Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

En sten i skon.... eller tänk efter före

Författare Post
Gull-Inger Johansson [9877]
Wed 22 October 2014, 22:29
Registrerad medlem #9877
inlägg: 56
I min föregående tråd framkom att många/de flesta blir irriterade över - det de anser som - onödigt långa tankepauser. Även om typ frikyrkopastorer manar till tålamod, sprider sig lätt en tung duk av våt dimma över övriga spelare, som är något snabbare i tanken.
När man som rutinerad spelare följer budgivningen har man ju gjort 10% av arbetet i att lägga upp en spelplan resp ett försvar,
eller....? Nåväl vi behöver alla tänka vid ett eller flera tillfällen.
Nu kära uppfinnarjockar och ivrigt arbetande tekniker lämnar jag bollen till er. Schackspelare har ju en tidsmätare. När draget/ (budet) eller kortet är spelat, klickar man blixtsnabbt på en knapp och tiden går får motspelaren.
Resten får ni klura ut själva! Tack på förhand!

Tillbaka till toppen
Jan-Olof Hegethorn [12033]
Wed 22 October 2014, 23:39
Registrerad medlem #12033
inlägg: 147
"När man som rutinerad spelare följer budgivningen har man ju gjort 10% av arbetet i att lägga upp en spelplan resp ett försvar,
eller....? Nåväl vi behöver alla tänka vid ett eller flera tillfällen."

Varför inte säga 70-80% arbete nedlagt medans bordets övriga riddare tänker på allt som indikerar mina beslut. Långsamt spel från motståndare förstärker min bild av budgivning och spelföring och kan ge poänger vid kortanalys.(Inte alltför långsamma(metodiskt!) spelare dock).

/janne

Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Wed 22 October 2014, 23:40
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Rutinerade spelare tänker också vid bridgebordet men kanske på andra saker än jag funderar över.

Att tänka är en del av spelet, däremot är det inte tillåtet att tänka för att själv få en otillåten fördel (t.ex stressa motståndarna), om du misstänker att så är fallet finns det en § för det.

Anledningen till att det finns ett antal minuter för att spela brickorna är att alla brickor inte är lika lättspelade, du kan och bör tillkalla TL för att bevaka dina rättigheter om det går onödigt långsamt men tror inte på lösningen med en klocka liknande den i schack .

För att jämföra med schacken, där finns det en startposition och sedan spelar du utifrån det, i bridge är startpositionen olika varje gång.
Tillbaka till toppen
Philip Berggren [39845]
Thu 23 October 2014, 06:34
Registrerad medlem #39845
inlägg: 114
Lars Adie[51619 skrev ...
]
Anledningen till att det finns ett antal minuter för att spela brickorna är att alla brickor inte är lika lättspelade,


Vågar nog påstå att anledningen till att det finns fast antal minuter är att man vill kunna se till att tävlingen inte tar onödigt lång tid. Man har då utgått från hur lång tid en bricka tar att spela om vi ser till genomsnittet. Hur "svår" en bricka är att spela är i sig helt oväsentligt för det är inte brickan i sig som gör en bricka lättare eller svårare. Det som är lätt för en spelare är svårt för en annan. Vet inte hur många gånger jag som TL sett nyare spelare steka bort 4 minuter av speltiden med sina 8 takspel med 8 kort kvar. Så bara för att det är en i teorin "lättspelad" bricka så finns det inget som säger att den kommer att gå fort att spela.
Tillbaka till toppen
Max Ödlund [9267]
Thu 23 October 2014, 08:26
Registrerad medlem #9267
inlägg: 82
Öst är inne. Syd “vet” att han kommer att vända i ruter. Men inget händer! Öst tänker och tänker, för att till slut vända med … en ruter! NU börjar Syd tänka!
Eller så här.
1 spader till höger, 3 spader till vänster. Öppnaren funderar. Till slut passar han. NU börjar utspelshanden fundera!

Om folk inte vore så förbaskat lata skulle de använda fiendens tid till att tänka själva. Borde vara en självklarhet. Till och med schackspelande datorer använder sig av denna teknik.


Tillbaka till toppen
Jan-Olof Hegethorn [12033]
Thu 23 October 2014, 09:07
Registrerad medlem #12033
inlägg: 147
[quote]]
Öst är inne. Syd “vet” att han kommer att vända i ruter. Men inget händer! Öst tänker och tänker, för att till slut vända med … en ruter! NU börjar Syd tänka!
Eller så här.
1 spader till höger, 3 spader till vänster. Öppnaren funderar. Till slut passar han. NU börjar utspelshanden fundera!

Om folk inte vore så förbaskat lata skulle de använda fiendens tid till att tänka själva. Borde vara en självklarhet. Till och med schackspelande datorer använder sig av denna teknik

"TYVÄRR" tror jag att ett etikproblem spökar. Att snabbt svara på självklara bud/spel kan avslöja "min hand" medans långsamma spelare "utnyttjar" läget till att sprida dimma i "träsket".

/janne

Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Thu 23 October 2014, 14:35
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
[quote]]
[quote]]
Öst är inne. Syd “vet” att han kommer att vända i ruter. Men inget händer! Öst tänker och tänker, för att till slut vända med … en ruter! NU börjar Syd tänka!
Eller så här.
1 spader till höger, 3 spader till vänster. Öppnaren funderar. Till slut passar han. NU börjar utspelshanden fundera!

Om folk inte vore så förbaskat lata skulle de använda fiendens tid till att tänka själva. Borde vara en självklarhet. Till och med schackspelande datorer använder sig av denna teknik

"TYVÄRR" tror jag att ett etikproblem spökar. Att snabbt svara på självklara bud/spel kan avslöja "min hand" medans långsamma spelare "utnyttjar" läget till att sprida dimma i "träsket".

/janne

[/quote1414074653]

Både snabbt och långsamt spel är problem ur det etiska perspektivet; endast konstant "lagom" tempo är utan informationsläckage och potentiellt vilseledande inslag.
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80