Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Heja, heja

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Örjan Jacobsson [11240]
Fri 09 October 2015, 18:04
Registrerad medlem #11240
inlägg: 45
Ska bara säga att ni har rätt i allt ni skriver. Jag har däremot inte alls svårt att mentalt koppla bort de andras kort. Inte heller har jag några problem att se hur svåra val ni har att göra i varje budgivning och i varje kort ni ska spela. Under i stort sett hela turneringen har ni spelat kanon och gjort rätta val allt som oftast även om det självklart blir fel ibland.
Det jag menade var bara att det var märkligt att valen helt plötsligt blev mindre lyckade under en och samma dag. Att bridgen numer är en kampsport är nästan ett "understatement". Självklart har ni redan gjort det fantastiskt bra med att ta er till final. Det är ännu 32 brickor kvar och 1,5 imp/bricka in så vinner ni med en halv poäng. Lycka till Niklas och alla ni andra...
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Reine Gustavsson [6934]
Fri 09 October 2015, 18:29
Registrerad medlem #6934
inlägg: 124
Spännande diskussion. Fysisk kan man ju knappast vara trött med 32 brickor, varav flera rutinbrickor, per dag. Om stämningen mellan lag och spelare vet ju vi som tittar inget. Problemet ju dels det egna psyket och ibland vem motståndaren är. Jag kan tänka mig att Niklas var mindre nöjd med sig själv efter passet på 5 RU D när nästa bricka kom. (Obs jag tycker W-B har överträffat alla förväntningar).
En del handlar väl om att sätta sig i respekt Som JS´s pass på 3 NT D. Eller lite motsatsen när U inte tog chansen i 6 KL. Igår gjorde polakerna märkliga fel, idag svenskarna. Får Wrang nu status som världspelare. Matchen är inte över. säger en Div 3-spelare
Tillbaka till toppen
Peter Backlund [244]
Fri 09 October 2015, 18:39
Registrerad medlem #244
inlägg: 108
Som flera av kommentatorerna har konstaterat - det är väldigt enkelt att sitta hemma med BBO och se alla händer och konstatera att killarna (och gubbarna) ibland spelar som åsnor. Jag tycker ändå det är fantastiskt att båda svenska lagen är i VM-final!
I morgon kör vi sista striden!

Peter
Tillbaka till toppen
Kjell Håkansson [3733]
Fri 09 October 2015, 18:47
Registrerad medlem #3733
inlägg: 254
Håller med Nicklas, vi ser alla händer, vad lätt det är att spela.
Det måste vara trevligare att bara följa en hand i spelet.
En stor eloge till våra bridgeare, dom har satt Sverige i fokus.
Det känns bra. Jag känner glädje i att vara bridgespelare.
Lycka till i morgon.

Tillbaka till toppen
Hans Svidén [7042]
Fri 09 October 2015, 19:37
Registrerad medlem #7042
inlägg: 176
46,5 imp att ta igen Ingen omöjlighet på 32 givar. Vi hoppas på de svenska spelarna. Heja Sverige !!!

Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Fri 09 October 2015, 19:47
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Reine Gustavsson[6934 skrev ...
]
Spännande diskussion. Fysisk kan man ju knappast vara trött med 32 brickor, varav flera rutinbrickor, per dag. /.../ Matchen är inte över. säger en Div 3-spelare

Inte illa ment ... men du vet inte vad du talar om.

Uttalandet om 32 brickor per dag får man höra ibland. Det kan komma från en div3-spelare, och det kan komma från en elitseriespelare utan landslagserfarenhet. Har man aldrig spelat två veckor, varje dag, går det inte att sätta sig in i hur det egentligen är.

För 10-15 år sedan drog WBF ned antal brickor från 3x20 till 3x16 per dag. Varför då? Jo, därför att kvaliteten på spelet mot slutet av mästerskapet blev så låg. Med nuvarande upplägg bibehålls standarden någorlunda mot slutet.

Som någon sa, i går fallerade polackerna då och då. I dag var det vår tur. Sånt som händer, skulle jag vilja säga. I morgon vänder det igen.
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Fri 09 October 2015, 21:56
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Niklas var inne på det och här kommer förlängningen på det.

Sitter man hemma och tittar på dessa matcherna så skall man samtidigt vara införstådd med att det är två helt olika spel mot den bridgen ni spelar på klubben en torsdagskväll.

Dels vad det gäller konkurrensbudgivningen som Niklas beskrev på ett föredömligt sätt. Bridge på den här nivån är nästan att gämföra med kampsport. Spelar ni på klubben och alla fyra spelarna är med och bjuder så gör man nästan aldrig utgång på någon ledd då båda sidor har ungifär lika mycket kort. På den här nivån så är det mer undantag en regel att någon vid bordet inte bjuder!

Varför spelar då detta så oerhört stor roll. Jo naturligtvis för att det försvinner en väldigt massa budutrymme. Och sitter man bara hemma och tittar på BBO så tänker man kanske inte på att man själv med sin ordinarie partner aldrig ens hade haft chansen att visa sin två färger som man utan problem hade gjort på den lokala klubben.

Dessutom så tillkommer det massa extra bud så som överbud, överföring till motståndarnas färg, UD och straff-D osv osv där man på den här nivån måste ha klart och tydligt vad dessa bud betyder samt vad de förneker i varje läge. Detta har 80-90% av alla hemma inte ens diskuterat med sin partner man spelat med i 20 år vad dessa betyder.
Hela spelet Bridge blir flera hundra procent mer komplicerat.

Och med det i tankarna så måste ni i bakhuvudet hela tiden tänka på att man blir bestraffad direkt man gör ett fel!

På klubben så vet ni att många gånger ni/man gör ett fel så kommer ni undan ändå på något sätt. Motståndarna blir lurade eller motståndarna ger tillbaka sticket senare osv.
Det händer inte på den här nivån!

Ni vet att minsta fel kommer att kosta en 7:a eller en 11:a osv.
Tänk bara på den skillnaden mot spelet på den lokala klubben. Det gör direkt att de "bara" 32 brickorna per dag motsvarar enligt min uppskattning kanske 80-90 brickor per dag här hemma.

Kort sagt.
Du blir bestraffad direkt du gör ett fel!
Och dina motståndare är de bästa i världen på att få dig att göra fel!
Och de som sitter hemma och tittar vill lika lite som du själv att du skall göra ett ända fel!
Bride en torsdagskväll på den lokala klubben och final i VM är två helt olika spel.

Lycka till i morgon och jag VET att ni vinner detta med bara en gnutta flyt!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Reine Gustavsson [6934]
Sat 10 October 2015, 04:45
Registrerad medlem #6934
inlägg: 124
Tomas B. Jag skrev "Div 3 spelare" för att tala om att jag inte vet. Hela laget har gjort en fantastisk prestation. W-B´s prestation är en saga.
Tillbaka till toppen
Tore Mattsson [5086]
Sat 10 October 2015, 06:07
Registrerad medlem #5086
inlägg: 103
Apropå W B.
Finns det några regler om att man måste spela ett visst antal brickor
för att räknas med i laget ?
I så fall ligger de väl lite illa till.


tore M
Tillbaka till toppen
PG Eliasson [2827]
Sat 10 October 2015, 06:29
Registrerad medlem #2827
inlägg: 344
Som allttid ser man inte allt som händer zias 'miss' berodde på att han fått fördelningen om bakfoten jag hade spärrat med 3S och han trodde att sp satt 7-1 när vi inte tog vårt stick när vi kom in
så bra som han och rosenberg spelade var vi chanslösa.

Nu 100% på grabbarna deras nuvarande set 7 är det bästa jag någonsin sett ett svenskt lag spela heja heja
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80