Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Distrikts/klubb-sidor i nya plattformen

Författare Post
Linnea Edlund [34773]
Mon 19 October 2015, 21:28
Registrerad medlem #34773
inlägg: 100
Gokväll!

Upplands bridgeförbund har fått bli piloter i BIT! Förra veckan ägnade jag en helkväll till att försöka påta ihop lite sidor i nya plattformen. Jag stötte på några buggar som jag rapporterade, och dessa verkar ha blivit lagade nu.

Jag har verkligen sett fram emot att få tillgång till en hemsida som kan hållas lite mer levande.

För Upplands del har vi tidigare hållit hus i Spader, samt på en "egenknackad" sida som inte fått någon ansiktslyftning på många år, och dessutom kräver att den som uppdaterar sidan har frontpage installerat, eller går in och knackar direkt i html-koden.

Efter att inte ha ägnat mycket mer än en eftermiddag/kväll så har jag flyttat över en hel del av "grundmaterialet", och byggt upp menystruktur och laddat upp diverse filer och annat.

Den nya sidan finns här: Upplands BF i BIT

Saker jag verkligen gillar med den nya sidan:
* Möjligheten att skapa egna menyer med fasta sidor.
* Nyhetsflödet! Våra försök till att ha ett flöde i Spader är ganska omständligt, här går det ruggigt snabbt att bara ladda upp någon/några bilder och knåpa ihop en text.
* Länkar till folk - den här funktionen kan nog bli ännu bättre när den pekar mot nya plattformen istället för in i den gamla.
* Redigeringen - samma mekanik som i nya forumet, det finns knappar som hjälpmedel, men om man är lagd åt det hållet som trots allt gillar att kunna skriva "kodat" direkt så går det också.

Funktioner som är på gång som jag ser fram emot:
* Olika sorters administratörer. I framtiden kommer vi att kunna lägga upp vissa administratörer som bara kan skapa tävlingar, andra som kan hantera webbsidan, någon som enbart får komma åt ekonomi/ruterkonto eller medlemsadministration, och säkert går det att bygga strukturer för mer än så om man ser behoven.
* Tävlingsmodulen - Denna är inte sammankopplad till nya siten än, men i samband med "porteringen" så hoppas jag att vissa förändringar kan petas in. Jag saknar exempelvis en funktion för "maila alla anmälda till den här tävlingen", eller möjligheter att lägga in extra frågor i anmälningsformuläret om exempelvis mat eller annat.

Saker jag inte riktigt gillar med nya sidan:
* Färgerna och dåligt utnyttjande av sidans utrymme, jag röstar fortfarande för att den gigantiska Svenska bridgeförbundet-loggan krymps ned och lämnar plats för information när man väl är inloggad.
* Bildhantering av enskilda bilder i nya admingränssnittet. Att det överhuvudtaget finns är en klar förbättring mot dagsläget, men denna funktion måste nog poleras en del innan den släpps ut i verkligheten.

Det vore kul att höra om det finns synpunkter/förslag/kritik mot hur vi har gjort upplägget för Upplands så långt. Antingen här i tråden, eller så mailar ni mig direkt, » epost
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80