kunde finnas plats för en liknande "tjänst" i Spader. Några fördelar:

* Idag är fokusen (i "Budproblemet" i Syskon, alltså) lite otydligt när det gäller system. En motsvarande funktion i Spader kunde vara riktad mot standardsystemet enligt bridgeförbundet (alltså det system som lärs ut via "Den enda vägen osv.).

* Idag kan man göra kommentarer men det är svårt att följa vidare kommentarer eftersom man själva måste hålla reda på det. Spaders modell där man kan se olästa kan fungera bättre.

* Det görs ingen direkt vidareutveckling av den existerande funktionen. Kanske det finns bättre möjlighet under Spaders paraply?

* Man skulle kunna tänka sig att ha en modell som mer liknar "Bridge med Alvar" eller "Serietävlingen" snarare än "Polsk riskdag"... Alltså att några "kloka personer" talar om vad som är "rätt" bud.

Så, några fördelar. Men samtidigt finns det en rad nackdelar som säkert kommer att nämnas i kommentarer till detta inlägget...
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Mon 01 May 2006, 19:40
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
I begynnelsen hade vi faktiskt en budspalt typ Serietävlingen i Bridgetidningen, men för den händelse du inte visste det är det förknippat med mycket arbete att sköta sådana spalter. Vem betalar?

Debatterna på Syskon kan visst bli lite håriga ibland, men det är en del av charmen med det forumet. Visserligen händer det ofta att man hakar upp sig på vad som är MS eller inte, men ibland diskuteras det bridge, helt enkelt.
<span class='smallblacktext'>[ Editerad mån maj 01 2006, 21:41 ]</span>


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Per Westling [1667]
Tue 02 May 2006, 06:14
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]I begynnelsen hade vi faktiskt en budspalt typ Serietävlingen i Bridgetidningen, men för den händelse du inte visste det är det förknippat med mycket arbete att sköta sådana spalter. Vem betalar?

Debatterna på Syskon kan visst bli lite håriga ibland, men det är en del av charmen med det forumet. Visserligen händer det ofta att man hakar upp sig på vad som är MS eller inte, men ibland diskuteras det bridge, helt enkelt.
På din första synpunkt finns det många svar, t.ex. "Vem betalar Syskon idag?" eller "Linus Tolke kom ganska långt utan betalning". Nu var mitt inlägg ett sätt att väcka debatt - detaljerna får man ta senare om det visar sig att tankarna är tillräckligt bärande.

När det gäller "MS"-biten (eller snarare det nya "MS", "MS2006", "den enda vägen" eller vad det nu heter - finns det inget bättre namn på detta?) så tror jag faktiskt att det finns behov av något sådant. Dels för att lära gamla stofiler som oss. Dels för att vända sig mot fler än bara de närmast sörjande som Syskon idag. Alltså mer i linje med "Steg för steg".


Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Tue 02 May 2006, 20:52
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Det verkar som om det finns fler som vill diskutera bridge än diskutera hur man ska diskutera bridge.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Andersson [15537]
Tue 02 May 2006, 22:03
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]Det verkar som om det finns fler som vill diskutera bridge än diskutera hur man ska diskutera bridge.


De som vill diskutera bridge, orkar oftast inte bry sig om att logga in här, och leta upp någon intressant diskussion



\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Thomas Larsson [15308]
Wed 03 May 2006, 10:51
Registrerad medlem #15308
inlägg: 484
Ahh, Thomas, är det därför du så ofta loggar in här?


Ibland är saker så självklara att det krävs en jurist för att missförstå det.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Andersson [15537]
Wed 03 May 2006, 15:26
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Thomas Larsson[15308 skrev ...
]Ahh, Thomas, är det därför du så ofta loggar in här?


Eftersom du frågar ska du få ett rakt och ärligt svar: Jag besöker budproblemet på syskon MYCKET oftare än denna sidan. Jag besökte den förra officiella sidan (utan login, och utan e107-paket) MYCKET oftare än denna sidan. Slutsatser om varför det är så får ni dra själva, men jag är tämligen övertygad om att det är oerhört många som har samma statistik som jag.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Christer Enkvist [13719]
Thu 04 May 2006, 08:04
Registrerad medlem #13719
inlägg: 301
Per Westling[1667 skrev ...
]* Idag är fokusen (i "Budproblemet" i Syskon, alltså) lite otydligt när det gäller system.


Detta är ingen nackdel utan en enormt styrka! Genom att man kan posta budgivningsproblem så belyser man väldigt lätt styrkor och svagheter med andra system och fokuserar på bedömning och analys. Att binda fast sig vid ett system kommer att leda till 10 problem istället för 1000. Dessutom blir vettiga svar som "byt system och spela X istället" bannlysta, ty systemet kommer ju att vara av Förbundet givet. Vill man veta hur man skall agera i ett visst system så är det ju bara att ange det i problembeskrivningen.

Per Westling[1667 skrev ...
]
* Idag kan man göra kommentarer men det är svårt att följa vidare kommentarer eftersom man själva måste hålla reda på det. Spaders modell där man kan se olästa kan fungera bättre.


Instämmer i att uppföljningen av problem är knepig och att problem äldre än en vecka är "döda". Helt klart det absolut viktigaste att ändra om man skall utveckla funktionen.

OM man nu får för sig att flytta Syskons budproblem in i Spader, kommer detta inte att ha den negativa konsekvensen att gäster från andra länder blir automatiskt uteslutna?


Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Thu 04 May 2006, 09:34
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Tänk vad olika slutsatser man kan komma till från samma start... För min del tycker jag att det blir för mycket ovidkommande diskussioner om olika system snarare än omdömme och kortvärdering...

Som jag såg det var det möjlighet att få till ett komplement till Syskon/Budproblemet, kanske riktat främst mot den stora massan, snarare än de som är intresserade av att trimma någon paragraf i sina 100-sidiga kompendier... (ok, jag blir beskylld för det senare ibland ). Att skicka iväg massan till Syskon tror jag inte är rätt varken för dem eller oss som använder budproblemet idag.

Jag ser också en sådan "tjänst" som ännu en chans att ge medlemmarna något när de går in i Spader. Som det är idag är det tydligen för lite. Att det skulle vara påloggning som är problemet är jag spektisk till - i praktiken kör jag utan påloggning redan idag (i Mozilla Firefox), och kommer fortsätta att göra så för att få till "nya poster" samt skriva inlägg. Men det är en annan diskussion som vi säkert kan föra på annan plats...

När det gäller de som inte är medlemmar i förbundet så ser jag inte något problem. Vad jag vet så har ingen tagit upp frågan att stänga "tjänsten" idag. Även om det skulle bli aktuellt så finns det säkert intresse för att flytta tjänsten isåfall...
Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Fri 05 May 2006, 06:56
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
I ett budproblem uppkom diskussion som anknöt till detta inlägg. Det berörde budproblemet 1Ru - 1Hj; 2Sp när man spelar naturligt. I diskussionen framförs åsikten att "budproblem i spader" är en dålig idé eftersom det inte fokuserar på konventioner, utöver möjligen standard-konventionerna då.

[...]Diskussionen som jag startade på förbundets sida är för att få till en tjänst som lämnar systemexercisen utanför om möjligt. Som jag ser det som en vinst om många kan diskutera budproblem utifrån gemensamma ramar. Man kan jämföra det med språk - det är en fördel om så många som möjligt kan göra sig förstådda på och/eller förstå engelska men det är långt ifrån att kräva att alla ska byta till engelska.

Exemplet med 2Sp belyser en aspekt av det; det är många som tror att det är standard med 2Sp splinter när det i själva verket är naturlig färgvisning som är standard i det budläget. På samma sätt trodde en bra junior på klubben att 2-över-1-okrav (i störd budgivning) var standard när vi hade KM individuellt. Kunskapen om "standard" är överlag väldigt dåligt vilket gör det svårt vid tillfälliga partnerskap. Ett "standardbudproblem" skulle kunna förbättra dessa kunskaper och fokusera mer på omdömme respektive "hur beskriver man handen med otillräckliga metoder".


Nu är väldigt få intresserade av frågor som standardsystem, individuella tävlingar och liknande så även detta förslag lär rinna ut i sanden...
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80