Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Spela på bästa sätt

Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Tue 03 May 2016, 12:03
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Hur spelar du bäst?
Fria förbindelser fram eller tillbaka mellan händerna i sidofärger om du vill.

a) För att få fyra stick med
E5432
Dkn76

b) För att få fyra stick med
E5432
Dkn96

c) För att få tre stick med
E543
Dkn76

d) För att få tre stick med
E543
Dkn96
Tillbaka till toppen
Kjell Glans [15295]
Thu 05 May 2016, 09:20
Registrerad medlem #15295
inlägg: 72
a) Börja med Ess (endast K1098 före E man aldrig löser)
b) Samma spelsätt (fast måste jag ha 5stick så spela D med press)
c) Same same (endast Kxxx lr Kxxxx före E man inte löser)
d) samma igen (fast vill du ha alla stick så pressa med D för att sedan maska ut 10!)
LG har säkert avancerade spelsätt, i den virituella världen är det ibland svårt att få den rätta känslan vilket kan infinna sig vid de gröna borden
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Fri 06 May 2016, 08:58
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Nej, jag har inte speciellt avancerade spelsätt. Jag ville snarare uppmärksamma att det är roligt att spela med hackorna också, inte bara titta på honnörer. Skillnaden är som ni ser att sjuan har bytts ut mot nian i två fall.

Jag tror också att det är bra att öva sig lite att tänka i sådana här banor för att bli en bättre spelförare. En grund för spelföring är att spela färgerna individuellt rätt (ibland behöver man kombinera men grunden är normal färgbehandling).

Eftersom drygt 100 visningar har gjorts på inlägget är det troligtvis några fler än du och jag Kjell som funderat en aning. Många mindre rutinerade har också en tendens att maska när det inte ger någon större chans, för de har lärt sig "maskning".

Du har naturligtvis tänk lite annorlunda och nästan helt rätt. En liten, liten sak missade du möjligvis i fall b). Där kan man spela damen först mot esset. Skulle Öst (MTH) ha K1087 klarar du ändå fyra stick genom att släppa först till kungen. Sedan maskar du ut 10:an, nu när du vet hur det sitter. Den enda sits du inte får fyra stick mot är K1087 hos Väst (MTV), men då spelar spelsättet ingen roll. I fall "b" får du fyra stick cirka 95%.**

En av mina tankar var att lära klubbspelare att inte automatiskt maska "bara" för att det finns en mask, t ex Dknxx till Exxxx, om man abslut inte måste ha fem stick, vilket Kjell riktigt påpekat.

(** det är alltså "gratis" att spela damen i fall "b" och klara lika många motsitsar, som när Kjell spelar 6:an till esset först. Alltså en aning bättre för man kan tjäna stick gratis utan att riskera något)
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Fri 06 May 2016, 09:16
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Det blir inte alltid rätt, inte ens när jag spelar med herr Karlsson. På Tofta bricka 41 offrade vi oss med 7kl (D och 2 straff).
» länk
Då sa Kent "det var inte bra".
Sen sa han "6hj går en straff".
Sen sa han "6hj går två straff".
Sen funderade han lite till och sa "6hj går tre straff" och så flinade vi.
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80