Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Ge aldrig upp.

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Tue 07 April 2015, 18:38
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Det är alltid roligare att berätta om givar som spelats i verkligheten jämfört med de man hittar i böcker. Det är mycket ovanligt att en hand innehåller 28 hp men det är min gode vän Göran Andersson som berättat att han spelat den, så den är från verkligheten.

Den gode Göran var besviken. Han hade nämligen spelat bort ett stick och gått straff. En sak visar den här given tydligt: ge aldrig upp! Det var vad han hade gjort efter andra stick - för den verkar i förstone omöjlig att klara.
Partävling


6
Väst giv
ingen i zon
Träkarl
Dx
D10xx
xx
kn109xx






Spelförare
EKx
EKxx
EKkn
EDx

VästNordÖstSyd
TräkarlSpelförare
 


Fakta är att det finns flera olika sätt som leder till framgång i kontraktet 6hj men visst kan man förstå en viss uppgivenhet när följande inträffade. Efter spaderutspelet, som togs på handen för att bevara ingång till träkarlen, lades hjärter ess ner. Väst sakade! Vi vet alltså att Öst har kn9876 i trumf. Kontraktet 6NT hade varit lätt att spela hem, jämn hemgång eller övertrick.

Nu vill jag höra förslag på spelsätt som leder till jämn hemgång i 6hj och, beroende på motsits, finns flera varianter. Men det duger gott om någon kan komma med ett förslag.
Tillbaka till toppen
Tommy Svensson [7520]
Tue 07 April 2015, 22:46
Registrerad medlem #7520
inlägg: 107
lättast ä ju o spela på 3 spader 5 hj 2 ruter 3klöver med kungen hos öst
då va det lätt hemma
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Wed 08 April 2015, 00:28
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Tommy Svensson[7520 skrev ...
]
lättast ä ju o spela på 3 spader 5 hj 2 ruter 3klöver med kungen hos öst
då va det lätt hemma

Jag håller med. Tommy är en bra spelförare (bl a för att han försöker räkna eller bestämma motspelarnas fördelning). Med den fördelningen hos Öst kan det gå hem. För de mindre rutinerade spelarna kanske du har lust att beskriva spelsättet och hur det blir tolv stick?

Men vi vill gärna också ha fler förslag än Tommys.
Kan man klara det om Öst har två spader eller om han bara har Kx i klöver är ju intressanta spörsmål, tycker jag. Liksom hur man kanske skulle klara sig med tre ruter hos Öst. Går det?
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Wed 08 April 2015, 00:35
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Här skulle jag vilja flika in en viktig finess som Öst bör utnyttja sig av om han råkar ha Kxx (kung tredje) i klöver.

Vid det tillfälle som Syd spelar klöver knekt från bordet ska han lägga lågt som vanligt, men andra gången klöver spelas ska han gå upp med kungen(!) - för att försvåra korträkningen för spelföraren.

Bekänner han lågt två gånger vet spelföraren klöversitsen men om han spelar kungen andra gången får han gissa om utgångsläget var Kx eller Kxx. Det är såna små, små finesser som gör vinnare till just vinnare.
Tillbaka till toppen
Lennart Johansson [13145]
Wed 08 April 2015, 06:57
Registrerad medlem #13145
inlägg: 295
Hemgång fungerar också om öst har xxx,kn9876,Dxx.Kx.
Efter sp E och hj E spelar man sp till dam och maskar i ruter, därefter Ess och kung i ruter med klöversak.Spader kung med klöversak. Hjärter till dam och klövermask samt klöver ess och mera klöver varvid öst måste stjäla och är inpetad för 12stick.
Tillbaka till toppen
PG Eliasson [2827]
Wed 08 April 2015, 13:09
Registrerad medlem #2827
inlägg: 344
Den faktiska trumfsitsen var



Väst giv
ingen i zon
D4
D1073
74
kn10965
kn109xxxx

10xxx
43
3
kn9852
Dxxx
K87
EK8
EK64
EKkn
ED2

VästNordÖstSyd
 



Inte helt lätt att spela hem 6H ens med öppna kort och tycker inte att Göan skall gräma sig alltför mycket. Ganska säker på att han var bet redan när han tog utspelet på handen.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Wed 08 April 2015, 15:00
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Medhåll PG. När den verkliga sistsen var singelspader hos Öst är det ännu svårare (omöjligt?). Nu har jag inte analyserat den verkliga sitsen (vilket jag ska göra senare), men om någon kan spela hem den, då vill vi gärna hör den analysen. Vi tar det som uppgift 2. Fråga: det spelar väl ingen roll att jag beskrev motsitsen i trumf som kn9876 jämfört med verkliga kn9852?

Men teoretiskt är det nog rätt att ta första stick på hand, väl? Om man inte vet om 7-1 -sits har vi väl större chanser så som Lennart och Tommy beskrivit spelplanerna?

Göran grämde sig över två saker. Första att han slarvade och inte analyserade utspelskortet(vilket väl borde varit knekten men jag beskriver bara hans egna ord), för att försöka komma underfund med spaderlängden. Sedan grämde han sig i princip för att han "gav upp" för tidigt, så att säga. Vi ser ju att flera sitsar kan ge hemgång och då ska man inte ge upp. Lärorikt.

Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Wed 08 April 2015, 15:16
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Vi måste ju också ge Lennart rätt. Den beskrivna sitsen och spelföringen leder till målet*. Det var ytterligare en lösning utöver Tommys som teoretiskt funkar.
* Den sitsen med mask i både ruter och klöver går dock att förbättra oddsen på, så planen är rätt men inte optimal.

Det finns ännu fler sätt att spela hem brickan om man får dela ut motståndarkorten själv, förutom hjärterna.

Finns det ytterligare briljanta spelplanerare som kan visa oss det?
Tillbaka till toppen
Lennart Johansson [13145]
Wed 08 April 2015, 22:12
Registrerad medlem #13145
inlägg: 295
Med tvåkort spader hos öst och en hand som ex. xx, Kn9876, xxx, Kxx. Då kan man spela efter sp E och hj E, spader till dam och klöver knekt med mask, ytterligare klöver till mask o klöver E. Nu tar man EK i ruter och ruter till stöld och sedan klöver från bordet och öst måste stjäla samtidigt som jag sakar spader kung. Då är öst åter inpetad och bordet har kvar D 10 i trumf och stor klöver och sf har kvar Kxx i trumf. 12 stick.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Thu 09 April 2015, 13:43
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Lennarts andra svar också korrekt!

Nu ska jag visa hur man spelar hem 6hj med aktuell sits. Singelspader plus den exakta trumfsitsen gör att man inte ens behöver peta in Öst för vända mot trumfens D10. Detta är läckert:

sp kn - D - 3 - 8
kl kn - 7 - 2 - 3
kl 10 - K - E - 4
hj 4 - sp - D - 2
hj 10 - kn - K - sp
kl D - sp - x - 8
ru E - x - x - x
ru K - x - x - x
ru kn - x - hj 3 - x
kl 9 - hj 9 - saka spader ess! - x
Nu är Öst inne.


6 hemgång
Väst giv
ingen i zon
4
7

6
109

10

85
D
K
E6


VästNordÖstSyd
 


1. Vänder han med ruter sakas spader kung och stjäl på bordet.
2. Vänder med hj 5 släpp till bordets sjua - spela stor kl med press.
3. Vänder med hj 8 - uttrumfning och handen är stor.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80