Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Udda TL läge

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Stefan Lilja [20858]
Mon 22 December 2014, 10:18
Registrerad medlem #20858
inlägg: 313
Ropades till bordet en tävling förra veckan.

- Är det något poblem?
- Vi har ingen träkarl!

På bordet låg 6 stick spelade, men alla hade spelat på för egen maskin( typ 4 mans whist), men träkarlen hade själv spelat korten som om alla spelat försvar.

Försökte hitta i lagboken men hittar inget här.

Vad gör man?

God Jul!
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 22 December 2014, 10:49
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Lägg ner träkarlen och spela vidare (korrigera senaste sticket)...Skulle det visa sig att de som egentligen skulle spela försvar skulle ha spelat annorlunda (som lett till ett bättre resultat för deras sida) om de hade sett träkarlen får du korrigera scoren därefter.

Tillämpliga lagrum 41D, 45D, 23, 12C.
Tillbaka till toppen
Åsa Andersson [7928]
Mon 22 December 2014, 13:32
Registrerad medlem #7928
inlägg: 100
Jag hade också ett annorlunda läge häromkvällen. Jag var i en hopplös 4 spader som nord. Där öst hade spärrat med tre ruter. Efter att öst spelat några ruter, tills bara han hade sådana kvar så försökte jag trumfa ut men det gick inte så bra när färgen sitter snett. I slutläget kommer väst in och kan ta beten med en klövervända.

Då händer det magiska. Väst plockar fram en ruter och spelar den mot dubbelrenons. Tack, det var hemgången. Jag hade inte hjärta att ropa på TL för att Väst gjort revoke och därmed få ytterligare ett stick.

God Jul från V-ås-åsa
Tillbaka till toppen
Max Ödlund [9267]
Mon 22 December 2014, 22:04
Registrerad medlem #9267
inlägg: 82
Fick den här från Tommy Sandsmark för många år sen.
Syd är spelförare. Öst(!) spelar ut spaderkung. Domaren tillkallas, och meddelar att Syd har ett antal saker att välja på. Syd väljer att förbjuda spader ut. Efter allt detta spelar Väst ut spadertre. Döm!

Tommy påstår att det ska betraktas som etablerad revoke – i stick noll! Själv har jag ingen aning.
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Tue 23 December 2014, 00:09
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Detta hände för länge sedan i den anrika S-träffen, tvådagarstävling i Sandviken.

Första ronden tidig söndagmorgon (efter dåtidens sedvanligt lååånga lördagkväll med bankett och dans etc, kanske mer etc än lämpligt)
Väst öppnade med 1ru, Nord bjöd 2ru som visade 55 i klöver och någon högfärg (jag sa ju att det var länge sen).
Öst hade hyggliga kort och ville kräva på något sätt - fiendens färg var ju klöver, så han tog till överbudet 2kl.
Syd (som jag får erkänna var jag själv) ville kolla vilken högfärg min partner hade hade också ett bekvämt överbud i fiendefärg att kräva med; 2ru.
Nu var det Västs tur. Han funderade en stund, rynkade pannan, skakade förvirrat på huvudet och frågade till slut: Nämen vad är det här??!
Vi andra tittade undrande på honom tills han upprepade budgivningen (budlådor hade inte kommit ännu). TL tillkallades, ruskade på huvudet och sa sen: Fortsätt.
Det verkade vara en praktisk lösning där och då, men hade månne Henrik godkänt det?
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Tue 23 December 2014, 07:08
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Max Ödlund[9267 skrev ...
]
Fick den här från Tommy Sandsmark för många år sen.
Syd är spelförare. Öst(!) spelar ut spaderkung. Domaren tillkallas, och meddelar att Syd har ett antal saker att välja på. Syd väljer att förbjuda spader ut. Efter allt detta spelar Väst ut spadertre. Döm!

Tommy påstår att det ska betraktas som etablerad revoke – i stick noll! Själv har jag ingen aning.


Nej, det är ingen revoke. Om det hade varit det omvända att spelföraren krävde spader ut och man spelade ut något annat, då hade det varit en revoke, etablerad blir den inte förrän man spelar på i nästa stick precis som vanligt.

I exemplet ovan är spader 3 ett stort straffkort, men utspelsbestraffningen i spader kvarstår så man måste fortfarande spela något annat. Lag 23 kan kicka in så småningom också.

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Tue 23 December 2014, 07:11
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
Detta hände för länge sedan i den anrika S-träffen, tvådagarstävling i Sandviken.

Första ronden tidig söndagmorgon (efter dåtidens sedvanligt lååånga lördagkväll med bankett och dans etc, kanske mer etc än lämpligt)
Väst öppnade med 1ru, Nord bjöd 2ru som visade 55 i klöver och någon högfärg (jag sa ju att det var länge sen).
Öst hade hyggliga kort och ville kräva på något sätt - fiendens färg var ju klöver, så han tog till överbudet 2kl.
Syd (som jag får erkänna var jag själv) ville kolla vilken högfärg min partner hade hade också ett bekvämt överbud i fiendefärg att kräva med; 2ru.
Nu var det Västs tur. Han funderade en stund, rynkade pannan, skakade förvirrat på huvudet och frågade till slut: Nämen vad är det här??!
Vi andra tittade undrande på honom tills han upprepade budgivningen (budlådor hade inte kommit ännu). TL tillkallades, ruskade på huvudet och sa sen: Fortsätt.
Det verkade vara en praktisk lösning där och då, men hade månne Henrik godkänt det?


Hade väl inte haft något val..du har ju valt att godkänna det otillräckliga 2Kl med ditt fullt lagliga 2Ru...så ja, fortsätt.

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Tue 23 December 2014, 11:31
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Från förra sommarens öppna EM..
<div class='spacer'></div>

Tillbaka till toppen
Björn Westling [1666]
Tue 23 December 2014, 11:49
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Nej, det är ingen revoke. Om det hade varit det omvända att spelföraren krävde spader ut och man spelade ut något annat, då hade det varit en revoke, etablerad blir den inte förrän man spelar på i nästa stick precis som vanligt.



Utspelaren kan förstås vara renons i spader och känna till att han då har rätt att spela vad han vill.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 23 December 2014, 13:08
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Henrik Johansson[15131 skrev ...

Från förra sommarens öppna EM..
<div class='spacer'></div>

En sådan här bild måste vara som porr för en tävlingsledare och det är kanske bara jag men jag kan se framför mig hur det finns ett hemligt internetnätverk av internationella tävlingsledare som sitter och skickar sådana här snuskbilder till varandra. Kanske finns det tom en och annan video.

När de sedan träffas på mästerskapen så går de runt i sina västar (Gud vet vad som finns i alla de där fickorna) och nickar lite diskret i samförstånd till varandra över borden och kanske har de även ett hemligt handslag.

Jag kommer aldrig att kunna se på en tävlingsledare på samma sätt igen.

Fast som sagt, det är kanske bara jag som tänker så ...
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80