Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Bridge: Sport eller spel

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Jan Malmström [2785]
Thu 24 September 2015, 11:07
Registrerad medlem #2785
inlägg: 139
Tummen upp för Rogers inslag i Radion.
//Janne
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Thu 01 October 2015, 07:41
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
På mitt jobb jar vi något som heter Friskvårdskuponger, som man kan använda till massa aktiviteter som har en fysisk aktivitet. I vissa fall är denna fysiska aktivitet väldigt liten.

Den dag jag kan spela bridge med friskvårdskuponger är jag beredd att ompröva min uppfattning, just saying...


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Ola Brandborn [13092]
Thu 15 October 2015, 16:26
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
» länk

Today Mr. Justice Dove has handed down judgement in this important case. Last April the
English Bridge Union challenged Sport England’s decision to refuse to recognise us as a
sport. We argued that they had acted unlawfully in adopting a policy defining sport so that
‘physical activity’ is necessary to be recognised as a sport, with the result that model
aircraft flying or darts are recognized as sports, but bridge is not. This very old fashioned
definition of sport means that Sport England is unlikely ever to recognise bridge as a sport.
Unfortunately, Mr. Justice Dove has found for Sport England. His decision affects
participants in many sports other than Bridge. We are very disappointed at the result and
the judge’s refusal to grant permission to appeal.



Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Fredrik Wahlberg [20396]
Fri 16 October 2015, 07:17
Registrerad medlem #20396
inlägg: 74
Anders Söderstedt skrev;
Jag tycker att bridge är ett fantastiskt roligt spel men har svårt att betrakta det som sport så länge som man kan lämna WO mitt i en pågående turnering.

För att ta några exempel.
I öppna EM i Tromsö så fullföljdes varken semifinal eller final i senior klassen.
Det skapas därmed orättvisa när det ena semifinallaget erbjuds mer vila.

Jag är säker på att Brasilien gärna skulle avslutat sin match mot Tyskland i halvlek i Fotbolls VM 2014 resultat i halvlek 5-0 till Tyskland men det var bara att bita i det sura äpplet och fullfölja matchen av rättvisesynpunkt mot övriga deltagare och åskådare.

Det har hänt samma sak i Chairmans cup att lag inte fullföljt sina matcher.

Sen har vi lag som lämnat WO i svenska cupen för att man har råd att förlora en match. Det finns säkert fler anledningar till att lämna WO men jag tycker att man ska vara tvungen att lira de matcher man är uppsatt för att spela annars är man automatiskt utesluten.

Kan ta ett exempel från kommande helg. Det gäller handboll damer div 4 Stockholm där dotterns kompisgäng (alla har en gång lirat på högre nivå) till helgen inte får ihop lag och motståndarna vägrar att flytta matchen. Får de inte ihop lag att starta matchen med så utesluts de för resten av säsongen.

Vill vi betrakta oss som sport så måste vi nog anpassa oss till sportens lite hårdare men mer rättvisa regler.

Men som spel är bridge överlägset

I ANDRA SPORTER ÄR DET OCKSÅ ORÄTTVIST
Att man i fotbolls VM när man är klar gruppvinnare vilar stjärnorna inför sista gruppspelsmatchen och därmed i högsta grad påverkar andra lag - är det mer sportsligt/rättvist? Eller i hockey där man medvetet lägger sig för att få en lättare kvart? För att inte tala om brottning som i alla fall hade helt absurda regler som var så konstiga att jag inte ens minns dem men en förlust kunde man tjäna på. När det gäller att fullfölja åtaganden i en seriematch är det en helt annan sak och här skulle jag vill säga att BK StErik är lika hårda i sin liga som någon annan serie. Och när jag och mina kompisar missade andra omgången i Allsvenskan för att vi var på golfbanan - ja då sparkades vi ur serien direkt (det var ett jobbigt samtal att få från LG Magnusson )
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Ålander [28168]
Fri 16 October 2015, 07:30
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Den engelska domstolen har avgjort att det var rätt av Sports England att inte bevilja bridgen/EBU bidrag.
Domstolen har inte avgjort/definierat huruvida bridge är en sport eller inte, om jag minns rätt från tidningsuppgifterna för ett pr veckor sedan.
Det gäller således att först erkännas som sport och att därefter få ut pengar. Det erkännandet är väl inte säkert juristernas sak att ge.
Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Sat 17 October 2015, 09:06
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
I dagens(17/10) DN:s lördagsbilaga finns en stor artikel om e-sport, en sport som kan komma att söka till RF. Diskussioner om schack och idrott tycks ha funnits i Norge med anledning av Magnus Carlsens framgångar häromåret. - Än kan man nog ha hopp om att bridge blir erkänt som sport och kan ingå i RF (om man önskar det):
Tillbaka till toppen
Nils Andersson [3543]
Sat 17 October 2015, 09:26
Registrerad medlem #3543
inlägg: 80
Har aldrig fattat varför vi skall in i RF? Kan någon förklara.
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Sat 17 October 2015, 09:31
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Nils Andersson[3543 skrev ...
]
Har aldrig fattat varför vi skall in i RF? Kan någon förklara.


Pengar.
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Sat 17 October 2015, 09:39
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Nils Andersson[3543 skrev ...
]
Har aldrig fattat varför vi skall in i RF? Kan någon förklara.


Pengar.

En slags respktabilitetsstämpel i kontakter med skolor och annat.

Automatisk tillgång till tidningarnas sportsidor, dvs en kanal där vi kan berätta om framgångar i mästerskap (vilket tydligen är alltför svårt idag utom i enskilda lokala tidningar efter privata initiativ).
Tillbaka till toppen
Nils Andersson [3543]
Sat 17 October 2015, 17:07
Registrerad medlem #3543
inlägg: 80
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Nils Andersson[3543 skrev ...
]
Har aldrig fattat varför vi skall in i RF? Kan någon förklara.


Pengar.

En slags respktabilitetsstämpel i kontakter med skolor och annat.

Automatisk tillgång till tidningarnas sportsidor, dvs en kanal där vi kan berätta om framgångar i mästerskap (vilket tydligen är alltför svårt idag utom i enskilda lokala tidningar efter privata initiativ).


Förstår, men förstår ändå inte. Schack är väl inte med i RF men schack 4;an är väl stor i skolan.
In på sportsidorna kommer man väl inte om man inte säljer något. Läste listan över medlemmar i RF och de flesta av dessa skrivs det i stort sett aldrig om.


Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80