Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ge aldrig upp.

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Fri 10 April 2015, 01:32
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Gärna fler kommentarer om given men kanske är det mesta uttömt om spelföringen?

Därför undrar jag om någon vet ungefär hur ofta man får en hand med 28 hp? Någon kanske vet eller har du lust att gissa. Jag tänker komma med mitt förslag.

Jag brukar kalla "2kl enda krav" för egna sidans spärrbud. Lite överdrivet kanske, men ofta är det ett otympligt öppningsbud eller snarare brukar fortsättningen bli svår. Om vi förutsätter att man ska ha 22 hp för öppningen (vilket kanske inte är riktigt), hur ofta händer det?
Tillbaka till toppen
PG Eliasson [2827]
Fri 10 April 2015, 07:47
Registrerad medlem #2827
inlägg: 344
Det finns ett antal spelsätt som leder till hemgång. Alla kräver dock att man tar utspelet på bordet. Öst får inte ha bättre trumf än han har och klövermasken måste slås och inte ruter. Om Öst inte försvagar sin trumf måste man slå direktmask (tror jag).
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Fri 10 April 2015, 13:36
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Ja, det finns ett antal spelsätt som ger hemgång. Jag beskrev den jag tycker var läckrast - där man ev. kan saka både ess och kung i spader!

Så en litet, kanske onödigt påpekande. Öst kan få ha lite starkare trumf, kn9865. Det kräver att Syd har sjuan.
Nord D1032
Syd EK74
Kanske löjligt petigt påpekande, men det är en fantastisk giv på det sättet att så stark femkorts hjärter + singel spader kan finnas och ändå går det att hitta ett spel som ger tolv stick.

Om Öst har singel spader och beskrivna "starka" trumf krävs också att han har kung tredje i klöver. Får man inte ta tre äkta klöver kan man aldrig spela hem den (och direktmask i klöver tror jag också man måste göra, dvs i andra stick).
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sun 12 April 2015, 16:07
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Lars-Göran Larsson[6849 skrev ...
]
Därför undrar jag om någon vet ungefär hur ofta man får en hand med 28 hp?

Jag brukar kalla "2kl enda krav" för egna sidans spärrbud. Lite överdrivet kanske, men ofta är det ett otympligt öppningsbud eller snarare brukar fortsättningen bli svår. Om vi förutsätter att man ska ha 22 hp för öppningen (vilket kanske inte är riktigt), hur ofta händer det?

Inte speciellt intressant kanske men svaren jag kan få fram med Scania Bridge Dealer (4 000 000 händer testade) säger att 28 hp får man 0,0017%.
Och 22+ hp händer 0,2%. Att använda ett öppningsbud endast två givar på 1000 verkar som lite slöseri och egentlgen inte så slugt upplägg. Det låter som reklam för stark 1kl och får väl så vara. Det betyder inte mitt favoritsystem skulle innehålla stark 1kl, men fakta är fakta och bör ju inte döljas.

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80