Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Spelföring för hemgång

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 18 June 2016, 10:18
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Håkan Nilsson[1168 skrev ...
]
Det är ju fantastiskt bra att Bridge inte bara handlar om att kunna räkna ut den matematiskt rätta behandlingen av en specifik färg.
I praktiken innehåller ju Bridgen så mycket mer.
I den aktuella given måste man därför ta hänsyn till mycket mer såsom budgivning och framförallt utspel.
Jag vidhåller att min klöverbehandling är bättre utan att kunna presentera några exakta procentsatser för detta.
Om utspelshanden hade haft D10xx i klöver. skulle detta vara ett mycket attraktivt utspel som åtminstone jag (och jag tror väldigt många med mig) skulle välja.(ffa. eftersom man har 2 säkra spaderspel)
Nu valde man att spela ut ru D vilket jag förutsätter förnekar K om man spelar vanliga utspel.
Alltså har man inget självklart utspel i de röda färgerna.
Däremot med 10xxx eller xxxx i kl. skulle i varje fall inte jag ens reflektera över att spela kl. ut överhuvudtaget.
Detta borde öka procentchanserna oerhört mycket för att INTE spela på D10xx före bordet.
Jag kommer nog inte att få någon Guldstjärna nu heller men jag tar hellre Guldpoäng vid dom riktiga bridgeborden

Jag tror inte du skulle reflektera över att spela ut från kl 10xxx eller xxxx om du har ru Dkn(x) och det är poängen (annars håller jag med - men nu ser vi att ruter blev utspelet och det är troligen inte Dx - för då ger jag dig rätt med klöverutspelet).
Apropå din plan:
En annan variant är att direktmaska med knekten, sedan kl till kung och fälla tian hos öst, därefter mask med nian är (exakt lika stor chans med 10x hos öst som Dx).
Rättelse: Håkans spel (ess+kung först) är lite bättre eftersom det kan sitta D10 ensamma). Men inte bättre än nedanstående.

Däremot är det mer än dubbelt så stor chans att öst har två hackor (87, 86, 85, 84, 8, 7, 6, 5 eller renons - vilka alla klarar hemgången).

Nu fördigsnackat om första given, antar jag, så given två inlägg upp är den som ska lösas (svårighetsgraden ger maximalt silverstjärna, så vi får lura ut nåt svårare senare)
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Fri 24 June 2016, 14:28
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Är given för lätt eller ligger ni i hängmattan? Troligen det senare eftersom den inte är altför knepig för de flesta.

Lars-Göran Larsson[6849 skrev ...
]
Här är given jag skrev om tidigare, som man med Thomas tema på spelföring kan få hem. Även här skulle jag spelat ut ruter från väst om jag hade valet.



4
Väst giv
ingen i zon
xx
xxx
Exx
Ekn94
Dkn10x
Ex
Dkn9
D10xx
x
Dkn10xx
Kxxxx
xx
EKxxxx
Kxx
x
Kxx

VästNordÖstSyd
 


Utspel: ru dam

Jag tycker inte den är speciellt svår att spela hem, med öppna kort, som tvingar oss till ett spelsätt.


Tillbaka till toppen
Joakim Holmberg [14130]
Tue 28 June 2016, 06:58
Registrerad medlem #14130
inlägg: 46
ruE,spE,spK,kl till 9,ru till stöld,klK,kl till kn, klE med hj sak, ru till stöld, sp till väst
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 02 July 2016, 12:02
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Joakim Holmberg[14130 skrev ...
]
ruE,spE,spK,kl till 9,ru till stöld,klK,kl till kn, klE med hj sak, ru till stöld, sp till väst

Bra gjort!
När Joakim ser fyra spader hos väst och får given förutsättning att hjärteress sitter fel, inser han att väst måste ha fyra klöver (för att klara kontraktet) och behandlar den rätt för att saka en förlorande hjärter.
Men för att få väst inpetad insåg han också att han måste reducera väst ruter (vilket han passade på att göra när han var inne på bordet), så att han kan få en favörvända och spel för hjärterkung i slutspelet.
Vackert liir!
Ursäkta, glömde skicka guldstjärnan till Joakim vilket han naturligtvis ska ha. Främst för lösningen men ocksp beroende på den exakta ordning som korten spelades, vilken kan ge bonus som beskrivet nedan.
(observera att han även gått hem om väst haft två ruter, antingen blir han överstöldad [eftersom han spelade sista rutern i exakt rätt läge] eller spelar in väst på angivet sätt)
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 02 July 2016, 12:31
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Tja, varför inte spinna vidare en stund till på samma tema. Nu ska vi ge väst ännu fler ruter.


4
Väst giv
xx
xxx
Exx
Ekn94






EKxxxx
Kxx
x
Kxx

VästNordÖstSyd
 21  pass  32  33 
 pass  44  pass  pass 
 pass 

1 12-16, 5+ ru, obalanserad
2 spärr
3 Vågat inkliv?
4 Självklart på lägg

Utspelet fortfarande ru dam (högsta från sekvens).
Efter ess + kung i spader sakar öst.
Hur tror vi att spelet bäst ska bedrivas för hemgång nu?
(Jag tror vi vet hur vi måste spela)
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 09 July 2016, 13:05
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
På ovanstående giv har vi fått något annorlunda förutsättningar. Vi har fått information från budgivningen, utöver kort och fördelning i de tre första sticken.

Ett logiskt resonemang och uträkning skulle kunna låta så här:
1. Väst har 5+ ruter.
2. Väst har 4 spader.
3. Väst har en öppninghand.
4. Väst har troligen inte ruter kung (när damen visar högsta i sekvens, visst han han luras men jag tror ändå det är tillräckligt sällsynt för att nedanstående ska kunna fungera flest gånger).

5. Dessutom har vi minst fyra, kanske fem förlorare (två spader kommer vi inte undan och vi måste få för hjärter kung - ändå krävs att vi får saka en hjärter på klöver som tidigare).

Då "tittar" vi på väst hand skulle han kunna ha fördelningarna 4-0-6-4. Men så kan den inte se ut om vi placerar ut alla honnörer! Dknxx / - / Dknxxxx / Dxx. Detta är knappast en öppningshand som väst lovat.

Alltså måste han ha också ha hjärter ess. Dknxx / E / Dknxxx / Dxx
är däremot öppning enligt kriterierna i frågan. Dels är sitsen logisk men framförallt den enda chansen för hemgång.



4
Väst giv
xx
xxxx
Exx
Ekn94
Dkn10x
E
Dkn9xx
Dxx
x
Dknxxx
Kxxx
xxx
EKxxxx
Kxx
x
Kxx

VästNordÖstSyd
 


Eftersom väst har fem ruter är det inte aktuellt med ett slutspel och inpetning längre, väst fortsätter bara i ruter och straffar. Vi tvingas spela på angiven sits och följande sätt (ungefär).

Ru ess, sp ess, sp kung, kl till knekt (inte aktuellt att spela till nian eftersom väst bara får ha tre klöver), kl till kung, kl till ess, klöver med hjärtersakning. Nu direkt eller om väst stjäl så spelar man lite hjärter från handen och får sina tio stick (motspelarna får två spader och en hjärter).

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80