Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Tema utspel

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Sylve Larsen [11960]
Wed 01 October 2014, 14:11
Registrerad medlem #11960
inlägg: 699
UBF:s kurs "MasterClass" skulle ta fram givarna. En som inte kom med. Vi fortsätter kursen med er hjälp. OBS! Nord var giv.
Fyrmanna


4
Väst giv
alla i zon









53
K843
ED102
D76

VästNordÖstSyd
 


1. Du skall spela ut mot Öst 4S... (+5-ko) Motivera gärna
2. Vilket tror ni är det vanligaste utspelet?
S3
H3
DE
DT
D2
C6
Tillbaka till toppen
Bo Lindbergh [7416]
Thu 02 October 2014, 22:28
Registrerad medlem #7416
inlägg: 228
Hej
Om man inte har någon hjälp av budgivningen tror jag att bättre spelare spelar ut Ru D, ev hj-hacka, medan mindre rutinerade spelar ut en trumf i alla fall om det gäller 4-manna.
Alltså D Ess
Tillbaka till toppen
Sylve Larsen [11960]
Sun 05 October 2014, 21:37
Registrerad medlem #11960
inlägg: 699
Så synd att ni inte ville hjälpa till med vår kurs.
Given fanns med i årets div 2-spel.
Bara 11 av 48 bord hittade det betande hjärterutspelet.
Utspelet var alltså inte självklart!


33 trumfutspel, 3 klöverutspel och ett ruterutspel med spelföring på väst

Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Mon 06 October 2014, 08:11
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421
Sylve Larsen[11960 skrev ...
]
Så synd att ni inte ville hjälpa till med vår kurs.


Det var säkert många som ville hjälpa till men när budgivningen inte finns med så saknas ju en vital beslutsgrund till utspelet. Det var orsaken till uteblivna svar, inte ovilja att hjälpa dig

Utan budgivning blir det bara en gissningslek.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Tue 07 October 2014, 17:47
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Jag har tvekat länge att ge detta giftiga svar och jag hoppas att ingen blir ledsen eller arg (hoppas jag inte gör fel nu när jag svarar).

I div II eller högre spelar ingen ut utan att ha analyserat budgivningen.

En bra utspelare tittar inte ens på sina egna kort före han har lyssnat och förstått budgivningen. Han väljer utspelsfärg i princip först. Därefter tittar han på sina kort och ser hur det stämmer med budgivningen. Efter det tittar han naturligtvis på sina kort, kollar äkta sekvenser och fördelning på sin egen hand. Det är en relativt lång process att välja utspelskort - och det beror bara till viss del på hur egna handen ser ut.

Jag hoppas "MasterClass" tar åt sig detta råd och inte ställer utspelsfrågor till sina elever utan att ge hela förutsättningen.

Jag är ingen mästerutspelare men jag tycker det är roligt att resonera (förhoppningsvis logiskt) för att komma fram till ett utspelskort. Jag tror alltså att Thomas förklaring till uteblivna svar eller förslag är riktig.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Tue 07 October 2014, 18:02
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Jag ska ge ett exempel (på hur starkt budgivningenkan påverka utspelet). Igår spelade jag med Kent Karlsson i en lagmatch. Motståndarna bjöd ostört 1sp - 1NT - 2hj - 2sp - pass.

Kent var naturligtvis förberedd även under budgivningen men inom en sekund efter avslutande pass spelade han ut sp 4 och sant är att jag kommenterade direkt (det får jag nog inte göra, ajabaja) att det förväntade jag mig att han skulle göra - och lika snabbt.

Detta är en av de enklaste principiella utspelen. Trumf ut efter svag preferens på låg nivå. Som jag sa hade Kent naturligtvis förberett sig även under budgivningen och sett att han hade ungefär D109x i hjärter, alltså bakom spelförarens bjudna hjärter. Jag är övertygad om att Kent knappt tittade på vilka spader (trumf) han hade. Han vet att färgen ska spelas ut - så det är bara att välja den lämpligaste spadern oavsett innehav.

Visst - nu har jag överdrivit lite igen (!) men det var för att försöka visa på att utan budgivning "spelar han inte ut alls". Det kan alltså finnas utspelsfrågor som lättast besvaras genom att höra budgivningen och inte ens se vilken hand eller kort spelaren har!
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Tue 07 October 2014, 18:06
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Sylve Larsen[11960 skrev ...
]
Så synd att ni inte ville hjälpa till med vår kurs.
Given fanns med i årets div 2-spel.
Bara 11 av 48 bord hittade det betande hjärterutspelet.
Utspelet var alltså inte självklart!


33 trumfutspel, 3 klöverutspel och ett ruterutspel med spelföring på väst


Sylve. Här säger du alltså att Väst är spelförare, så handen du visade är inte ens utspelshand! Skärpning?
Tillbaka till toppen
Sylve Larsen [11960]
Tue 07 October 2014, 21:30
Registrerad medlem #11960
inlägg: 699
Lars-Göran Larsson[6849 skrev ...
]
Jag hoppas "MasterClass" tar åt sig detta råd och inte ställer utspelsfrågor till sina elever utan att ge hela förutsättningen.

På vår välbesökta kurs nästan 17 bord.
Var budgivningen en liten del av kursen. Och utspelsfrågan gavs med hela förutsättningen. Liksom i det medföljande kompendiet. Där budgivning och förslaget motiverades.
Tillbaka till toppen
Sylve Larsen [11960]
Tue 07 October 2014, 21:37
Registrerad medlem #11960
inlägg: 699
Lars-Göran Larsson[6849 skrev ...
]
Sylve Larsen[11960 skrev ...
]
33 trumfutspel, 3 klöverutspel och ett ruterutspel med spelföring på väst


Sylve. Här säger du alltså att Väst är spelförare, så handen du visade är inte ens utspelshand! Skärpning?

Lars-Göran. Av 48 bord var det 1 ruterutspel (måhända förklaring till ruterutspel) men på just denna bricka var spelföraren väst.
Tillbaka till toppen
Sylve Larsen [11960]
Tue 07 October 2014, 22:09
Registrerad medlem #11960
inlägg: 699
Lars-Göran Larsson[6849 skrev ...
]
Jag är ingen mästerutspelare men jag tycker det är roligt att resonera (förhoppningsvis logiskt) för att komma fram till ett utspelskort. Jag tror alltså att Thomas förklaring till uteblivna svar eller förslag är riktig.

Forumet är liksom inte min grej, blir ofta clinchläge.
Men hellre det än total tystnad, kanske kommer det några budgivningskommentarer också.

Budgivningen vid vårt bord och säkert de flesta,
1S-2Nt (stenberg)-3C (min)-4S.
Det tog inte lång stund förrän Jim hade spelat ut Hj-hackan.
Själv hade jag nog fegt spelat ut en trumf.

Denna bricka var ju för svår för vår kurs eftersom många av er spelade brickan, kunde det varit av intresse.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80