Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Grattis Eva! (och pris till Kjell)

Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Thu 10 December 2015, 13:41
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Kjell verkar gilla att klura på diverse bridgeproblem. Sånt ger framgång. Bra resultat i DM och som pris får du fundera på den här frågan.

5 hp är 5 hp. Men är de alltid lika mycket värda? Här är två sitsar:
Bordet: sp Kxx / hj Dxx
Handen: sp xxx / hj xxx

Bordet: sp KDx / hj xxx
Handen: sp xxx / hj xxx

Du har fri tillgång till förbindelse mellan händerna. Nu är frågan hur mycket mer värd är den senare sitsen räknat i stick?

När Kjell svarat vill jag gärna höra er andras åsikt (vi har ju fler klurare i forumet), så ska vi utveckla resonemanget.
Tillbaka till toppen
Kjell Glans [15295]
Thu 10 December 2015, 15:20
Registrerad medlem #15295
inlägg: 72
Tack för priset
I första fallet värderar jag möjligheten till ett stick i sp till något mer än 50%, pga att jag släpper första sticket (kanske Ess singel till höger 6-1 sits). Och i hj får jag spel 25% av ggr på Dxx när honnörerna inte är delade och sitter före D. Så lite drygt 75% chans (0,76 stick)
Om jag istället haft Dxxx i hj släpper jag första ifall sitsen är 6-1 med singel K eller E vilket ökar oddsen ngt.
I andra fallet får jag två spaderspel om E sitter före annars ett, vilket ger i snitt 1,5 stick.
Summa summarum 1,5-0,76= 0,74 stick mer i fall två.
Går nu in till mina mopedelever som väntar på sin teori, fast var tvungen att svara innan, hoppas jag inte var för snabb nu

Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Thu 10 December 2015, 19:07
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Kjell får ett litet pris till för svaret. Men än så länge är det bara en bronsstjärna - mer kommer.

Kjell menar alltså att den andra kombinationen av 5 hp är dubbelt så mycket värd än den första! Han har rätt. Förklaringen är att sammankopplade honnörer ökar i värde. KDx ger i genomsnitt 1,5 stick medan de var för sig i olika färger ger 0,75 stick (1/2 + 1/4*).
[* man får ett stick på Dxx till xxx en gång av fyra försök, då både ess och kung sitter rätt, alltså en fjärdedel - 1/4]

Nu ska vi se hur många stick kung och dam (5hp) ger i samma färg men på olika händer.

Bordet: sp Kxx
Handen: sp Dxx

Bollen är din, Kjell, men bortse från ess singel eller andra (rätt spelsätt är att spela upp mot en honnör vilken som helst och sedan spela lågt från båda händer. Lite plusodds får man då om man spelade mor rätt honnör och esset sitter i en dubbeltonfärg)

(Jag är medveten om att den rigide statistikern protesterar mot mina uträkningar en liten aning. Exempelvis nämner Kjell "ess singel" hos en motståndare. Fär pedagogikens skull bortser vi från hundradelar och mycket ofrekventa motsitsar.)
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Thu 10 December 2015, 19:30
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Som ni märker ger jag inte alltför mycket kredit till att bara räkna honnörspoäng (hp). Det är lite som för Kjells mopedelever. De är nybörjare i trafiken.

Ni har väl lagt märke till att när vi tittar på resultat efter en spelad bricka så räknar vi stick. Antalet stick är vad som gäller, inte hp. Därav följer att den mer trafikvane, exempelvis Kjell (trafiklärare), måste komplettera sin hands värdering med olika metoder. Vi pratar om en av dessa just nu.

När du bjudit och ska spela 4 sp har du åtagit dig att ta tio stick, då spelar antalet hp ingen roll längre. Kan vara en bra tankeställare för mer än en? "Hp" är en väldigt bra uppfinning, speciellt för nybörjare att ta till sig. Man måste börja på ett förenklat sätt, men den metoden (ensam) håller inte streck för en mer avancerad handvärdering.

Kjell får ingen silverstjärna för att han svarar rätt på föregående inlägg/fråga, för det kommer han att göra lätt. Vi får åtminstone lägga till den här:

A.
Bordet: sp Exx / hj Kxx / ru Dxx
Handen: sp xxx / hj xxx / ru xxx

B.
Bordet: sp EKD / hj xxx / ru xxx
Handen: sp xxx / hj xxx / ru xxx

Hur mångs sticks skillnad är dessa kombinationer, som i båda fallen innehåller 9 hp? Är 9 hp alltid 9 hp och lika starkt?

Tillbaka till toppen
Kjell Glans [15295]
Mon 14 December 2015, 15:40
Registrerad medlem #15295
inlägg: 72
Lars-Göran Larsson[6849 skrev ...
]
Bordet: sp Kxx
Handen: sp Dxx

Bollen är din, Kjell, men bortse från ess singel eller andra (rätt spelsätt är att spela upp mot en honnör vilken som helst och sedan spela lågt från båda händer. Lite plusodds får man då om man spelade mor rätt honnör och esset sitter i en dubbeltonfärg)

Tack för den bollen
Om vi skall bortse från ess singel eller andra ger den här kombinationen alltid 1stick.
Men sitter esset andra (eller singel) ger kombinationen 2stick under förutsättning att man spelar mot rätt honnör och som LG skriver sedan spelar lågt från båda händer.
Chansen att esset sitter i tvåkortsfärgen är 2/7 och det är 50% chans att spela mot rätt honnör, vilket ger oss 1/7 chans till två stick när färgen sitter 5-2 emot! 4-3 sits är ju mer frekvent.
Tillbaka till toppen
Kjell Glans [15295]
Mon 14 December 2015, 15:55
Registrerad medlem #15295
inlägg: 72
Lars-Göran Larsson[6849 skrev ...

A.
Bordet: sp Exx / hj Kxx / ru Dxx
Handen: sp xxx / hj xxx / ru xxx

B.
Bordet: sp EKD / hj xxx / ru xxx
Handen: sp xxx / hj xxx / ru xxx

Hur mångs sticks skillnad är dessa kombinationer, som i båda fallen innehåller 9 hp? Är 9 hp alltid 9 hp och lika starkt?

I fall A borde vi i snitt få 1+0,5+0,25=1,75 stick ((12,5% chans till 3 stick)om man har obegränsat med förbindelser).
I fall B har vi 3 stick till 100%
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Tue 15 December 2015, 14:10
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Utmärkt Kjell! Exakt de svar jag tänkt mig. Silverstjärna erhålls.

Det "häpndsväckande" är nu att Kjell bevisat att 5 hp bestående av en kung och en dam kan vara av helt olika värde. Ena gången 0,75 stick, andra gången 1,0 stick och tredje kombinationen 1,5 stick. En skillnad på 100%.

Därefter visade han att 9 hp i form av ess, kung, dam kan vara värt från 1,75 stick till 3 garanterade.

Det kan vara väl värt att studera exemplen och fundera på hur det kan bli så. Liknande värderingar av handen och färger har du att göra dagligen under varje bridgespel.

En röd tråd i sammanghanget är att "honnörer som kombineras ihop" ökar det sammanlagda värdet. Ibland kallar vi det anpassning.

Tips är att uppskatta honnörer i partnerns bjudna färg(er) högre, och omvänt nervärdera dina gubbar i andra - speciellt om partnern visat en kort färg.

Nu är det så att jag klurat ut en guldstjärnefråga, en utmärkt övning i att värdera en hel hand i en viss budsituation. Men eftersom det inte är meningen att forumet ska vara en intern dialog mellan två personer vill jag inbjuda så många som möjligt att göra ett försök att värdera och besvara mitt nästa inlägg. Ett bra svar där ger guldstjärna!
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80