Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

System och tips

Gå till sidan       >>  
Författare Post
PG Eliasson [2827]
Thu 23 April 2015, 09:05
Registrerad medlem #2827
inlägg: 344
hej 1

Har just gått igenom de olika parens deklarationer. Trenden har vänd stark kl har tagit över igen från transferkl. Mest noterbart är att Fredrik och Johan återgått till stark kl med relä.

Liten sammanställning

1C 1D 1M 1N Typ Övrigt
Nyström Upmark 0 0 5 14-16 Stark kl 16+ OBS !! Relä
Marion Cilla 2 4 5 15-17 trans kl standard
Jonas Krister 0 0 5 14-16 stark kl 16+ Relä
Niklas Tommy 0 0 5 14-16 stark kl 16+ Relä
Olle Janne 2 4 5 14-16 trans kl Relä
Peter Mats 3 3 5 15-17 Am standard standard
Daniel Rolf 0 4 5 12-14 stark kl 15+ Transfer
Simon Simon 2 4 5 14-16 trans kl standard
Daniel Micke 2 4 5 14-17 trans kl standard
Johan Ola 0 0 5 14-16 Stark kl 16+ Relä
Robert Nils 0 1 5 14-16 stark kl 16+ Standard
Mickael Bo 0 2 5 14-16 stark kl 16+ Standard
Leif Gunnar 0 5M 4M 13-16 kålrot 15+ kålrot 8+
Björn Göran 0 4 5 14,5-16 dubbel kl standard

Tips till PO :

Om du tycker mina tips är fega så tippa själv !


Tillbaka till toppen
Max Ödlund [9267]
Thu 23 April 2015, 10:57
Registrerad medlem #9267
inlägg: 82
Attans! Ska jag nu till slut förlora den systemfördel jag haft mot nästa generation, alltså stark klöver. Suck! Fattas bara att nåt av de unga lejonen stjäl min andra huvudtanke: Hälften av alla händer är jämna. Då är det kanske rimligt att hälften av alla öppningsbud också visar jämn hand. Entydigt, eftersom dagens aggressiva bridge gör det för klumpigt med exempelvis 1 ruter som nat eller svagsang.
Hjorthornslösningen, som funkat utmärkt i 40 års tid, är denna: 1kl 17+, 1NT 15-17, 1ru bal 12-14. Att sy ihop resten med denna grund kräver förstås sin man – men det går!
Vi är förresten ensamma i världen om att kunna slaminvitera i klöver på tvåläget efter sangöppning! 1ru-1sp (puppet till 1NT), 1NT-2x = naturlig slaminvit.

Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Thu 23 April 2015, 14:14
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Kan ju hålla med PO om att PGs tippning var en av de i särklass fegaste tippningarna jag läst på länge. Men det måste väl ändå ses som förklarligt eftersom PG är kapten och ska vara neutral

Så här kommer istället en väldigt subjektiv och oerhört färgad tippning. Inget illa menat till någon inblandad

1. Marion och Cilla
Ja, behövs det en motivering? Vi behöver lite mer girlpower i Sverige helt klart. De kan placera sig, de har rutinen. Dessutom måste jag ju tippa ett par som spelar transferklöver som etta. Heja Holland!

2. Fredrik och Johan
Att de har spelat tillsammans ett tag vet väl alla. Det blir dock ingen vinst pga systembytet, har de lärt sig alla reläer? (När bytte de system egentligen?) Sedan är det ju allmän kunskap att Marion är den bättre i hushållet så det vore ju väldigt konstigt om Johan placerade sig före Marion...

3. Simon och Simon
Lägger väl in en "skräll" här då. Kanske är det lite partiskt också. Jag måste ju heja på min roomie. Men om vi ser på ren fakta: Kvalat till SM-lagfinal två år i rad och hamnat på oerhört bra placeringar på butlern båda åren. Spelat tillsammans lika länge som de levt snart.. Internationell rutin, medaljer till höger och vänster, ja, de har allt helt enkelt.

4. Tommy och Niklas
Jag har hört att Niklas är en Gud på att bygga system så räknar med noll systemmissar här och sjukt läckra reläsekvenser på BBO. Däremot kan man inte vara bäst på allt så blir jobbigaste placeringen för ToN.

5. Krister och Jonas
Guldmedaljen hänger hemma och glittrar. Dags att visa att det är dags för en till snart?

6. Olle och Janne
Övriga par är vana vid att möta långsamt motstånd så blir svårt att steka bort motståndarna nu. Däremot kommer de tia om helgens TL är hård med tidsavdragen.

7. Fredin och Nilsland
Det här är intressant. Men som Per L brukar säga "Bridge handlar om samarbete och samspelthet", hur mycket samspelthet finns här? Kom tillbaka nästa år så hamnar ni högre upp

8. Daniel och Micke
Undrar lite hur PG tänkte när han tippade DoM som 4-9 och skrev "ledande ungdomsparet" samtidigt som han tippade Simonerna 3-10? Det borde ju sätta DoM som andra juniorpar? Hur som helst blir det inga placeringar till helgen eftersom Daniel fortfarande har baguetter i huvudet och Micke tänker på annat

9. Daniel och Rolf
De kan spela bridge men räcker inte här.

10. Johan och Ola
Hur många slammar blir det under helgen på 5-2?

11. Björn och Göran
12. Leif och Gunnar
13. Mikael och Bo
14. Robert och Nils


Ska bli kul att följa helgens spel på BBO!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Thu 23 April 2015, 14:17
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Max, då återstår det bara att kräva förbud mot 4441 i alla givgeneratorer


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Max Ödlund [9267]
Thu 23 April 2015, 19:43
Registrerad medlem #9267
inlägg: 82
Tjolpe, jag inser att du försöker vara spydig – men, ja, jag håller med! Bridge går inte ut på att göra rätt på alla brickor, det går ut på att göra rätt oftast. ”Alla andra” systemmakare tänker som du, att 4441 försvårar konstruktionen. Själv tänker jag så här: 4441 är så pass ovanligt, så jag bygger systemet utan att ta hänsyn till dessa. De få gånger jag får just denna förhatliga fördelning flyttar jag i tankarna ett kort till en annan färg, enligt Minsta Lögnens Princip.

Tittar man på statistiken ser det ut så här.

4432 22
5332 16
5431 13
5422 11
4333 11
6322 6
6421 5
6331 3
5521 3
4441 3
7321 2
6430 1
5440 1

Min tes är alltså att 4432, 5332 och 4333 tillsammans utgör hälften av alla fördelningar (vissa 5422 oräknade). Därför är det dessa tre som ska prioriteras i systembygget.

Partnern öppnar med 1 ruter eller 1 hjärter. Spelar man vanlig bridge är ens första tanke denna: ”Partnern har nog 13 jämna.” Spelar man enligt mina idéer är första tanken denna: ”Partnern har inte 13 jämna.” Vilket är bäst, framförallt nuförtiden, när nästa man skriker 3 klöver med minsta ursäkt!?

Tillbaka till toppen
Svante Ryman [8639]
Thu 23 April 2015, 20:58
Registrerad medlem #8639
inlägg: 242
Jag som trodde det gick ut på att göra få misstag inte mest rätt. Men å andra sidan mest rätt är inte så tokigt det heller. Äntligen har jag fattat meningen med livet, inga misstag (bud , spel eller försvar) samt alltid det optimala rättet (rättet heter det så?) :)

Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Thu 23 April 2015, 21:19
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Max, jag försökte inte vara spydig, bara retas lite Men det är lite som att slänga ut invitbud genom fönstret, att underkänna sin egen förmåga.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Magnus Eriksson [1170]
Sun 26 April 2015, 16:54
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Erika Rodin[93303 skrev ...
]
Kan ju hålla med PO om att PGs tippning var en av de i särklass fegaste tippningarna jag läst på länge. Men det måste väl ändå ses som förklarligt eftersom PG är kapten och ska vara neutral

Så här kommer istället en väldigt subjektiv och oerhört färgad tippning. Inget illa menat till någon inblandad

1. Marion och Cilla
Ja, behövs det en motivering? Vi behöver lite mer girlpower i Sverige helt klart. De kan placera sig, de har rutinen. Dessutom måste jag ju tippa ett par som spelar transferklöver som etta. Heja Holland!

2. Fredrik och Johan
Att de har spelat tillsammans ett tag vet väl alla. Det blir dock ingen vinst pga systembytet, har de lärt sig alla reläer? (När bytte de system egentligen?) Sedan är det ju allmän kunskap att Marion är den bättre i hushållet så det vore ju väldigt konstigt om Johan placerade sig före Marion...

3. Simon och Simon
Lägger väl in en "skräll" här då. Kanske är det lite partiskt också. Jag måste ju heja på min roomie. Men om vi ser på ren fakta: Kvalat till SM-lagfinal två år i rad och hamnat på oerhört bra placeringar på butlern båda åren. Spelat tillsammans lika länge som de levt snart.. Internationell rutin, medaljer till höger och vänster, ja, de har allt helt enkelt.

4. Tommy och Niklas
Jag har hört att Niklas är en Gud på att bygga system så räknar med noll systemmissar här och sjukt läckra reläsekvenser på BBO. Däremot kan man inte vara bäst på allt så blir jobbigaste placeringen för ToN.

5. Krister och Jonas
Guldmedaljen hänger hemma och glittrar. Dags att visa att det är dags för en till snart?

6. Olle och Janne
Övriga par är vana vid att möta långsamt motstånd så blir svårt att steka bort motståndarna nu. Däremot kommer de tia om helgens TL är hård med tidsavdragen.

7. Fredin och Nilsland
Det här är intressant. Men som Per L brukar säga "Bridge handlar om samarbete och samspelthet", hur mycket samspelthet finns här? Kom tillbaka nästa år så hamnar ni högre upp

8. Daniel och Micke
Undrar lite hur PG tänkte när han tippade DoM som 4-9 och skrev "ledande ungdomsparet" samtidigt som han tippade Simonerna 3-10? Det borde ju sätta DoM som andra juniorpar? Hur som helst blir det inga placeringar till helgen eftersom Daniel fortfarande har baguetter i huvudet och Micke tänker på annat

9. Daniel och Rolf
De kan spela bridge men räcker inte här.

10. Johan och Ola
Hur många slammar blir det under helgen på 5-2?

11. Björn och Göran
12. Leif och Gunnar
13. Mikael och Bo
14. Robert och Nils


Ska bli kul att följa helgens spel på BBO!


Världsklass Erika!

Kan du nåt om hästar?
Tillbaka till toppen
Svante Ryman [8639]
Sun 26 April 2015, 17:59
Registrerad medlem #8639
inlägg: 242
Håller med Magnus förutom Ola och Johan dåligt rent ut sagt att tippa dom så lågt ner annars var det väl lite rätt :) faan så bra tippat är vad jag menar.

Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sun 26 April 2015, 19:33
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Jag hoppas vi inte ses som "trådknyckare" för jag vill gärna skriva detta.

Jag har i många år gillat Max idé om en "extra" entydig sangöppning. Dubbeltydig klöver är mycket bra men kan man "få till" en entydighet utan allvarliga andra nackdelar så är det super. 1kl skulle kanske också funka men nu har jag några gånger provat som Max, 1ru 12-14 och 1NT 15-17 (eller tvärtom går också bra).

Däremot kan jag inte, som Max, slaminvitera i klöver på tvåläget och det kan jag gott mista. Däremot kan jag spela två i lå efter en sangöppning, vilket jag tycker är mer användbart.
1ru-1sp (överföring) - 1NT - 2lå äkta och svagt (frekvens vännen, ... frekvens! Dessutom behövs inte så mycket utrymme om vi ändå ska 4-5 våningar upp).

Tjafset om 4441 och liknade ser jag bara som .... tja, tjafs. Lite fantasi skadar inte och jag tror inte ens Tjolpe alltid har vad han beskriver heller. Det finns värre svårigheter att överbrygga när 1ru inte visar ruter, men jag får inte bli långrandig utan säger att jag tror det kan fixas och att "totalen" mellan negativa och positiva faktorer blir på plussidan.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80