Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Tänka ok?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Thomas Ålander [28168]
Thu 23 October 2014, 20:14
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Hej!
Har jag förstått det rätt?
Syd spelar en knekt från bordet. Om öst nu har D. så får hen inte "fusktänka" utan måste lägga damen "i tempo", om öst har Dx så är tankeverksamhet tillåten, och om öst har xxx så är tankeverksamhet inte tillåten. Öst avslöjar sin dam genom att fundera om hen skall täcka knekten. Ett "fusktänk" med D. eller xxx är oetiskt och fusk.
Stämmer detta?
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Thu 23 October 2014, 21:09
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Oetiskt blir det om en spelare begrundar läget med ett antal hackor i färgen i avsikt att luras. Har hen ess eller kung eller dam krävs inte att man automatiskt spelar det kortet.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Börje Rudenstål [2336]
Fri 24 October 2014, 05:55
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Förstår inte riktigt vad du menar med att "fusktänka". Du får aldrig tänka för att fuska, fusk är förbjudet i bridge, tror f.ö det är det i alla spel. Utom bluffstopp.
Därmed blir det enkelt att begripa att OM du har nåt att tänka på, får du tänka. Men om du inte har det, typ om du har singelton i färgen, så lägger du kortet i tempo. Inte svårt alls egentlilgen.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Johan Pettersson [3411]
Fri 24 October 2014, 05:55
Registrerad medlem #3411
inlägg: 261
Jag kan ha fel men om Öst har D singel, Dx, eller xxx så lägger man samtliga kort i normalt tempo.

MVH
Tok-Johan
(2NT=9-12HP)
Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Fri 24 October 2014, 06:20
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Tackar för svaret/n!
Det som hänt mig vid bordet är att just Dx (och Dxx) givit problem för innehavaren. Man tvekar om att lägga damen på knekten i den troliga masken. Genom att tveka/tänka kan spelföraren ana att damen sitter där. Genom att med xxx "tänka/fusktänka" ges spelföraren intrycket av var damen sitter och placerar ev damen på fel hand. Men det får man således inte. OK!


Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Fri 24 October 2014, 06:31
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Lag 73D:
Variationer i tempo eller beteende
1. Det är önskvärt, men inte alltid tvunget, att spelarna behåller ett jämnt tempo och oförändrat beteende. Spelarna bör dock vara särskilt försiktiga i situationer då variationer kan ge den egna sidan fördelar. Annars är det inget brott att oavsiktligt bjuda eller spela med olika hastighet eller med varierat beteende. Slutsatser av sådana variationer får endast dras av motståndarna, som då gör det på egen risk.
2. En spelare får inte försöka vilseleda en motståndare genom en anmärkning eller åtbörd, genom den hastighet eller tvekan med vilken ett bud avges eller ett kort spelas (som att tveka med en singelton), liksom genom det sätt på vilket han bjuder eller spelar, eller med någon avsiktlig avvikelse från korrekt uppträdande.

Tillbaka till toppen
Philip Berggren [39845]
Fri 24 October 2014, 06:34
Registrerad medlem #39845
inlägg: 114
Thomas Ålander[28168 skrev ...
]
Tackar för svaret/n!
Det som hänt mig vid bordet är att just Dx (och Dxx) givit problem för innehavaren. Man tvekar om att lägga damen på knekten i den troliga masken. Genom att tveka/tänka kan spelföraren ana att damen sitter där. Genom att med xxx "tänka/fusktänka" ges spelföraren intrycket av var damen sitter och placerar ev damen på fel hand. Men det får man således inte. OK!


Det är riktigt att man inte får tänka med avsikt att vilseleda motståndarna. Men har man något att tänka på får man tänka. Dock är det inte fullt så enkelt att bara för att motståndet har tänkt så har motståndarsidan som kanske dragit en felaktig slutsats automatiskt rätt till kompensation. Det måste göras en bedömning från fall till fall. Det står tydligt i lagen att slutsatser av avvikelser i tempo dras på egen risk, eftersom det inte alltid är så att resultatet korrigeras.
Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Fri 24 October 2014, 08:08
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Jag(tror mig) ha förstått.
Följdfråga: I den citerade paragrafen/lagen 73 D:2 nämns vilka vilseledande beteenden som är förbjudna.
Vilka är de tillåtna?
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Fri 24 October 2014, 08:23
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Lag 73E:
Vilseledande
En spelare har full rätt att försöka vilseleda en motståndare genom ett bud eller spelsätt (så länge det inte grundar sig på en odeklarerad erfarenhet eller överenskommelse med partnern).
Tillbaka till toppen
Philip Berggren [39845]
Fri 24 October 2014, 08:36
Registrerad medlem #39845
inlägg: 114
Thomas Ålander[28168 skrev ...
]
Jag(tror mig) ha förstått.
Följdfråga: I den citerade paragrafen/lagen 73 D:2 nämns vilka vilseledande beteenden som är förbjudna.
Vilka är de tillåtna?


Om inte tävlingsarrangören säger annorlunda är det tillåtet att t.ex. bjuda så kallade psykbud vilket är ett helt klart vilseledande bud. Men det är dock inte tillåtet att sätta detta i system och sen påstå att man inte visste att partnern kunde psyka. Typexempel är ett par som spelar stark klöver och där paret ibland psyköppnar med 1kl i tredje hand. Vetskap om att denna typ av psykar förekommer måste då deklareras för motståndarna.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80