Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

har jag blivit felt dömd?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Hans Svidén [7042]
Thu 06 August 2015, 22:30
Registrerad medlem #7042
inlägg: 176
I Veterans SM kval Giv 11
hade jag följande hand som Nord; D-10-7-6
E-K-Kn
E-2
K-6-4-2 /9-8-5-4-3/10-9-6 7-6-5/10-8

till
E-K-Kn-2
5-4
K-D-Kn-94
Kn-9

Jag kom i 6 spader som Nord. Öst med spader renons D -x-x-x-x i hj. 10 an 3: i ruter och E-D--x-x-x i klöver spelade ut klöver ess.

Efter klöver ess i utspel så tänkte han ca 20 sekunder..., då jag ,dumt nog, visade min hand utan att säga att spelet var över men i-och-med att jag visade min hand för honom, så gjorde jag ett anspråk på att mitt kontrakt var i hamn. Vad hände? Jo, Väst som hade 9-8-5-4-3 i trumf kallade på TL.
TL kom och begärde att vi skulle spela nästa giv. När vi spelat den så dömde han en straff med motiveringen att om när jag kommer in och spelar trumfdamen så blir det en straff????. OK -rätt... men i bridgelagarna står det om anspråk:
C/ Förklaring krävs för ett anspråk (Det fick jag inte göra eftersom Öst inte spelat andra stick)
D) Spelet upphör efter varje anspråk eller avstående UPPHÖR spelet (men se lag 70D) om anspråket ifrågasätts av någon spelare (i detta fall Väst) skall TL tillkallas omgående( vilket gjordes) för att tillämpa lag 70. Därstår:
Om påståendet eller handlandet bara gäller att vinna eller förlora ett ofullbordat stick spelats, fortsätter spelet normalt, inga kort som visats eller avslöjats av en motspelare blir starffkort, men lag 16 otillåtna upplysningar kan gälla. Spelet fortsatt alltså inte. Jag fick aldrig chansen att spela hem 6 spader som är hemma om jag tar mina sidostick och stjäl en hjärter och sedan spelar ruter som slutspelar Öst. Synd att jag inte fick chansen.
Var det rätt dömt av TL????



Tillbaka till toppen
Hans Svidén [7042]
Thu 06 August 2015, 22:34
Registrerad medlem #7042
inlägg: 176
Hans Svidén[7042 skrev ...
]
I Veterans SM kval Giv 11
hade jag följande hand som Nord; D-10-7-6
E-K-Kn
E-2
K-6-4-2 /9-8-5-4-3/10-9-6 7-6-5/10-8

till
E-K-Kn-2
5-4
K-D-Kn-94
Kn-9

Jag kom i 6 spader som Nord. Öst med spader renons D -x-x-x-x i hj. 10 an 3: i ruter och E-D--x-x-x i klöver spelade ut klöver ess.

Efter klöver ess i utspel så tänkte han ca 20 sekunder..., då jag ,dumt nog, visade min hand utan att säga att spelet var över men i-och-med att jag visade min hand för honom, så gjorde jag ett anspråk på att mitt kontrakt var i hamn. Vad hände? Jo, Väst som hade 9-8-5-4-3 i trumf kallade på TL.
TL kom och begärde att vi skulle spela nästa giv. När vi spelat den så dömde han en straff med motiveringen att om när jag kommer in och spelar trumfdamen så blir det en straff????. OK -rätt... men i bridgelagarna står det om anspråk:
C/ Förklaring krävs för ett anspråk (Det fick jag inte göra eftersom Öst inte spelat andra stick)
D) Spelet upphör efter varje anspråk eller avstående UPPHÖR spelet (men se lag 70D) om anspråket ifrågasätts av någon spelare (i detta fall Väst) skall TL tillkallas omgående( vilket gjordes) för att tillämpa lag 70. Därstår:
Om påståendet eller handlandet bara gäller att vinna eller förlora ett ofullbordat stick spelats, fortsätter spelet normalt, inga kort som visats eller avslöjats av en motspelare blir starffkort, men lag 16 otillåtna upplysningar kan gälla. Spelet fortsatt alltså inte. Jag fick aldrig chansen att spela hem 6 spader som är hemma om jag tar mina sidostick och stjäl en hjärter och sedan spelar ruter som slutspelar Öst. Synd att jag inte fick chansen.
Var det rätt dömt av TL????





Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Fri 07 August 2015, 05:36
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Spontant känns det rätt dömt. När du gör ett anspråk ska ju spelföringen vara självklar, precis som du sa, utan huvudlöst spel, vilket inte är fallet bara för att du börjar med trumfdamen.
När man gör ett anspråk, och en av motståndarna invänder mot detta, tänker man ju automatiskt till lite grand och kan därför tänkas ändra spelsätt beroende på invändningen vilket inte är rätt.
Men jag vet inte vad reglerna exakt specar.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Henrik Johansson [15131]
Fri 07 August 2015, 06:08
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Nej Hasse du har inte blivit feldömd. Läs lag 68-70 lite noggrannare är ett tips.

Spelet skall upphöra. När du väljer att claima så har du inte längre själv chansen att spela hem kontraktet utan om motståndarna inte går med på det så fördelar TL sticken. Hur detta går till regleras i lag 70 (som inte är den lag du har klistrat in ovan, det är fotnoten till 68 du har klistrat in som inte har något med det aktuella fallet att göra).

Motiveringen till domslutet var inte heller att du går bet om du lägger ner spader dam (vilket du inte gör) utan att om du glömmer att ta ut EK i hjärter innan du tar för dina ruter så kan försvaret kontra genom att aldrig stjäla. Detta spelsätt bedömdes vara slarvigt/dåligt men ändå ett fullt möjligt scenario och då skall försvaret tilldömas stick för sin kvarvarande trumf.
Tillbaka till toppen
Eric Arvidsson [16417]
Fri 07 August 2015, 06:35
Registrerad medlem #16417
inlägg: 209
Bridgelagarna är tyvärr inte gjorde för praktiskt spel. Fast börjar man med spaderdam borde man kanske testa rutern när den sitter 3-3 tvingas man maska i hj för att kasta en ruter stjäla en kl och stjäla sista rutern med spader T. Nu fungerar tyvärr lagen som så att stick utdömms om det finns minsta chans till detta. Framförallt om det är trumf. Gillar dock inte tävlingsledarens motivering.

Så svårt fall går inte att undvika hemgång om man spelar på hemgång trots detta kanske något par skulle misslyckas.

Vill ha ett klarläggande visade du endast korten för utspelshanden eller visade du för alla som ett anspråk?
Tillbaka till toppen
Joakim Nordlindh [35307]
Fri 07 August 2015, 06:40
Registrerad medlem #35307
inlägg: 420
Vad skulle hända om man "glömmer" att ta AK i hjärter Henrik? V måste ju bekänna på tre ruter och han har ju dessutom 3 hjärter. Jag lutade först åt att det var rätt dömt, men även en usel spelföring verkar leda till hemgång mot den aktuella sitsen.
Tillbaka till toppen
Eric Arvidsson [16417]
Fri 07 August 2015, 06:42
Registrerad medlem #16417
inlägg: 209
En fråga till Henrik hur hade detta dömts internationellt(Em)? Där är väl praxis att man ska bedömas spela på tävlingens nivå och således dömts klara kontraktet?
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 07 August 2015, 07:11
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Joakim Nordlindh[35307 skrev ...
]
Vad skulle hända om man "glömmer" att ta AK i hjärter Henrik? V måste ju bekänna på tre ruter och han har ju dessutom 3 hjärter. Jag lutade först åt att det var rätt dömt, men även en usel spelföring verkar leda till hemgång mot den aktuella sitsen.


På ruter nummer fyra och nummer fem sakar väst två hjärter. Nu kan du inte ta dina två hjärterstick längre utan att väst stjäl. Din kommentar visar på all tydlighet att man kan missa att ta EK i hjärter i tid eftersom man kanske inte inser problemet med vad som händer om man inte tar ut dem. Oavsett nivå på spelare så hade du dömts att gå bet på den här brickan.
Tillbaka till toppen
Joakim Nordlindh [35307]
Fri 07 August 2015, 07:37
Registrerad medlem #35307
inlägg: 420
Varför i hela friden skulle man spela mer än 3 ronder ruter får du gärna förklara... När det satt 3-3 så stjäl man ju bara en hjärter för 12 enkla spel.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 07 August 2015, 07:50
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Joakim Nordlindh[35307 skrev ...
]
Varför i hela friden skulle man spela mer än 3 ronder ruter får du gärna förklara... När det satt 3-3 så stjäl man ju bara en hjärter för 12 enkla spel.


Okej, så i slutläget (efter att ha stulit en hjärter på handen) har du T76 i spader och en klöver på bordet, på handen har du EK i trumf och två höga ruter. Väst har 9854 i trumf, kvar. Du är inne på handen, hur tar du resten nu?
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80