Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Spader
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

[Flyttad] Mera minne...

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Lars-Magnus Gustafsson [1489]
Mon 17 October 2005, 14:32
Registrerad medlem #1489
inlägg: 485
nej


Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Mon 17 October 2005, 15:09
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Tar tillbaka. Inte bra, men snabbare.
Det vore intressant att få en beskrivning av vad det är som orsakat och orsakar svarstiderna, varför mer minne skulle lösa något (annat än kamoflera problemet) helst av någon som vet och som inte döljer beskeden bakom ett Stenmarkskt "Hä´ för svårt te förklare för den som int begrip".

Det skulle gå utmärkt med en länk till en "artikel", eller till ett separat dokument om det nu inte passar med ett inlägg.
Kanske en ärlig förklaring eller ett besked att vi vet inte rentav skulle mötas av sympati eller förståelse i stället för irritation och misstroende.
Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Mon 17 October 2005, 15:52

inlägg: 895
PO mfl intresserade,
följande svar fick jag av den som sköter servern imorse:

" Anledningen till just forumsidan har jag lokaliserat. Detta beror på att man läser in massor av underforum just i den första sidan för forumet. Detta är galet och jag har påtalat detta för programmeraren. En ändring kommer ske under veckan!"

"Observera också att vi inte fått in mer minne. Med anledning av felaktigheter i systemet som vi använder angavs fel typ av minnen. Detta kommer dock åtgärdas imorgon. Ack..."

"Ytterligare en del korrigeringar kommer ske under denna vecka från min sida."

"Dels så planeras ett byte av kärnan till Linux och då minnen väl kommit kommer ytterligare optimering av MySQL och Apache att ske."

"Om du upplever andra sidor långsamma så uppskattar jag feedbacken. "

"Att systemet har blivit långsamt har en koppling till tiden vid nergraderingen till Apache1.3 som jag tolkat saken? Gick systemet snabbt och bra innan detta? Jag har inte haft något konto för att logga in som medlem förrän de senaste dagarna vilket i sig gjort att jag först nu fått klart för mig hur medlemmarnas irritation varit."

"Under veckan kommer prestandatester ske för att få ordning på allt detta."

"Programmeraren och jag ska hålla kontakt löpande och vi har folk tillgängliga för att korrekturläsa kod på sajten."

---------------------------------------


Sen har frågor ställts om vem som håller till på servern. Här tror jag svaret är Svensk Bridge och de klubbar som ligger på förbundet. Ingen annan.

---------------------------------------

Det märkliga är att jag tycker sidan går riktigt snabbt när man surfar på förstasidan utan att ha loggat in, men kanske är det som Malvefors skriver...

Hoppas att de finner problemet och att detta kan lösas den vägen. Jag hoppas också att ni begriper mer av uppgraderingar, korrekturläsningar, nedgraderingar, apache och vad det nu skrivs än vad jag gör.

Mvh
Micke

Tillbaka till toppen
Stefan Haglund [71]
Mon 17 October 2005, 17:41
Registrerad medlem #71
inlägg: 12
Det tycks som att ni redan gjort något, för nu känns forumet snabbare än någonsin. Även om det kan bli bättre är det redan som natt och dag! Det tycks vara kloka synpunkter från serverkillen, speciellt den om att genomföra en kodgranskning. Finns det något tokigt där kanske det inte hjälper hur mycket minne ni lägger in, och omvänt: om bara flaskhalsen upptäcks behövs kanske inget minne. Fortsätt det goda arbetet!
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Mon 17 October 2005, 21:39
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602


Snyggt Micke!

Men lite kamoflagesnack tycks dom allt ha presenterat
Men låt oss se hur det går.

Under alla omständigheter kan väl ändå inte den hittills levererade produkten få godkänt, dvs fullbetalas.

Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Tue 18 October 2005, 05:03

inlägg: 895
Denna morgon kan jag glatt konstatera att det går undan värre. Fler som är av den åsikten? Min render times ligger mellan 0.4 och 0.8.
Tillbaka till toppen
Leif Malvefors [24241]
Tue 18 October 2005, 06:39
Registrerad medlem #24241
inlägg: 497
Micke Melander[7164 skrev ...
]PO mfl intresserade,

"Dels så planeras ett byte av kärnan till Linux "
Mvh
Micke


Tack Micke, men blir lite konfunderad då TL skrev för ett par dagar sedan.
"Vår server är kraftfull, vi har Linux" Eller vad har ni för närvarande.
Windows XP Server eller......och som PO skrev. "Gärna ett dokument om ändringar i SW/HW för jag tror att vi är många intresserade här.

Men helt andra svarstider nu! Tack för det!!


Tillbaka till toppen
Ola Boström [6777]
Tue 18 October 2005, 13:22
Registrerad medlem #6777
inlägg: 39
Leif Malvefors[24241 skrev ...
]
Micke Melander[7164 skrev ...
]PO mfl intresserade,

"Dels så planeras ett byte av kärnan till Linux "
Mvh
Micke


Tack Micke, men blir lite konfunderad då TL skrev för ett par dagar sedan.
"Vår server är kraftfull, vi har Linux" Eller vad har ni för närvarande.
Windows XP Server eller......och som PO skrev. "Gärna ett dokument om ändringar i SW/HW för jag tror att vi är många intresserade här.

Men helt andra svarstider nu! Tack för det!!



Som jag tolkar Mickes text så ska man byta version av Linux kärna (kernel) för att öka prestandan. Inte byte till Linux.

mvh/Ola
Tillbaka till toppen
Leif Malvefors [24241]
Tue 18 October 2005, 13:47
Registrerad medlem #24241
inlägg: 497
Om du läser så står där ordagrant: "Ett byte TILL Linux"
Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Tue 18 October 2005, 13:56

inlägg: 895
Leif,
i det här fallet tror jag Ola har rätt.

För mig är Apache indianer, Windows fönster och Linux låter som namnet på ett garnnystan. Skämt å sido, jag begriper inget av det som händer och sker när man lyfter på huven. Jag gör som jag gör med min bil, tankar och åker. Blir något fel får man gå till expertisen... kärnor för övrigt, det finns i frukter!

Och bara det hela fungerar struntar jag i vad det är. Hoppas att det är fler som tycker att det blivit bättre - och att det ska bli än bättre innan veckan är slut!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80