Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Herrens vägar ... och sen lite kuriosa

Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Wed 16 December 2015, 03:57
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Det sägs att vår herr Herres vägar är outgrundliga. Jag kan väl inte säga emot detta när jag några tilmmar efter att på detta forum skrivit om hönners och händers värde, dvs osäkerheten kring hp-beräkning. Då dyker dessa två givar upp som på beställning i kvällen lagmatch.

Ex / EKkn10x / xxxx / xx till
KDknxxxx / Dxxxxx / - / x
Ostörd budgivning
1hj - 4ru
4sp - 4NT
5ru - 6hj

Bjuden, hemspelad slam när båda sidor har exakt lika många hp.

Lite senare öppnade motståndarna med 1sp. Jag har monsterhand:
x / EKKxxx / - / EKDxxx
xxxx / xx / xxxx / knxxx
(1sp) - 2sp* - (3sp) - pass;
(4sp) - 6 kl pass runt

Inte mycket att skryta om men nu hade motspelarna 4 hp mer än vi.

Vi ska ha viss skeptisism till hp, men egentligen är det inte sådana här monstergivar jag avser. Snarare är det viktigt i de små brickorna med konkurrensbudgivning och ostörda sekvenser med inviter. Ska jag invitera? Eller ska jag acceptera inviten? Har jag till ett bud på tvåläget eller bör jag passa? Det är snarare de riktigt svåra besluten som kräver övning i hand- och kortvärdering. Ingen lätt konst men någon gång sa man börja träna och framförallt förstå varför det är så.


Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Wed 16 December 2015, 04:16
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
I våra matcher händer mycket kul, jag hoppas ni inte blir uttråkade utan replikerar från egna erfarenheter.

Nå, en riktig fadäs. Jag tänker därför absulut inte nämna något namn, men han har mest mästarpäng i distriktet.



Väst giv
ingen i zon
Niclas



kn102
Spelförare



E43
Träkarl



D876
Vår hjälte



K95

VästNordÖstSyd
SpelförareNiclasTräkarlVår hjälte
 


Klöverhacka spelas från bordet. Vår hjälte är vänlig och bekänner med nian enligt Malmö längdmarkering (vänlig beror på mot vem man ska vara vänlig mot - men partner får ju information förstås).

Spelföraren tar sticket med esset. Snabbtänkte Niclas inser det farliga och tvingas bekänna med tvåan (för att knekten inta ska kunna maskas ut).

Spelföraren tar några sidostick (kanske drog ut trumf?) och syd ska saka ett kort. Ja, han har ju tittat på Niclas längdmarkering som indikerar fyra klöver. Räkna till tretton är syd bra på, så han konstaterar att han kan saka klöver 2 (eftersom spelföraren bara har två klöver och inga sidoingångar).

Nu spelar spelföraren kl 3 till 10 och duckar. Kungen kommer. Spelföraren fick tre klöverspel istället för ett.
Var får han sina mp från herr NN? Eller ska jag kalla honom KK som KalasKul, han är ju ändå anonym.
Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Wed 16 December 2015, 13:17
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421
Lars-Göran Larsson[6849 skrev ...
]
Ex / EKkn10x / xxxx / xx till
KDknxxxx / Dxxxxx / - / x
Ostörd budgivning
1hj - 4ru
4sp - 4NT
5ru - 6hj

Bjuden, hemspelad slam när båda sidor har exakt lika många hp.


Jag hade dam femte i hjärter inte sex stycken.
1hj= 12-15, 5+
4ru= renons och 4+ hjärter
4sp= kontroll, öppningshanden växte när partnern visade renons ruter
4NT= essfråga med ruter borträknad. ovanligt att göra med esslös hand.
5ru= 3 av 4 ess inklusive trumfkung
6hj= går hem ifall ingen får en spaderstöld.

Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80