Kommande tävlingar
26/06 Ölandsveckan: A-final
30/06 Norrtälje Guld, Roslagsträffen
05/07 BK Björken Guld
Rapporterade tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Mera klöver..mera klööver...

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Gunnar Elmroth [8335]
Tue 13 August 2013, 08:43
Registrerad medlem #8335
inlägg: 71
Den främsta indikatorn till rätt försvarsspel var förstås Syds budgivning. Han kamikazebjuder givetvis inte 4D med Kx(x)(x) eller KJ(x)(x) i ruter, när han har transferkommandot 4C att ta till.

Sedan vet jag inte om Bessis-Bertheau kör 10-12, då Peter kunnat spela ut 2:an från J102 ifall han haft denna sättning.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Johan Wahlberg [23539]
Tue 13 August 2013, 08:45
Registrerad medlem #23539
inlägg: 63
Mikael Grönkvist[85230 skrev ...
]
Nog lägger man tian om man har AQ i ruter i alla fall? Den handen kan vi alltså räkna bort. Bessis rutervända är bara nödvändig om 1) partnern har AJ/KJ i ruter 2) Spelföraren inte har tillräckligt med sak på spadern 3) Partnern kan bli slutspelad (vilket iofs inte är så otroligt) samtidigt som Syd ville ha partnern som spelförare i 4hö från början. Nog finns det någon sådan sits men mer klöver eller ruter i stick två är nog rimligare betchanser.


Om man lägger tian så borde man väl ha JT. eftersom tian kan kosta stick från JT2...
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Tue 13 August 2013, 09:37
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Johan Wahlberg[23539 skrev ...
]
Mikael Grönkvist[85230 skrev ...
]
Nog lägger man tian om man har AQ i ruter i alla fall? Den handen kan vi alltså räkna bort. Bessis rutervända är bara nödvändig om 1) partnern har AJ/KJ i ruter 2) Spelföraren inte har tillräckligt med sak på spadern 3) Partnern kan bli slutspelad (vilket iofs inte är så otroligt) samtidigt som Syd ville ha partnern som spelförare i 4hö från början. Nog finns det någon sådan sits men mer klöver eller ruter i stick två är nog rimligare betchanser.


Om man lägger tian så borde man väl ha JT. eftersom tian kan kosta stick från JT2...


Spelar man ut tian från T92 så hade i alla fall jag lagt nian nästa gång och det här är väl analogt? Men visst, inte jättekul att lägga av sig något som kan vara ett stick.


» länk
Tillbaka till toppen
Reine Gustavsson [6934]
Tue 13 August 2013, 09:42
Registrerad medlem #6934
inlägg: 124
Fantastiskt spännande motspel. Jag har stora brister i mitt motspel men saknar i inläggen analys av Peters D. Inte vill hn visa t.ex KKn när han sannolikt själv får utspelet. Det känns knappast som singel i KL. Då kan dubbligen äventyra den naturliga beten. PB har ju tidigare visat att pokertänk kan hjälpa. Jag tror närmast att han ville ,dels hindra annan favör, dels underlätta försvaret. Genom den geniala dubblingen kan han, om han får komma in i andra stick, dirigera motspelet (enligt Mikael R).
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Tue 13 August 2013, 09:50
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Reine Gustavsson[6934 skrev ...
]
Fantastiskt spännande motspel. Jag har stora brister i mitt motspel men saknar i inläggen analys av Peters D. Inte vill hn visa t.ex KKn när han sannolikt själv får utspelet. Det känns knappast som singel i KL. Då kan dubbligen äventyra den naturliga beten. PB har ju tidigare visat att pokertänk kan hjälpa. Jag tror närmast att han ville ,dels hindra annan favör, dels underlätta försvaret. Genom den geniala dubblingen kan han, om han får komma in i andra stick, dirigera motspelet (enligt Mikael R).


Tjolpes förklaring av 4D var förstås fel (hur man ska få rum att överföra efter 4D övergår mitt förstånd), det ska stå "bjud din högfärg" så Peter trodde att det var partnern som skulle spela ut. Huruvida man sedan ska dubbla på ATxx kan diskuteras men det är ju rätt snyggt om partnern har exempelvis Kx/KJx.


» länk
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Tue 13 August 2013, 10:18
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Det är helt osannolikt att Syd ville ha spelföringen på Nords hand med egna Kkn i ruter ...


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Pär Ol-Mårs [5342]
Tue 13 August 2013, 11:09
Registrerad medlem #5342
inlägg: 146
Håller med om att syds budgivnig helt klart indikerar att han inte har gafflar att skydda vare sig i Sp eller Ru. Men frånsett det svårt att förstå att om Kl tio hade kommit från utspelshanden i andra stick det skulle indikera Kn10x och utesluta Kn10 punkt bara för att den hackan inte visats av spelföraren. Och hoppas att det inte är som Lasse antyder att värdseliten med första sättningen funderar ett tag innan tian kommer om de vill ha färgskifte.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Tue 13 August 2013, 11:52
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Det gäller tyvärr inte bara i toppen på Spingold. Men jäkligt svårt att bevisa när det händer.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Per-Ola Cullin [21204]
Tue 13 August 2013, 12:32
Registrerad medlem #21204
inlägg: 264
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Det gäller tyvärr inte bara i toppen på Spingold. Men jäkligt svårt att bevisa när det händer.


Peter har fått beröm även på bridgewinners.com. Det faktum att Bessis inte utgår från J2 trots att tvåan kommer i tempo visar nämligen tydligt att Peters tempo i sådana här situationer alltid är sådant att Bessis inte kan dra några slutsatser av det. Tyvärr tror jag att det är vanligt med ett knappt märkbart, men ändå märkbart, fippel med JTx.
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Tue 13 August 2013, 14:19
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Suck,jag skrev fel helt enkelt
Men jag tror att de flesta förstår .


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80