Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Fusk par

Författare Post
Mari Lindblom [996]
Sat 03 October 2015, 02:12
Registrerad medlem #996
inlägg: 67
Hej alla bridge vänner.
Hoppas att ni är lika upprörda som jag över WBFs icke hanterande av flera fuskande världspar. Tycker att SBF borde ställa krav på åtgärder/bestraffningar av dessa par. Samt omgången uppmana WBF att ta Polen ur WM i Indien. Anklagelser om att Polens sponsor även ska stå för kostnader under evenemang under 2016 och därmed ska särbehandlas i nuvarande WM tycker jag stinker.
Heja Boye och upp till kamp!
Mari
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Sat 03 October 2015, 08:53
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Hej alla bridge vänner.

Hej själv
Hoppas att ni är lika upprörda som jag över WBFs icke hanterande av flera fuskande världspar.
Ja
Tycker att SBF borde ställa krav på åtgärder/bestraffningar av dessa par.
Ja
Samt omgången uppmana WBF att ta Polen ur WM i Indien.
Nej: Vad jag förstår så kan man med goda grunder anta att det polska paret fuskat, men att man inte vet exakt hur de gjort än? Det kom upp en teori på Bridgewinners för 7 timmar sedan, men innan VM så hade man (vad jag förstår) inte knäckt koden så som man lyckats göra för de andra tre paren. WBF har alltså dragit tillbaks inbjudan för det polska paret, för att de varit "för bra statistiskt sett" så att säga.
En spelare ska uteslutas ur bridgemenskapen vid påvisad "doping" men inte vid påstådd "doping". Jag tycker alltså att det var rätt beslut att låta Polen spela på 2 par, och flyga in ett tredje. Trots detta stora handikapp så har de gått väldigt bra, duktigt spelat av dom (jag spelade en hel del på en bettingsajt att USA1 skulle komma längre än Polen, ett vad jag börjar ångra nu, men det spel Polen presterat har gjort att jag är värd en eventuell förlust).
Anklagelser om att Polens sponsor även ska stå för kostnader under evenemang under 2016 och därmed ska särbehandlas i nuvarande WM tycker jag stinker.
Det där kan man tolka på två sätt: Är det anklagelserna som stinker, eller är det att Polen får särbehandling som stinker? Jag håller med om båda påståendena, utefter vad som är sant. Jaghar inte sett någonstans om dessa anklagelser, är det någon sanning i dem eller bara lösa rykten?
Heja Boye och upp till kamp!
Mari
Verkligen heja Boye, men vi ska tacka många andra också, bland annat svenska Pocken som väl var den som initialt knäckte Israelernas fuskmetod?


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Peter Swensson [15345]
Sat 03 October 2015, 10:39
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
]Nej: Vad jag förstår så kan man med goda grunder anta att det polska paret fuskat, men att man inte vet exakt hur de gjort än? Det kom upp en teori på Bridgewinners för 7 timmar sedan, men innan VM så hade man (vad jag förstår) inte knäckt koden så som man lyckats göra för de andra tre paren. WBF har alltså dragit tillbaks inbjudan för det polska paret, för att de varit "för bra statistiskt sett" så att säga.
En spelare ska uteslutas ur bridgemenskapen vid påvisad "doping" men inte vid påstådd "doping". Jag tycker alltså att det var rätt beslut att låta Polen spela på 2 par, och flyga in ett tredje. Trots detta stora handikapp så har de gått väldigt bra, duktigt spelat av dom (jag spelade en hel del på en bettingsajt att USA1 skulle komma längre än Polen, ett vad jag börjar ångra nu, men det spel Polen presterat har gjort att jag är värd en eventuell förlust).
Anklagelser om att Polens sponsor även ska stå för kostnader under evenemang under 2016 och därmed ska särbehandlas i nuvarande WM tycker jag stinker.
Det där kan man tolka på två sätt: Är det anklagelserna som stinker, eller är det att Polen får särbehandling som stinker? Jag håller med om båda påståendena, utefter vad som är sant. Jaghar inte sett någonstans om dessa anklagelser, är det någon sanning i dem eller bara lösa rykten?


Nja, jag tror du har fel Ola. Bevisen ser ut att ha funnits.
Har bara tittat på en EMmatch mot Herbst^2, man måste vara blind för att missa de märkliga grejerna ... sätt dig själv och titta Ola.

Video: » länk

BBO-file: » länk

... Det kan ju dock vara så att dom inte är lika urkorkade som de andra paren och kör med extended version hela tiden, ...så att det inte finns en kod.

WBF blockar paret, men sedan kör dom silence game ... Jag blir orolig för att det finns fler lik i garderoben, som orsakat att tysta leken börjat
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Sun 04 October 2015, 17:22
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Peter, ett dygn sedan du skrev ditt inlägg, massor med folk som nu kollar på videor, och ännu är ingen kod knäckt (och drygt en vecka sedan BB startade och beslutet var tvunget att tas om Polens start eller ej). Det finns gott om antydningar ja, men inga faktiska bevis. Jag tycker att WBF gjorde rätt i det här ärendet.

Med det sagt, jag håller Tyskland, Monaco och Israel väldigt högt på min respektstege, som så snabbt drog sig ur BB. Men jag har samtidigt ingen disrespekt för Polen.

Alternativet hade också varit att spela BB med ett (eller två) lag mindre, och det hade ju också varit olyckligt, rent sportsligt har det stor betydelse när i tävlingen du får din frirond. För att få fram ett nytt lag (Norge) till Indien hade väl knappast gått med så kort varsel.

En möjlighet hade kunnat vara att låta Polen spela "utom tävlan", dvs de spelade RR men inte cupspelet.

Det här inlägget från Bridgewinners sammanfattar minståndpunkt ganska bra (Greg Lawer)
I have spent time watching the videos of B-Z and there is a a fair amount of activity that they do that is “suspicious” However, I have yet been convinced that there has been intentional cheating (for the record, I am not convinced the other way either), The hands that Ish gives are bad but they have not been followed up with more examples so there is still a chance for a weird coincidence.

Having said that, I have noticed that they are a rather peculiar pair in their mannerisms and that they do some “unprofessional” things. I particular noticed all the signals that B “could” be giving and the amount of talking that Z does. They do not look like players who are participating at a high level championship.

The reason I am saying this is I wonder if the WBF only _strongly suspected_ cheating but decided that the could as a safety measure “uninvite” the pair because of their behavior at the table. I do not expect that they would have done this without a suspicion of cheating but maybe they decided to use their power to uninvite without complete proof using the behavior as a reason.

Their actions are consistent with this — all they are doing is not allowing a certain pair to participate (as is their right) but are not disqualifying the whole team. If this is the case then I think that the rest of the Polish team is acting reasonably assuming that they are still unsure of any actual cheating by B-Z. I was a strong believer in “do the right thing” when F-S and F-N had been found cheating with undeniable evidence. But in this case, I think the case is still open and I have no problem with the Polish team participating.

There is a risk, however, that at some time people will discover that B-Z was cheating and at that time (IF it happens) the Polish team will have to make a decision — even if this time is after the Bermuda Bowl.



Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torbjörn Jönsson [6268]
Sun 04 October 2015, 19:00
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
När vi (Österrike) mötte dem i OS i Lille satt Balicki mest och förolämpade Zmudzinski men han verkade inte bli särskilt arg och det var kanske för att han samtidigt fick reda på Balickis fördelning.

Efter ett tag tyckte en av mina spelare synd om Zmudzinski och sa till Balicki: "But he is a world class player!" och svaret blev: "He used to be ...".
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Sun 04 October 2015, 20:53
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Peter, ett dygn sedan du skrev ditt inlägg, massor med folk som nu kollar på videor, och ännu är ingen kod knäckt (och drygt en vecka sedan BB startade och beslutet var tvunget att tas om Polens start eller ej). Det finns gott om antydningar ja, men inga faktiska bevis. Jag tycker att WBF gjorde rätt i det här ärendet.


Om definitionen på fusk är att man skall hitta ett enhetligt beteende som skall upprepa sig monotont på varje bricka, eller på varje bricka med liknade förutsättning... så ser du inget fusk.

MEN vad vi ser är fysiskt läckage som ofta sammanfaller fördelning med B:s fördelning. Antingen sammanfaller det bara ibland (typ B är spattig så 50% kan man kanske nå hursom) eller så kör man lite dimma för att sopa igen spåren.

Tekniken att differentiera styrkan med placeringen på bud är så känd att det i Italien finns slädar med hack, för att eliminera tricket , det tricket är mer "användbart" i vissa lägen tex wide range bud eller två range bud, och var ser vi det bäst? jo när det behövs....

WBF valde att "uninvite", så har man halvdömt BZ, för att det ser för illa ut, men dom är inte en öppen bok.

Bevisen fanns från början, men inte dom bevis man ville ha IMHO (nu har jag kollat på fler matcher)

Jag tror att det är för få i fuskfångasquaden som tänker som fuskare. Påkomna fuskare borde få som straff att fånga andra fuskare, säg 1000 h videotittande och rapportering vore fint ... baksidan är ju att några kommer komma tillbaka som mycket effektivare fuskare
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Sun 04 October 2015, 21:01
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
jag tror att det är för få i fuskfångasquaden som tänker som fuskare. Påkomna fuskare borde få som straff att fånga andra fuskare, säg 1000 h videotittande och rapportering vore fint ... baksidan är ju att några kommer komma tillbaka som mycket effektivare fuskare
Påkomna fuskare bör stängas av från allt bridgespel för all framtid.
Däremot är det du skriver ett lämpligt straff för det tyska paret som "frivilligt" trädde fram med att de fuskat.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80