Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Spelföring för hemgång

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Sun 05 June 2016, 05:02
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
"Gå hem!" är ju en trevlig sak i vårt kära spel, i motsats till när man får uppmaningen i vissa andra sammanhang.

Lagtävling


4
Syd giv
ingen i zon
32
8765
E87
Ekn94






EK9876
K2
32
K32

VästNordÖstSyd
    1 
 pass  1NT  pass  2 
 pass  3  pass  4 
 pass  pass  pass 


Utspel ruter dam.
Hårt bjudet om man ser till antalet hp. Ser man till det möjliga antalet stick eller förlorare ser det något ljusare ljusare ut, eller hur? Speciellt om hjärter kung ger oss ett stick. Det beror på att alla honnörer är värdefulla och kompletterar varandra.

Men "attans", sitsen jäklas med oss. När vi tagit ruter ess och påbörjat uttrumfningen med spader ess och kung så sakar öst andra gången.

Gå hem!


Tillbaka till toppen
Håkan Nilsson [1168]
Sun 05 June 2016, 12:01
Registrerad medlem #1168
inlägg: 67
Enda chansen verkar vara Dx till höger. Jag spelar kl till E och kl till handens K. När nu damen kommer kan jag hinna att maska ut 10.an och saka ruter medan jag fortfarande är kvar på bordet och kan spela Hj mot K.
Snälla kan jag inte få en Guldstjärna nu ?
Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Sun 05 June 2016, 12:29
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421
Guldstjärna borde du fått på förra problemet Håkan men nu tror jag det inte.
Det finns inte en "enda chansen " utan flera. Öst måste ha exakt två klöver vilka som helst eftersom väst behöver 4 spader, 4 klöver och högst två ruter.



4 =
Väst giv
ingen i zon
32
8765
E87
Ekn94
Dkn105
E54
Dkn
D1065
4
Dkn109
K109654
87
Axen
EK9876
K2
32
K32

VästNordÖstSyd
Axen
 


Planen är att ta fyra klöverstick, saka en ruter och stjäla en ruter. Antingen stjäl väst över eller så blir han inpetad i trumf och tvingas vända i hjärter(helst från esset!).

Enda problemet är att lista ut vilka två klöver öst har. Jag kan inte oddsen men det kan Dubbel Dummyn så han får ta över klöverbehandlingen. Du vet väl att Dubbel dummyn har full koll eftersom han ser alla 52 korten. Pga det sistnämnda kommer han dock aldrig att få någon guldstjärna

Det blir mer spännande att inleda klöverbehandlingen med liten till 9:an så jag väljer det.
Tillbaka till toppen
Håkan Nilsson [1168]
Sun 05 June 2016, 12:55
Registrerad medlem #1168
inlägg: 67
Ska det vara så j-a svårt att få en Guldstjärna?
Vi får se vad magistern säger.
Ru D ut känns inte som från 2-korts för en ev. stöld. Troligare är att man har lite tätt där för att ställa ett stick med en tät 4-korts trumf eftersom man inte behöver några stölder.
Om det är så kan man inte peta in väst eftersom han har en ruter kvar.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Wed 08 June 2016, 00:51
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Hur snäll jag än är kan jag inte ge Håkan guldstjärna på detta problemet. Han har visserligen hittat en av tre olika lösningar, men den är inte den bästa (inte största chanser, dock inte dålig utan nästan perfekt).
Låt oss se på problemet och sitsarna.

1. Syd har plötsligt fyra snabba förlorare (två spader, en ruter och minst hjärteress). Syd måste bli av med en av förlorarna (ruter) före motspelarna kommer in.
Dessutom måste han ha en ingång och vara på bordet för att spela upp mot hjärter kung.

2. Det kräver att väst har minst fyra klöver, så att syd får saka ruter på fjärde klövern och vara kvar på bordet.

3. Klövern kan då sitta på tre sätt och det gäller att lista ut vilken sists som är störs chans.
3a. Dx hos öst, 10x öst eller xx hos öst (tre olika spelsätt).

Dx = D10, D8, D7, D6 och D5 (fem varianter)
10x = 10D, 108, 107, 106 och 105 (fem varianter)
Med D10xx hos väst kan öst ha
87, 86, 85, 76, 75 och 65 (sex varianter).

Dessutom klarar man sig på Axens spelsätt i klöver (direkt liten till nian) även om väst har D10xxx och D10xxxx.

Sen spelar det ingen roll hur många ruter motspelarna har. Man ska spela exakt så här:
Klöver till nian, klöver till kungen, klöver till ny mask med knekten och ta ut klöver ess, då man sakar ruterförloraren.
Därefter spelar man upp mot hjärter kung och om esset sitter rätt går man hem.

Notera att Axens sits med två ruter hos väst fungerar, då man stjäl en ruter och reducerar utslagskorten men oddsen är större att själv spela upp mot hjärterkung (cirka 50%) mot 2-6 - sits i ruter som är långt lägre.

Man låg verkligen illa till men spelar man som jag anvisade klarar man sig i klöver dryga 15% (sen ska hj ess också sitta rätt) så totalt är chansen så liten som åtta på hundra - men den bästa.
Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Thu 09 June 2016, 07:31
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421
Jag svarade på helt fel frågeställning -"Hur kan du gå hem om hjärteress sitter fel"? Den var roligare men inte det som avsågs.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Fri 10 June 2016, 18:04
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Thomas Axenbratt[10248 skrev ...
]
Jag svarade på helt fel frågeställning -"Hur kan du gå hem om hjärteress sitter fel"? Den var roligare men inte det som avsågs.

Kunde varit en bra frågeställning också. Sånt kan ju vara knepigt att klura ut utan datorstöd. Ganska finurligt.



Väst giv
ingen i zon
xx
xxxx
Exx
Ekn94






EK9876
Kxx
x
Kxx

VästNordÖstSyd
 


Då kan man gå hem (med öppna kort) med ruterutspel, fyra spader och tre ruter hos väst.
Tillbaka till toppen
Håkan Nilsson [1168]
Sun 12 June 2016, 16:04
Registrerad medlem #1168
inlägg: 67
Det är ju fantastiskt bra att Bridge inte bara handlar om att kunna räkna ut den matematiskt rätta behandlingen av en specifik färg.
I praktiken innehåller ju Bridgen så mycket mer.
I den aktuella given måste man därför ta hänsyn till mycket mer såsom budgivning och framförallt utspel.
Jag vidhåller att min klöverbehandling är bättre utan att kunna presentera några exakta procentsatser för detta.
Om utspelshanden hade haft D10xx i klöver. skulle detta vara ett mycket attraktivt utspel som åtminstone jag (och jag tror väldigt många med mig) skulle välja.(ffa. eftersom man har 2 säkra spaderspel)
Nu valde man att spela ut ru D vilket jag förutsätter förnekar K om man spelar vanliga utspel.
Alltså har man inget självklart utspel i de röda färgerna.
Däremot med 10xxx eller xxxx i kl. skulle i varje fall inte jag ens reflektera över att spela kl. ut överhuvudtaget.
Detta borde öka procentchanserna oerhört mycket för att INTE spela på D10xx före bordet.
Jag kommer nog inte att få någon Guldstjärna nu heller men jag tar hellre Guldpoäng vid dom riktiga bridgeborden
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 18 June 2016, 09:47
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Jag håller med dig, Håkan, om att de parametrar som han räknar upp är av yttersta vikt och kan gott och väl bedömas förändra de matematiska oddsen. Bra tänkt! Vissa funderar inte i de goda banorna. Men du har rätt - ingen guldstjärna (de är minst lika bestvärliga som guldpoäng förr i tiden).

Men just den här gången är min åsikt att du inte har helt rätt om du tittar på budgivning och de kort Axenbratt beskrev hos väst. Man har två möjliga spaderstick, hjärteress med potential för fler och bara två ruter som dessutom är sammanhängda och höga! Ruterdam bedömer jag som större chans till att odla ett stick än att göra det i klöver, som dessutom är en risk för favör med lite otur, där man kan invänta och få ett extra stick om man inte spelar ut de.


Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 18 June 2016, 10:00
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Här är given jag skrev om tidigare, som man med Thomas tema på spelföring kan få hem. Även här skulle jag spelat ut ruter från väst om jag hade valet.



4
Väst giv
ingen i zon
xx
xxx
Exx
Ekn94
Dkn10x
Ex
Dkn9
D10xx
x
Dkn10xx
Kxxxx
xx
EKxxxx
Kxx
x
Kxx

VästNordÖstSyd
 


Utspel: ru dam

Jag tycker inte den är speciellt svår att spela hem, med öppna kort, som tvingar oss till ett spelsätt.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80