Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

En mycket ovanlig fråga.

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Sun 10 August 2014, 04:58
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Edition 10/8 kl 19.00 - hjärter knekt måste finnas med på din hand istället för EKDx. Ta det som ett tips också!

Du har xxx / EKDkn / xxx / xxx.
Motståndarna bjuder 1NT - 6NT.
Du spelar ut hjärter ess.
Bordet har två hackor i hjärter.
Första stick består av hj E - hj 2 - sp 7 - hj 3.
Vad gör du i stick 2?

En ovanlig fråga eller problem kräver ett ovanligt svar, så glöm nu inte att låta fantasin och din kreativitet att flöda!

Och "ja" - det här är det enda du får reda på. Vad har hänt? Men som lite hjälp frågar jag också "vad gör du inte"?
Tillbaka till toppen
Kjell Glans [15295]
Sun 10 August 2014, 07:21
Registrerad medlem #15295
inlägg: 72
Luktar revoke från min P! Vid bordet är jag inte 100% säker på reglerna, känner viss oro att vunna revokestick förloras och ytterligare stick går förlorade varpå jag vänder i spader!!!
Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Sun 10 August 2014, 08:05
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421
Jo, det är trolig revoke och därför frågar jag partnern om han har slut på hjärter innan jag i andra stick tar för hjärterkung och därefter hjärterdam. Man får numera fråga när partnern inte bekänner. Om partner plockar fram sin hjärter innan någon i försvaret spelar på i nästa stick blir inte revoken etablerad.

Spadervända lär släppa hem kontraktet eftersom du har 9 hp och motståndarna resten annars har han som bjöd 6NT varit kraftigt onykter.
Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Sun 10 August 2014, 09:22
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421
Kjell Glans[15295 skrev ...
]
Vid bordet är jag inte 100% säker på reglerna, känner viss oro att vunna revokestick förloras och ytterligare stick går förlorade varpå jag vänder i spader!!!

Osäkerheten vad reglerna säger delar du med väldigt många. Detta kan man råda bot på genom att vara med på våra utbildningsdagar i oktober. Vi kör utbildning och som avslutning finns möjlighet att avlägga prov för silvernivå s.k. TL2.

Förutom att deltagarna får kunskap kanske vi även lyckas fånga upp någon som tycker det vore roligt att vara tävlingsledare. Vi har brist på TL och hoppas på nyrekrytering
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sun 10 August 2014, 16:51
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Thomas Axenbratt[10248 skrev ...
]
Kjell Glans[15295 skrev ...
]
Vid bordet är jag inte 100% säker på reglerna, känner viss oro att vunna revokestick förloras och ytterligare stick går förlorade varpå jag vänder i spader!!!

Osäkerheten vad reglerna säger delar du med väldigt många. Detta kan man råda bot på genom att vara med på våra utbildningsdagar i oktober. Vi kör utbildning och som avslutning finns möjlighet att avlägga prov för silvernivå s.k. TL2.

Bra råd! Den osäkerheten delar vi alla, inklusive Thomas som har svarat fel på grund av okunskap om en annan del i lagboken.

Det är exakt därför jag ställt frågan. Den är inte bara klurig, den innefattar också lärdom om lagarnas tillämpning som ni kommer att få se. Ni är på rätt spår båda. Jag avvaktar dock en kort tid till före jag kommenterar, ifall någon annan har en exaktare lösning.

Edit: Jag slarvade en aning vid frågeställningen, inlägg nr 1 - se korrektion och ta det som hjälp till lösningen!
Tillbaka till toppen
Mikael Skön [92692]
Mon 11 August 2014, 17:03
Registrerad medlem #92692
inlägg: 6
Om man frågar om medspelaren har hjärter när han lägger ner spader 7 och det visar sig att spelföraren har hjärter blir spader 7 stort straffkort.
I samband med stort straffkort träder vissa utspelsbestraffningar in:
Spelföraren kan kräva straffkortets färg ut eller förbjuda straffkortets färg ut.

Om man däremot inte frågar avseende om hjärter finns hos partnern eller ej kommer en eventuell revoke att ge den felande sidan ett stick av de fyra som utspelshanden tar.
Tillbaka till toppen
Thomas Axenbratt [10248]
Mon 11 August 2014, 17:45
Registrerad medlem #10248
inlägg: 421
När jag nu läser i lagboken ser du ut att ha helt rätt Mikael. Det som förefaller självklart är inte allt rätt. Den som har kunskap har ett övertag.

Bra frågeställning och jag undrar hur många som visste detta utan att slå i lagboken. Lite pinsamt att jag inte kunde detta. Får anmäla mig till TL-kursen i oktober!


Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Tue 12 August 2014, 10:37
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Guldstjärna till Mikael!

Exakt vad jag var ute efter. Här gäller det att hålla "tungan rätt i mun" ... eller snarare "tand för tunga" denna gång.

Du får, men behöver inte, fråga om partnern kan bekänna färg. Du behöver formellt inte förutsätta att någon gjort fel före det är bevisat - då ska du tillkalla TL (viktigt!).

Alltså spelar du vidare, väl medveten om att du kanske etablerar partnerns revoke. När han bekänner färg i andra stick bortfaller spelförarens möjlighet att begära eller förbjuda spader i vända från mig (som tagit för hjärter kung). Även om min partner då får ta upp sin spader sjua till handen och bekänna med vilken spader som helst lär vi inte få fler stick (spelföraren kommer med all säkerhet begära spadervända och eftersom jag har kort i den färgen måste jag följa anvisningen).

Däremot kommer vårt par efter brickan att "bestraffas" med ett stick för att jag vann revokesticket + ytterligare ett stick (i det här fallet då vår sida totalt tog fler stick). Så fyra vunna minus två stick blir fortfarande en straff - phuu!
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Tue 12 August 2014, 10:49
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Ja du Lars-Göran, det var inte många rätt där inte ;=)

Du förlorar inte alls 2 stick, den felande vann inte revokesticket, den felandes parter vann revokesticket och då är det bara ett stick som förs över.

Handen är annars ett utmärkt exempel på varför man som Spelförare ibland tjänar på att fråga motståndarna om de har gjort revoke istället för att låta dem etablera revoken.

Bevisligen fler som behöver anmäla sig till TL-kursen ;=)
Tillbaka till toppen
Max Ödlund [9267]
Wed 13 August 2014, 04:52
Registrerad medlem #9267
inlägg: 82
Hm …
Om jag vet att ett lagbrott har begåtts, och låtsas som om jag inte vet detta – bryter jag inte då mot de etiska lagarna? Har jag rätt i detta resonemang är det där jättetjusiga, alltså att snabbt spela hjärterkung i stick 2, oetiskt.

Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80