Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Klubbfunktionärsfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Öppen kontra sluten tävling

Författare Post
Kjell Lomarker [18571]
Fri 30 August 2013, 14:19
Registrerad medlem #18571
inlägg: 186
Hej,

Har man som klubb rätt att anordna en tävling för inbjudna spelare och spela om mästarpoäng? Med andra ord man har en sluten tävling där man bjuder in spelare efter någon sorts kriterium (klubbtilhörighet, ålder, längd på håret etc).

Finns det någon information här i Spader på vad som gäller om jag som klubb/distrikt vill anordna en sluten tävling?

//Kjell


Hellre bär den late ihjäl sig än går två gånger
Tillbaka till toppen
Rasmus Gråberg [50617]
Fri 30 August 2013, 15:17
Registrerad medlem #50617
inlägg: 186
Tänkte du ordna en tävling öppen enbart för essdragare och falskmarkerare?

Det var svårt att låta bli efter den föregående långa tråden.

"Guld- och silvertävlingar måste vara öppna och får, i mästarpoänghänseende, inte spelas med hcp. Öppenheten får i vissa fall vara begränsad, till exempel till alla medlemmar i ett distriktsförbund."
Detta saxat ur mästarpoängsreglerna antyder ju åtminstone att bronstävlingar kan vara slutna, även om jag inte hittar något definitivt belägg för detta.

Tillbaka till toppen
Kjell Lomarker [18571]
Fri 30 August 2013, 15:26
Registrerad medlem #18571
inlägg: 186
Rasmus Gråberg[50617 skrev ...
]
Tänkte du ordna en tävling öppen enbart för essdragare och falskmarkerare?

Det var svårt att låta bli efter den föregående långa tråden.

"Guld- och silvertävlingar måste vara öppna och får, i mästarpoänghänseende, inte spelas med hcp. Öppenheten får i vissa fall vara begränsad, till exempel till alla medlemmar i ett distriktsförbund."
Detta saxat ur mästarpoängsreglerna antyder ju åtminstone att bronstävlingar kan vara slutna, även om jag inte hittar något definitivt belägg för detta.



Där stod det mitt framför ögonen på mig. Brukar vara så.
Men hur tolkar man följande?

"Öppna innebär här en generell rätt till anmälan, inte att alla nödvändigtvis får delta. Ett exempel är mixed-, dam-, veteran- och juniortävlingar som i övrigt uppfyller kravet på öppenhet, trots att de på sitt sätt är stängda för vissa medlemmar."

Generell rätt till anmälan kan man tolka som att om jag sätter upp ett kriterium så får alla som uppfyller kriteriet anmäla sig. Jag kan inte säga nej till någon som uppfyller kriteriet.

Tack för att du påpekade var jag kunde hitta det.

Dock kvarstår min fundering. Hur tolkar man öppen? Kan jag fortfarande begränsa min tävling baserat på någon sorts kriterium eller inte då det gäller silverpoäng?

//Kjell


Hellre bär den late ihjäl sig än går två gånger
Tillbaka till toppen
Linus Jorner [67]
Fri 30 August 2013, 15:35
Registrerad medlem #67
inlägg: 41
Polis-SM, Sjukhus-SM etc har silverstatus, så det ska gå. Likaså SM för döva. Jag vet att både SM för döva och Polis-SM har behövt sanktion från distriktsförbundet där tävlingen har spelats. Jag tycker att du ska pröva med en sanktionsansökning till ditt distriktsförbund, där du begär att de, om de inte beviljar sanktion, redovisar under vilka omständigheter de skulle ge sanktion.
Tillbaka till toppen
Ralf Byström [7156]
Fri 30 August 2013, 19:03
Registrerad medlem #7156
inlägg: 50
Minst fyra par måste ha skostorlek 49, i övrigt inga krav för brons! Lycka till, raffe
Tillbaka till toppen
Jan Malmström [2785]
Fri 30 August 2013, 20:02
Registrerad medlem #2785
inlägg: 139
BK Albrekts har under några år fått arrangera Silvertävling för max Ruternål. Så blir det också på Stena Line under Bridgekryssen. Anmäl Dej nu till Albrekts Silver på Stena Line.
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80