Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Utspel i SM-lagfinalen.

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Jan Lagerman [7856]
Fri 04 July 2014, 08:16
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Hej!

Känsliga läsare ombedes sluta läsa nu. Tråden är inte speciellt intressant.

Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]

Gå igenom brickorna som visades på BBO från SM-Finalen.
Där såg jag 12 utspel i trumf. Och i samtliga fall spelades högsta ut och det deklarerades 10-12.
Jag lämnar dock ett litet utrymme för om jag räknat fel och det var 11 eller 13. Men det var många matcher jag inte såg också.
Dock skall tilläggas att jag tittade oftast på Fredins bord.

Vad jag då vill säga med detta är inte att det skulle vara sämre att spela ut lägsta oavsett hur många man har. Men att om det nu är såhär vanligt att folk spelar ut ärligt i trumf utanför Sth medans man snarare som regel än undantag alltid spelar lägsta i Sth så kan det vara bra om de utanför Sth känner till detsamma som partnern till utspelaren gör.
Och det tar ju inte jättestor plats heller.
Därför mitt propagerande för att det skall stå på deklarationen.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund


Micke!
Jag har ingen aning om hur jag finner BBO-givar.
Jag tog däremot tiden att kolla samtliga bord i lagfinalens två första matcher där man spelade ut trumf. Har för mig att det var få stockholmare med i finalen.
(Med reservation för ev missat utspel)

1:1
T54
954
K872
A54
QJ
Q6
2
7654
87
3

1:2
T42
532
T96
65

2:1
JT2
83
874
73
753
Q962
T8

2:2
Q
K98
953
J9

Som du ser så är det en hel drös med utspel som vad jag tror 'avviker' från vad man spelar ut i sidofärg. Dock vet jag inte helt säkert vilka utspel man har på kortet, då jag saknar tillgång till dessa. Kanske är tex nian från K98 det normala för det par som spelade ut det kortet.

PS
I Opatija spelade din egen lagkamrat ut hjärteråttan från 98 mot 4HjX.


Tillbaka till toppen
Niklas Willén [89530]
Fri 04 July 2014, 09:02
Registrerad medlem #89530
inlägg: 23
Jag fick lära mig en gang att man normalt spelar ut sin lägsta trumf, men kan inte det ha att göra med varför man väljer att spela ut trumf? Kan ju bli en hel del information i deklarationen i sa fall.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Fri 04 July 2014, 11:51
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Hej!

Känsliga läsare ombedes sluta läsa nu. Tråden är inte speciellt intressant.

Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]

Gå igenom brickorna som visades på BBO från SM-Finalen.
Där såg jag 12 utspel i trumf. Och i samtliga fall spelades högsta ut och det deklarerades 10-12.
Jag lämnar dock ett litet utrymme för om jag räknat fel och det var 11 eller 13. Men det var många matcher jag inte såg också.
Dock skall tilläggas att jag tittade oftast på Fredins bord.

Vad jag då vill säga med detta är inte att det skulle vara sämre att spela ut lägsta oavsett hur många man har. Men att om det nu är såhär vanligt att folk spelar ut ärligt i trumf utanför Sth medans man snarare som regel än undantag alltid spelar lägsta i Sth så kan det vara bra om de utanför Sth känner till detsamma som partnern till utspelaren gör.
Och det tar ju inte jättestor plats heller.
Därför mitt propagerande för att det skall stå på deklarationen.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund


Micke!
Jag har ingen aning om hur jag finner BBO-givar.
Jag tog däremot tiden att kolla samtliga bord i lagfinalens två första matcher där man spelade ut trumf. Har för mig att det var få stockholmare med i finalen.
(Med reservation för ev missat utspel)

1:1
T54 normalt
954 avv.
K872 normalt även med 10-12 i sang
A54 normalt
QJ normalt
Q6 normalt
2 normalt
7654 ev. avv. (det faktum att det var 6 från 7654 antyder 2/4)
87 avv.
3 normalt

1:2
T42 normalt
532 normalt
T96 normalt
65 normalt

2:1
JT2 normalt
83 avv
874 normalt
73 normalt
753 normalt
Q962 normalt ävem med 10-12 (se ovan)
T8 normalt

2:2
Q normalt
K98 avv. (men känns som 2/4 är deras ö.k. pga H-9-8)
953 avv
J9 normalt

Som du ser så är det en hel drös med utspel som vad jag tror 'avviker' från vad man spelar ut i sidofärg. Dock vet jag inte helt säkert vilka utspel man har på kortet, då jag saknar tillgång till dessa. Kanske är tex nian från K98 det normala för det par som spelade ut det kortet.

PS
I Opatija spelade din egen lagkamrat ut hjärteråttan från 98 mot 4HjX.




"En hel drös? Var hittade du den drösen? Din lista ser tämligen normal ut med ett fåtal avvikelser. I Sverige är 10-12 utspel det särklass vanligaste, även om en den spelar 2/4. Jag har i din text lagt till huruvida det var ett avvikande utspel eller ej jämfört med om det vore vilken färg som helst (i sangspel).

Din definition på "en hel drös" verkar inte stämma överens med svenska språket. "Någon enstaka" är närmre sanningen - och i fallen med xXx där man spelar mittenkortet kan man dessutom misstänka att 2/4 är det normala för det paret. Det är egentligen bara fallen "lägsta från 2" som kan anses avvikande.

Du har räknat upp 8 fall där utspelet var från tvåkortsfärg. 6 spelade högsta kortet, endast 2 spelade det lägsta. "En hel drös", jojo...

Vidare är det anmärkningsvärt att du fortfarande inte förstått att ditt tankesätt att inte deklarera dina utspel är direkt oetiskt.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Fri 04 July 2014, 12:13
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
En enkel fråga till Jan

Vi har två par, Par A och Par B.
Båda deklarerar 10-12 i utspel.

Par A spelar alltid ut sexan från 96.
Par B spelar alltid ut nian från 96.

Eftersom något av dessa par uppenbarligen har en hemlig överrenskommelse så innebär det att något av paren måste deklarera avvikelsen från sitt system? Är det par A eller B som ska deklarera detta tycker du? Eller kanske ingen? Uppenbarligen är det inte båda eftyersom vi ens har diskussionen.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Westerlund [9690]
Fri 04 July 2014, 12:37
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Janne.
Thomas hann före mig nu, och Ola också

Av alla de exempel du tar upp så är det endast 4 där det spelas ut lägsta som inte sammanfaller med 10-12 regeln.
Så om vi förutsätter att 10-12 spelas i samtliga fall så är det endast 4 av dina exempel som följer Stockholmsregeln.

Och då kommer frågan som Ola också ställer. Då både par A och par B har en överenskommelse så har ju motståndarna rätt till den informationen anser jag. Skall då alltid spelföraren fråga? eller skall det räcka med att man tittar på deklarationen?
Räcker det att man tittar på dekisen så kommer motståndarna att bli drabbade som möter ett av paren A och B.

Så frågan kvarstår. Vilket av paren vill du/man höra till, A eller B?

Sedan kan klargöras att Göran och Björn har andra utspel äv vad jag och Göran har är jag ganska säker på. Jag har ju spelat några år med Göran nu och jag kan lova att Göran aldrig har spelat ut 8 från 98 med mig.
Däremot har jag själv en eller två gånger på 27 år spelat ut lägsta från typ Qx eller kanske till och med Jx.
Men var noga med skillnaden här, de två gångerna har jag lurat min partner lika mycket eller snarare mer än jag lurat spelföraren.

Jag har dessutom fått skvallrat för mig att man nu för tiden i Stockholm när man i serien spelar ut en liten från två som standard säger vid bordet, fuskar du? och så syftar man på vad jag har skrivit här inne. Sedan skrattar alla vid bordet

Själv tycker jag bara detta är roligt faktiskt och jag ser inget ont alls i det. Men det värsta är att jag känner mig stolt över detta och blir uppriktigt oroad över att inte folk i Stockholm förstår det jag, Thomas och Ola försöker skriva här? Och Ola är ju endå Stockholmare och då följaktligen van att alla spelar ut lägsta i trumf. Men han ser problemet att det inte deklareras när stora delar av Sverige inte spelar så och inte har en aning om den överenskommelsen.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Fri 04 July 2014, 12:55
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
En enkel fråga till Jan

Vi har två par, Par A och Par B.
Båda deklarerar 10-12 i utspel.

Par A spelar alltid ut sexan från 96.
Par B spelar alltid ut nian från 96.

Eftersom något av dessa par uppenbarligen har en hemlig överrenskommelse så innebär det att något av paren måste deklarera avvikelsen från sitt system? Är det par A eller B som ska deklarera detta tycker du? Eller kanske ingen? Uppenbarligen är det inte båda eftyersom vi ens har diskussionen.


Om den är hemlig eller ej är vad detta handlar om.
Jag tycker inte det är hemligt att trumffärgen skiljer sig från de andra och därför anser jeg det inte som en avvikelse av utspelsmetod att ta 6 från 96 i trumf.


Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Fri 04 July 2014, 13:20
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
En enkel fråga till Jan

Vi har två par, Par A och Par B.
Båda deklarerar 10-12 i utspel.

Par A spelar alltid ut sexan från 96.
Par B spelar alltid ut nian från 96.

Eftersom något av dessa par uppenbarligen har en hemlig överrenskommelse så innebär det att något av paren måste deklarera avvikelsen från sitt system? Är det par A eller B som ska deklarera detta tycker du? Eller kanske ingen? Uppenbarligen är det inte båda eftyersom vi ens har diskussionen.


Om den är hemlig eller ej är vad detta handlar om.
Jag tycker inte det är hemligt att trumffärgen skiljer sig från de andra och därför anser jeg det inte som en avvikelse av utspelsmetod att ta 6 från 96 i trumf.




Faktum är att exakt ETT par i exemplet har en hemlig överenskommelse, och att du tycker det är okej. Det är vad det handlar om.

Du svarade för övrigt inte på frågan, med din politikerinspirerade nonsensreplik.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Fri 04 July 2014, 14:23
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
En enkel fråga till Jan

Vi har två par, Par A och Par B.
Båda deklarerar 10-12 i utspel.

Par A spelar alltid ut sexan från 96.
Par B spelar alltid ut nian från 96.

Eftersom något av dessa par uppenbarligen har en hemlig överrenskommelse så innebär det att något av paren måste deklarera avvikelsen från sitt system? Är det par A eller B som ska deklarera detta tycker du? Eller kanske ingen? Uppenbarligen är det inte båda eftyersom vi ens har diskussionen.


Om den är hemlig eller ej är vad detta handlar om.
Jag tycker inte det är hemligt att trumffärgen skiljer sig från de andra och därför anser jeg det inte som en avvikelse av utspelsmetod att ta 6 från 96 i trumf.



Jag skulle uppskatta om du svarade pa fragan, jag ar uppriktigt intresserad av svaret. For endera har du ratt, och da maste jag fylla i min deklaration pa annat satt for att inte bryta mot lagen. Eller sa har du fel...


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Jan Lagerman [7856]
Fri 04 July 2014, 15:50
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
En enkel fråga till Jan

Vi har två par, Par A och Par B.
Båda deklarerar 10-12 i utspel.

Par A spelar alltid ut sexan från 96.
Par B spelar alltid ut nian från 96.

Eftersom något av dessa par uppenbarligen har en hemlig överrenskommelse så innebär det att något av paren måste deklarera avvikelsen från sitt system? Är det par A eller B som ska deklarera detta tycker du? Eller kanske ingen? Uppenbarligen är det inte båda eftyersom vi ens har diskussionen.


Om den är hemlig eller ej är vad detta handlar om.
Jag tycker inte det är hemligt att trumffärgen skiljer sig från de andra och därför anser jeg det inte som en avvikelse av utspelsmetod att ta 6 från 96 i trumf.



Jag skulle uppskatta om du svarade pa fragan,


De som alltid spelar sexan från 96 deklarerar fel.
De borde deklarera 2/4 och det är ingen avvikelse utan den metod de nyttjar.

Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Fri 04 July 2014, 16:07
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Janne.
Betyder då det att om du har deklarerat 10-12 men alltid (eller systemenligt) spelar ut 6 från 96 så tycker även du att detta bör deklareras?
För i så fall så anser vi samma och allt är ett missförstånd.
Som jag har förstått saken så är det så vanligt (standard) i Sth att man alltid spelar ut lägsta i trumf oavsett om man har 2,3,4, eller 5 stycken. Och att även alla vid bordet (förutsatt att alla är från Sth) vet om detta. Och att ni därför aldrig behöver deklarera detta. Och det stämmer säkert förutsatt att det aldrig dyker upp ett par som bara är på genomresa och vill spela en kvällstävling-

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80