Kommande tävlingar
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
26/06 Ölandsveckan: A-final
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024

Ska det få vara så här?

Ja

Nej

Du har inte tillåtelse att rösta i denna omröstning

röster: 60
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

[röstning] Vad är det som pågår? VA?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Anna Zack Efraimsson [4049]
Thu 04 September 2014, 11:39
Registrerad medlem #4049
inlägg: 211
Flera i Stockholmsdistriktet har ringt till mig och uttryckt sin förtvivlan över vad som händer här.

Nu väller det in yngre förmågor - så kallade juniorer - som har förstått att det finns lätta poäng att tjäna i Hufvudstaden.

Man undrar ju hur de där familjerna som styr bridgesverige tänker? Hur ska vi kunna ta emot alla Juniorer här? Kan vi inte hjälpa dem på plats i stället? Harplinge och Örebro måste ta sitt ansvar. De är för många!


Hon, den där Spader...
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Johan Sylvan [2325]
Thu 04 September 2014, 12:07
Registrerad medlem #2325
inlägg: 139
Finns förstås många lösningar på detta UPPENBARA problem. Skönt att någon äntligen tar tag i detta som hittills varit politiskt inkorrekt/omöjligt att dryfta. Vissa lär redan bo i baracker i förorterna(en bra nödlösning) medan andra nästlat in sig hos hederliga Stockholmare. Bör väl finnas en årlig kvot för hur många vi ska ta emot med tanke på den onaturligt höga fertiliteten på landsorten. Annars får man väl erbjuda Harplinge, Örebro m.fl öronmärkta kommunpengar för att erbjuda givande kommunbetalda arbeten som sophämtning, gatsopning, lokalvård mm åt alla dessa juniorer.
Tillbaka till toppen
Dan Bylund [8223]
Thu 04 September 2014, 13:10
Registrerad medlem #8223
inlägg: 294
Efter att ha sett övervakningsfilmer på vissa av dessa junisars förmåga att bädda samt tillförlitliga rapporter från kaptenshåll om efterlämnande av ett mindre väl vårdat kök, så ställer man sig ju frågan om hur kapabla de egentligen vore att ta dessa givande arbeten som Joppe föreslår. Men självförtroendet vid bridgebordet är det ju inget fel på, så en allmän deportering till 08-området låter bra i mina öron så att vi på landet får ha våra silverpoäng i fred. De’ ä’ bar’ å’ flytt Anna!
Tillbaka till toppen
Johan Sylvan [2325]
Thu 04 September 2014, 13:31
Registrerad medlem #2325
inlägg: 139
Observera att jag givetvis inte är juniorfientlig men man vill ju inte bli av med sina surt förvärvade framtida mästarpoäng till en massa utbölingar. Lär dessutom finnas beräkningar på ett stort hål i statsbudgeten pga att dessa juniorer ägnar sin tid åt att spela bridge i stället för att arbeta och betala skatt som alla(nästan..) vi andra hederliga medborgare. T.ex är ju Stockholms lokaltrafik starkt skattefinansierad, skulle inte förvåna mig om junisarna åker tunnelbana utan att betala ett öre i kommunalskatt! Dessutom lär det vara lägre junioravgift på S:t Erik, måste ju innebära att vi som inte är juniorer får betala mer.
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Thu 04 September 2014, 14:24
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Varför gnäller ni Stockholmare om allt? Här nere i söder har vi haft massor av juniorer som nu växt upp och i vissa till och med blivit en del av samhället. Klart att de unga nu vill försöka klottra i er tunnelbana och kanske tror att S:t Erik kan hjälpa deras bridgespel att nå helgonlika höjder men så länge de inte tigger (om stryk) kan ni väl försöka att erbjuda dem en budlåda eller två.
Tillbaka till toppen
Jan-Olof Hegethorn [12033]
Thu 04 September 2014, 16:00
Registrerad medlem #12033
inlägg: 147
Nja, vi 08:or(själv gottlänning från start) tar mycket väl hand om juniorerna. Jag/vi älskar att se de utvecklas.(Hulten frågade mig på Ölannd för många år sedan om jag ville spela med honom i Sthlm när han kom på besök .Det har inte blivit av, men min acceptans hoppas jag stärkte honom(behövdes nog inte alls).

/janne

Tillbaka till toppen
Anna Zack Efraimsson [4049]
Thu 04 September 2014, 17:03
Registrerad medlem #4049
inlägg: 211
Jan-Olof Hegethorn[12033 skrev ...
]
Nja, vi 08:or(själv gottlänning från start) tar mycket väl hand om juniorerna. Jag/vi älskar att se de utvecklas.(Hulten frågade mig på Ölannd för många år sedan om jag ville spela med honom i Sthlm när han kom på besök .Det har inte blivit av, men min acceptans hoppas jag stärkte honom(behövdes nog inte alls).

/janne




Extremt PK


Hon, den där Spader...
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Börje Rudenstål [2336]
Thu 04 September 2014, 17:37
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Gör som vi i lag Wahlberg gör vetja, Anna. Se till att junisarna lirar i ditt eget lag och kasta ut alla gamla gubbar över 20, då får du del av de mästarpoäng som de lirar in.
If you cant beat them....
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Lars Lundqvist [6692]
Thu 04 September 2014, 18:33
Registrerad medlem #6692
inlägg: 79
Jo, här nere på östkusten i ÖMBF har vi också fått vår beskärda del av juniorer som kommer och nallar på placeringar och mästarpoäng.
Men vi har upptäckt att om man mutar dem med Bullens korv i tillräckligt antal är de beredda att vara ganska beskedliga vid bridgebordet. PS. Sprid INTE detta vidare.
Tillbaka till toppen
Anna Zack Efraimsson [4049]
Thu 04 September 2014, 18:36
Registrerad medlem #4049
inlägg: 211
Lars Lundqvist[6692 skrev ...
]
. PS. Sprid INTE detta vidare.


Det är lugnt. Inte så många som hänger här nuförtiden. Annat var det förr. Innan juniorerna kom och förstörde allt.


Hon, den där Spader...
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80