Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Problem redan på låg nivå

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Bo Lindbergh [7416]
Tue 03 February 2015, 22:27
Registrerad medlem #7416
inlägg: 228
Thomas det skal naturligtvis vara bra minst 6-korts spader med minst 1 resp minst 2 topphonnörer vid sidan. Har jag sämre spader behövs säkert lite bättre spaderstöd. Naturligtvis är inte E K D x x x i spader diskvalificerat, även om det verkade så i svaret. Så ganska många händer får plats.
Vad man missar är att inte kunna bjuda 2 spader på en lång spader och högst 5 hp/dvs tvingas passa på svag hand och många spader och minska chanserna att hålla motståndarna utanför. Hur vanliga är de? Det finns motståndare också. När håller de tyst? Det brukar ofta bli en andra chans.

Att ta bort en budrond måste innebära något. Men det gäller ju båda dessa ovannämnda spaderhänder. Något bra. / Något begränsande. Troligen är utgångsinvit med 6-korts sp det mest frekventa ..... + för spärreffekten.
Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Wed 04 February 2015, 07:44
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421
Hopp till 2sp utgångskrav


Väst giv
ingen i zon






EKDkn109x
Dkn
Dkn
Dkn10




VästNordÖstSyd
 


I stort har du rätt Bosse fast inte kravet på sidotopphonnörer för det finns händer man bjuder UK utan topphonnörer vid sidan för du menar väl inte att du inte skulle bjuda 2sp på ovanstående hand? DJ i sidofärgerna är ju förlorare men för det goda med sig att öppningshanden bara består av ess och kungar.

Man kan tom plocka bort röda knektar och ändå hoppa till 2sp. Det finns fler händer utan sidotopphonnör man kan kräva till utgång med.

Diagrammet visar 14 kort så ta bort antingen spaderhacka eller klövertio så är det två olika händer
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Wed 04 February 2015, 08:58
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Det stora problemet när man väljer att inte spela 1Hj - 2Sp som UK är ju inte när budgivningen inleds 1Hj - 1Sp - 2Lå, då har man alltid mer eller mindre bekväma fjärde färg att ta till och sen bjuda om sin färg. Men hur löser ni kravproblemet när budgivningen går 1Hj - 1Sp - 2Hj? Det är något man behöver ägna några minuter åt.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Wed 04 February 2015, 11:08
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Så rätt, så rätt. Då finns det absolut bara en lösning. Den Tom nämnde, att hopp till 3sp är krav.
Detta får mig att dra paralleller till de som inte spelar 2-över-1 som utgångskrav. 1sp - 2ru -2sp - ? Vad gör du med handtypen x/EDx/EKknxxx/xxx? Nu duger inte ens ett nytt hopp i min färg, vilket tar oss över 3NT.
Det är knivigt att lösa budproblemen om partnern inte återbjuder ny färg (så att "fjärde-färg" blir möjlig), dvs han återbjuder sin första färg eller sang.
(Om 3ru inte är krav är 3hj troligen bästa budet. Det verkar som vi kommer fram till att de som vill bjuda naturligt, färger de har, ska använda starka "jump shift", plumpt översatt till "hoppande borttag" av någon stolle).
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Wed 04 February 2015, 12:04
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Lars-Göran Larsson[6849 skrev ...
]
Så rätt, så rätt. Då finns det absolut bara en lösning. Den Tom nämnde, att hopp till 3sp är krav.



Nja...att det absolut bara finns en enda lösning är väl att ta i...själv spelar jag 2Sp som artificiellt UK efter 1H - 1Sp - 2Hj. Det får fördelen att bjuder jag 3 lå över 2Hj visar det 5-5. På 2Sp kan ÖH visa 4-korts sidofärg eller om han har 3-stöd i spader eller inte (2NT=Kl, 3Kl=Ru, 3Ru=ej 3Sp, 3Hj=3Sp). Jag kan nu sätta antingen hjärtern som trumf med 3hj (eller kontrollbud om partnern bjuder 3Hj, alternativt sätta spader som trumf med 3Sp.

Nackdelen? Ja jag kan inte bjuda om min svaga 6-korts spader, men varför skulle min 6-korts färg spela bättre än partnerns? (förutsatt att 2Hj visar 6-korts, vilket den alltid gör för mig).

Tillbaka till toppen
Rasmus Gråberg [50617]
Wed 04 February 2015, 16:38
Registrerad medlem #50617
inlägg: 186
Vid bordet bjöd jag 3Kl (fjärde färg) och fick 3NT av partnern. Nu tyckte jag 4Sp var lite blekt, så jag bjöd 4Ru som var krav med ruterstöd. Då fick jag 6Ru av partnern. Jag bjöd 6Sp, och partnern korrigerade till 6NT.

Partnern hade ungefär -, AQxxx, AQxxx, Kxx.

Spadern satt 3-3, partnern tog 13 stick. Hur skulle ni bjuda med de händerna? Hur hittar man rätt färg, nivå, och kan man samtidigt täcka in att skydda klöverkung i utspelet?
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80